OFFSHORE

Mer betong for Nordsjøen

Veslemøy Nestvold
18. des. 2002 - 08:12

For snart ett år siden bestemte regjeringen seg for at de utrangerte offshore-installasjonene på Ekofisk skulle fjernes og bringes til land for materialgjenvinning. Vedtaket omfattet 14 stålplattformer samt overbygningen på Ekofisktanken. Innen 2013 skal 11 plattformer samt avfallsmateriale forbundet med boring og skrot på havbunnen rundt installasjonene, være fjernet.

Til nå er plattformer fjernet ved at de demonteres til havs og fraktes i biter til land. Det norske firmaet MPU Enterprise AS med utspring i konsulentfirmaet Dr.techn. Olav Olsen a.s, foreslår å fjerne hele overstellet i en operasjon med sin patenterte løsning MPU Heavy Lifter. I flere år har de jobbet med studier av modellen som de mener vil være både enkel, sikker, robust og kostnadseffektiv.

Neste høst blir det avgjort hvem som får jobben med å fjerne de første plattformene.

Direktør Kolbjørn Høyland i MPU Enterprise AS mener en ett-trinns-fjerning vil bety mye for et eventuelt gjenbruksmarked for stålplattformene. - Vår U-formede betong-anordning kan fjerne de fleste overstell og understell i Nordsjøen. Konseptet er spesielt utviklet for de røffe forholdene der. Den er dessuten velegnet for installasjonsoppgaver både her og i andre verdensdeler.

Flytende lettbetong

Konstruksjonen er bygget i lettbetong med fire sirkulære skaft. Hvert skaft har to dropptanker for vann med ventil i bunn. Disse har en viktig funksjon under siste del av løfteoperasjonen. Da må 4000 tonn vann slippes ut i løpet seks-sju sekunder. Dette gir rask økning av fribord og hindrer at gjenstående konstruksjonsdeler dunkes ned i sjøbunnen etter avløft.

Betongkonstruksjonen taues ut til plattformene med to taubåter, men den har også egne propeller og generatorer for å manøvreres på egen hånd ved endelig posisjonering. I et av skaftene er et kontrollrom som vil være betjent under selve løfteoperasjonen. Hele konstruksjonen består av vannfylte kammer for ballastering. Den 40 meter høye betongkonstruksjonen kan også settes oppå et tungløfteskip for å frakest over lengre strekninger.

Rask prosedyre

Løftekapasiteten varierer avhengig av hvor høyt det som skal løftes ligger over vann. På grunn av store bølger i Nordsjøen ligger dekket normal 25-27 meter over havnivå. Ved denne høyden er kapasiteten begrenset til 14.000 tonn. Med kun 6 meter fribord er løftekapasiteten betydelig større med inntil 38.000 tonn, avhengig av tyngdepunktet på det som skal løftes. Et dekksløft trenger et værvindu på seks-åtte timer. Hele operasjonen fra testing av utstyr til dekket er løftet av vil ta ett døgn. Tauingen inn til land går med en fart på to-tre knop, ifølge Høyland.

Det er ConocoPhillips Norge (COPNO) som er pådriver i arbeidet med å utvikle nye løsninger for å fjerne plattformer, og de har gitt studiemidler til flere norske konsulentmiljø. Utgangspunktet er ønsket om å få flere konkurrenter på banen.

COPNO har bestemt at de to første av de 14 plattformene på Ekofisk skal fjernes ved hjelp av ny teknologi. Det betyr at bygging av en løftekonstruksjon er nærmere virkeligheten enn noen gang tidligere.

Juni 2003 er fristen for anbud med tildeling i november. Løfteoperasjonene vil tidligst kunne utføres i 2004-2005.

- Vi er i ferd med å gå til verftene for å få pris på bygging. I tillegg til Aker/Kværner er NCC aktuelle i Norge. Ellers er verftstøtteordninger i både Tyskland og Spania gunstige med tanke på finansiering.

MPU Enterprise AS samarbeider med Halliburton KBR samt Fredrikstad-baserte Kynningsrud Heavy Lift, i tillegg til Barber Ship Management som marin operatør og konsulentfirmaet Eric Faulds Ass.

På verdensmarkedet er det over 6000 installasjoner til havs. I Nordsjøen er det i dag 440 installasjoner som vil koste mellom 80 og 120 milliarder norske kroner å fjerne. Staten får storparten av regningen for fjerningen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.