MARITIM

MF Ytterøyningen: Batteribrannen var liten – eksplosjonen kraftig

Politiet har gjort seg ferdig med granskingen av batterirommet om bord på MF Ytterøyningen. Brannomfanget var lite, men eksplosjonen utløste mye energi.

Til sammen fire etterforskere fra Kripos og krimteknisk ved Vest politidistrikt var om bord i batterirommet MF Ytterøyningen torsdag ettermiddag, en uke etter brannen.
Til sammen fire etterforskere fra Kripos og krimteknisk ved Vest politidistrikt var om bord i batterirommet MF Ytterøyningen torsdag ettermiddag, en uke etter brannen. Foto: Sjøfartsdirektoratet
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
18. okt. 2019 - 17:04

De foreløpige funnene politiet gjorde torsdag kveld, tyder på at det var en relativt liten brann i deler av batteriinstallasjonen.

På kvelden torsdag 10. oktober ble det oppdaget røykutvikling og etter hvert brann i batterirommet på MF Ytterøyningen. Fredag morgen oppsto det en eksplosjon. Ingen personer ble skadet.

Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder etterforskningen.

– Det har vært en begrenset brann, både i forhold til utstrekning og tidsrom. Noe mer kan vi foreløpig ikke si om den eller årsak, sier Fosse til TU.

Det som fortsatt er en stor gåte, er hvordan det kunne oppstå en eksplosjon 11–12 timer etter at brannen var slukket.

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Mystisk eksplosjon

– Eksplosjonen så lenge etter er mer forunderlig, sier Fosse.

Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. <i>Foto: Bergen Brannvesen</i>
Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. Foto: Bergen Brannvesen

Han kan foreløpig ikke si nøyaktig hvor den oppsto, men at det ikke ser ut til å være i batterirommet ved brannstedet.

– Det var i tilknytning til batterirommet, men det er åpninger som gjør det vanskelig å si eksakt hvor det eksploderte, sier han.

Han sier at det var store energimengder i sving og at det ble store skader på inventar, vegger og tak ved siden av tavlerom.

 Politiet ferdig

Fire mann fra Kripos og krimteknisk ved Vest politidistrikt var om bord og sikret bilder og dokumentasjon.

Batterileverandøren Corvus var også med ned i batterirommet i løpet av torsdag kveld, men fikk ikke tatt ut logger av batteristyringssystemet.

Corvus regner med at det vil bli gjort i løpet av helgen.

Torsdag 17. oktober fikk fire politietterforskere gå om bord og sjekke batterirommet til MF Ytterøyningen. <i>Foto: Sjøfartsdirektoratet</i>
Torsdag 17. oktober fikk fire politietterforskere gå om bord og sjekke batterirommet til MF Ytterøyningen. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Norled har fått overlevert fergen fra politiet. Sammen med Westcon Verft og Sjøfartsdirektoratet, skal det planlegges hvordan det videre arbeidet gjøres.

Suezkanalen har redusert trafikken med 39 prosent siden Houthi-opprøreren begynte å angripe sivile skip som seilte gjennom Bab el-Mandeb-stredet ved Jemen sør i Rødehavet . Skip ligger i hopetall og venter nord i Rødehavet og i Aden-bukta.
Les også

Norske skip unngår Suez-kanalen – det øker utslippene

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Haster

Kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier til TU at de vil jobbe så fort de kan for å finne årsak og trekke lærdom.

– Vi må snarest mulig finne brannårsak, og ikke minst hvordan det kunne eksplodere lenge etter at brannen var slukket. Av hensyn til alle andre med batterisystemer, haster det. Vi vil fortløpende orientere om progresjonen i dette arbeidet, sier Aarhus.

Sjøfartsdirektoratet er imidlertid fornøyd med noe:

-Rederiets håndtering med evakuering og slukking av brann gikk bra. Det er betryggende, sier Aarhus.

Fergen har to slukkesystemer – vanntåke og Novec gasslokkevæske.

Sikkerhetsmelding

Direktoratet sendte mandag ut en foreløpig sikkerhetsmelding i samråd med batteriprodusent Corvus. Der påpekes det at alle batteriinstallasjoner på skip til enhver tid må være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder.

I sikkerhetsmeldingen oppfordres også til ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en brann/hendelse med batteriinstallasjonene.

Batteripakkene om bord på ferga var frakoblet da det oppsto røykutvikling og brann torsdag kveld. Brannen ble slokket, men fredag morgen oppsto det en eksplosjon i batterirommet.

MF Ytterøyningen ble bygget om til batterihybrid drift i sommer.

Arrangementet om bord i Hunter hadde ingen fysiske barrierer for fall over bord via setteluka, ifølge SHK.
Les også

Fant flere sikkerhetsproblemer etter dødsulykke i Barentshavet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.