FERGER

Nå legger fergerederiet inn årene etter 71 års drift

– Fergedrift det kan vi, men å bygge infrastruktur på land er langt mer usikkert for oss. Derfor ville vi ikke være med på denne konkurransen.

Ferga Goalsevarre, som tidligere gikk i trafikk for Bjørklids Ferjerederi.
Ferga Goalsevarre, som tidligere gikk i trafikk for Bjørklids Ferjerederi. Foto: Bjørklids Ferjerederi
6. jan. 2021 - 05:57

Smått vemodig for Kjell Mikal Bjørklid i Bjørklids Ferjerederi. Firmaet har drevet fergesambandet over Lyngen i Troms siden 1949, og siden 1960 fergesambandet over Ullsfjorden i samme fylke.

I 2019 var det til sammen 462.017 passasjerer som reiste med Lyngen- og Ullsfjordfergene. Sambandene er to av de mest trafikkerte fergene i Troms og Finnmark, ifølge fylkeskommunen. De to fergene forbinder Tromsø østover mot E6, via fylkesvei 91.

MS Bre er både hurtigbåt og turistbåt. Den er utstyrt med to Brim Tech el-motorer på 1000 kW hver og kan gå i 30 knop.
Les også

Utviklet vedlikeholdsfri elmotor til hurtigbåt

 

Norled tar over

Den 1. januar 2021 overtok Norled driften av de to fergesambandene, med en kontrakt som gjelder fram til 2031. Målet til fylkeskommunen er at i løpet av to år skal det være hybridisert fergedrift på begge sambandene, og det var det som ble spikeren i kista for Bjørklids fergedrift på de to strekningene.

– I anbudet for sambandene var det angitt at operatøren skulle stå for infrastrukturen på land ved omleggingen til hybriddrift. Og der var det såpass mange usikre momenter rundt kostnadene at vi syntes vi var for små til å være med på det. Kunne vi drevet kun med fergedrift, som er det vi kan, så hadde vi gitt tilbud på det, sier Kjell Mikal Bjørklid i Bjørklids Ferjerederi til Veier24.

– Vi har jo drevet på siden 1949, så det er såklart vemodig å måtte slutte. Nå er det bare noen få store operatører igjen. Da jeg begynte å jobbe i bransjen på 1980-tallet, så fantes det vel borti 30 fergerederier. Nå er det vel bare fire-fem, sier han.

MS Baronessen til kai på Aker Brygge i Oslo. To store batteripakker står på dekk. De skal byttes ut med robot som stå på land. Et fulladet batteri hentes fra kai etter at det som er utladet er løftet av.
Les også

Regjeringen: Holder fast på at vi trenger ny teknologi

Torghatten kjøpte fergene

Gamlefergene er solgt til Torghatten.

– Og hva framtiden vil bringe, det vet vi ikke ennå. Vi får se, det blir sikkert ikke fergedrift. Nå kommer det en overgangstid hvor vi rydder opp etter oss, sier Bjørklid til Veier24.

– Driften har vært solid. Vi har vært fornøyd. Vi skulle gjerne ha vært med videre hvis premissene hadde ligget til rette for det, sier han.

Godt samarbeid

– Det er vemodig også for oss i fylkeskommunen, og vi takker for et godt samarbeid i alle disse årene. Bjørklids har levert et trygt, forutsigbart og godt tilbud for alle i fylket, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap) i en melding fra fylket.

– Vi ønsker velkommen til Norled som nå tar over driften. Vi har samarbeidet godt med Nordled i øvrige kontrakter og har tro på at de vil levere et tilbud som lever opp til forventningene til både fylkeskommunen og de som reiser, sier Hansen.

Hvis Norge skal levere en femtedel av det EU vil importere, trenger man fort 6000 kvadratkilometer til vindkraft, sier Koen van Greevenbroek ved UiT.
Les også

Norges hydrogen-planer: – Det virker vanskelig

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.