Her kjører den selvkjørende bussen i trafikk på Forus, som den første i Norge.
Her kjører den selvkjørende bussen i trafikk på Forus, som den første i Norge. (Foto: Kolumbus)

Førerløs buss

Nå kjører Norges første selvkjørende buss i trafikk

Med passasjerer om bord.

Norges første selvkjørende buss startet tirsdag kjøring med passasjerer i trafikk på Forus i Stavanger, melder prosjektgruppen i en pressemelding

Den kjører nå en 1,2 kilometer lang strekning på tvers av næringsområdet. 

Fra juni til og med desember 2018 skal bussen gå en forhåndsprogrammert rute og testes ut som et tiltak for å frakte jobbpendlere den første og siste kilometeren.

1700 testtimer

Etter to år på testbane med 1700 kjørte timer og 6000 besøkende er bussen etter kalibrering og endringer av vei nå klar for fase to i trafikk.

For omkring én måned siden godkjente Samferdselsdepartementet ruten for selvkjørende buss i trafikken, som den første i landet. 

Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy

Loven ble enstemmig vedtatt av Stortinget 28. november. Den trer i kraft 1. januar 2018.

Loven tillater i praksis helt førerløse kjøretøy på norske veier, så lenge søkeren klarer å sannsynliggjøre overfor myndighetene at bilen er i stand til å kjøre seg selv.

Det er flere vilkår som må oppfylles, før det vil gis tillatelse til å prøve ut førerløse kjøretøy. For det første må man søke, for å få en formell tillatelse. For å få tillatelse må søkeren sannsynliggjøre at de oppfyller en rekke krav til blant annet trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer.

Det må utpekes noen til å være juridisk ansvarlig for bilen. Disse vil også stå ansvarlig dersom en ulykke oppstår.

Definisjonen på selvkjørende kjøretøy som lovforslaget omfatter er kjøretøy der en fører kan overlate kjøringen til det tekniske systemet som automatisk fører kjøretøyet. Det kan også være et kjøretøy som er konstruert for å kjøre uten fører.

Den offisielle åpningen av ruten skulle i utgangspunktet være 25. juni, men ettersom prosjektet var klar for start alt nå, satte de i gang før tiden. 

Aftenbladet.no skriver at det ifølge Kolumbus var kø for å komme inn på bussen den første dagen den var i normal drift. Bussen gikk i seks timer, og det skal ha vært stort sett fullt på alle avganger. 

Traseen som nå er valgt går i et område med 3500 selskaper og 40.000 ansatte, og kobler arbeidsplassen med en kollektivakse med hyppige avganger. Det blir busstopp med en informasjonsstand i hver ende av ruta. Selve ruta vil bli merket, slik at publikum vet at det er et testområde. 

Lovverket tillater fortsatt ikke kjøretøy helt uten fører på norske veier, så det vil til alltid være en operatør om bord som kan trykke på bremsen dersom det skulle oppstå en farlig situasjon.

Det er i vedtaket gitt en nasjonal begrensning på 12 kilometer i timen og seks passasjerer i testfasen, mens bussen er registrert for det dobbelte.

Forrige testfase ferdig for ett år siden

Etter to år på testbane med 1700 kjørte timer og 6000 besøkende er bussen etter kalibrering og endringer av vei nå klar for fase to i trafikk. Foto: Ina Steen Andersen

Prosjektet er et trepartssamarbeid mellom kollektivselskapet Kolumbus, Forus PRT og Forus Næringspark.

Administrerende direktør i Kolumbus, Odd Aksland, er fornøyd med at de nå får testet trasé og buss.

– Våre kunder skal også i framtiden ha det beste mobilitetstilbudet. Derfor er det viktig å ta i bruk og teste ny teknologi samtidig som vi tenker helhetlig med sykkel, gange og el-bil-pool, sier han i meldingen. 

Forrige testfase var ferdig for omkring ett år siden, og prosjektgruppen har ventet på at regelverket skulle bli klart og tre i kraft. Det skjedde 1. januar i år. Deretter måtte de gjennom en søkeprosess for å få tillatelse til å teste bussen i trafikk. 

Introduksjon til trafikken

I denne fasen skal kjøretøyet altså bli introdusert i et etablert trafikkbilde. Da vil de se hvordan den fungerer med både myke trafikanter og andre bilister.

– Blant det vi skal se på er at de tilretteleggingene vi gjør, som at bussen skal ha forkjørsrett på offentlig vei, fungerer. I tillegg skal vi se på hvordan andre trafikanter oppfører seg i møte med kjøretøyet. For vel så viktig som å teste teknologien, er å teste publikums reaksjon på den, har Linn Terese Marken, prosjektleder i Forus PRT, tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad. 

Den nye loven er klar på at utprøvingen skal skje gradvis, ut fra teknologiens modenhet. Hvilke effekter det selvkjørende kjøretøyet kan ha for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø skal også være en del av utprøvingen.

I denne fasen vil altså bussen fremdeles ha en operatør ombord, som kan gripe inn om noe skjer. Operatøren skal også observere og analysere trafikkbildet rundt bussen. 

Når bussen er klar til fase tre, vil den gå i åpen trafikk, i en større sløyfe på Forus. Resultatene i disse fasene vil så avgjøre når den kan testes helt uten operatør på plass. 

– Men det er der vi skal ende opp, at den skal kjøre helt førerløst er jo prosjektets mål, sa Marken. 

GPS, kamera og lidar

Skjermen inni bussen viser satelittbildet av den ruten bussen skal gå, slik at operatøren kan følge med. Foto: Ina Steen Andersen

Bussen følger en fastsatt trasé, og blir på mange måter som en trikk uten skinner. Den bruker GPS, kamera og lidar for å orientere seg.

Planen er at bussen, etter at den er klarert for å gå i trafikk uten operatør ombord, skal følge en fastlagt trasé på cirka fire kilometer i ei løkke rundt på næringsområdet på Forus. Den vil være koblet opp mot et kontrollrom, hvor en operatør kan følge med på den og fjernstyre om det skulle bli nødvendig.

Det er seks sitteplasser i den førerløse bussen. Foto: Ina Steen Andersen

Det er kjøpt inn én buss av typen EZ10. Det er en elektrisk, autonom buss, med seks sitteplasser og 12 plasser totalt. 

EZ10 har en maksfart på 40 kilometer i timen. Hva slags fart bussen vil holde i den endelige traseen rundt på Forus vil ikke bli bestemt før testfasene er ferdige og en endelig trasé er fastsatt.  

Kommentarer (31)

Kommentarer (31)