Leverer «ny» fylkesvei under kontraktskostnad

Gjennom godt samarbeid med entreprenøren greier Troms fylkeskommune å løfte siste rest av parsellen Ytre Forså–Sørrollnes over i den nye tid godt innenfor budsjettramma.

Av Erik Jenssen
27. okt. 2023 - 10:21

Det har gått noen år siden tre meters veibredde var nok. Til tross for dette har næringslivet i øyriket utenfor Harstad blomstret, ikke minst på grunn av oppdrettsnæringen.

Tungtrafikken har tiltatt kraftig opp gjennom årene, med stadige hendelser der tungbiler står fast og skaper store forsinkelser og avanserte bergingsoperasjoner.

Fylkesvei 848 fra Sørrollnes og videre nordover mot Ytre Forså har derfor vært prioritert gjennom flere år og flere etapper. Kommunen regulerte den fem kilometer lange strekningen i 2012, og Statens Vegvesen startet arbeidene på den første parsellen i 2014.

Senteret i rundkjøringen har fått en stilisert utgave av logoen til Arendal havn.
Les også

Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år

Mange tiltak

Senere har det blitt gjennomført i alt fire prosjekter på like mange parseller, samt rassikring oppe i terrenget. Det siste prosjektet omfattet til sammen 2,6 kilometer, og ble sluttført i september.

Mange steder måtte veien brukes som arbeidsrampe, og bygdefolket har måttet være tålmodig for å unngå fergeløsning under anleggsperioden <i>Foto:  Målselv Maskin</i>
Mange steder måtte veien brukes som arbeidsrampe, og bygdefolket har måttet være tålmodig for å unngå fergeløsning under anleggsperioden Foto:  Målselv Maskin

Veien ble utvidet til fem meters bredde pluss vegskulder, to gamle betongbruer ble skiftet ut og veien fikk en profil og kurvatur som står i stil til dagens trafikk. I tillegg ble det etablert ytterligere rassikring i terrenget i form av rasfanggjerde.

Kortreiste masser

Prosjektleder Kristian Pedersen sier fylket har benyttet samme metodikk her som ved en del andre utbedringer av smal vei, der man har tatt ut fjell i sida og gjenbrukt kortreiste masser til veiutvidelse og erosjonssikring.

Ved å arbeide på denne måten har man fått utnyttet steinmassen lokalt, og holdt behovet for tilkjørte knuste masser på et minimum.

Under tidligere anleggsperioder har man måttet arbeide med stengt vei, noe som medførte etablering av et ekstra fergeleie lenger inn på øya. Rolla er et fergesamfunn fra før, men etableringen av et ekstra fergepunkt var på ingen måte gunstig for øyfolket. Også i det siste prosjektet planla man stengt vei og ferge, men takket være et initiativ fra entreprenøren Målselv Maskin greide man likevel å gjennomføre arbeidet med åpen vei.

Store besparelser

Fra anleggsarbeidet høsten 2022. <i>Foto:  MÅLSELV MASKIN</i>
Fra anleggsarbeidet høsten 2022. Foto:  MÅLSELV MASKIN

– Med unntak av et par dagers stenging greide vi å holde veien delvis åpen. Der sparte vi enormt med penger på ei god løsning, og vi delte fortjenesten med entreprenøren, sier prosjektleder Kristian Pedersen.

Entreprisen ble gjennomført på standard kontrakt, men med kontraktsbestemmelser som åpnet for deling av gevinst ved denne typen endringer.

– Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, men dette sparte oss for flere millioner kroner, og det sparte innbyggerne for masse ulempe, så det er vi veldig fornøyd med. At vi fikk det til skyldes en oppegående og løsningsorientert entreprenør. De påtok seg ekstra HMS-tiltak og ekstra ulempe, men dette ble de kompensert for.

Kontraktsverdien var på 97 millioner kroner inkl. mva, og Pedersen forventer at man ender under kontraktsverdiene på grunn av at man i samarbeid med entreprenøren har funnet forbedringer i forhold til det som lå i den opprinnelige kontrakten.

– Vi har ikke sluttoppgjøret ennå, men det ser veldig positivt ut.

Stor betydning

Foto: Målselv Maskin
Foto: Målselv Maskin

Ordfører i Ibestad, Dag Sigurd Brustind stemmer i hyllesten av entreprenøren.
– Jeg skryter ofte av Målselv Maskin, og hvordan de har forholdt seg til innbyggerne. Vi har hatt mange entreprenører inne her de siste årene, og ikke alle har vært like opptatt av forholdet til innbyggerne og kommunen, sier Brustind.

Han er svært fornøyd med at man nå ser slutten på en over 10 års lang periode fra reguleringa for området var klar til man i dag har ferdig vei.

– Nå har vi en vei som har tilnærmet vanlig standard, som gjør at både innbyggere og næringsliv slipper å være redde for å møte biler langs veien. Trailerne har nå forhold som gjør at de kan slippe å være redde for å bli stående fast, sier Brustind, og forteller historier om hvor komplisert berging av tungbiler har kunne være ute på øya.

Nexans-tårnene, det nye nærmest, er landemerker i Halden og en viktig del av selve produksjonsflyten. På innsiden trekkes lederne til toppen, og på vei ned ekstruderes isolasjonslagene på. Tyngdekraften utnyttes for å produsere helt runde kabler, som kjøles og herdes på vei ned, før de fortsetter ferden i de andre produksjonslinjene på bakkenivå.
Les også

Historisk fabrikk utvider: Det nye kabeltårnet er Norges høyeste bygning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.