Debatt

Kutt utslippene i Norge, ikke i utlandet

I statsbudsjettet for 2026 vil regjeringen kutte Enovas budsjett med 1,85 milliarder kroner. Det vil gi færre investeringer i utslippsfri teknologi og ramme industriens mulighet til å omstille seg.

– På grunn av geopolitisk uro, økt kostnadsbilde og forsinket regelverksutvikling har utviklingen innen hydrogen gått saktere enn forventet, mener Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum.
– På grunn av geopolitisk uro, økt kostnadsbilde og forsinket regelverksutvikling har utviklingen innen hydrogen gått saktere enn forventet, mener Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum. Foto: Norsk Hydrigenforum
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum
4. nov. 2025 - 13:59

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegg kan sendes til debatt@tu.no.

Regjeringen foreslår å bruke mer penger på kjøp av klimakvoter, mens den foreslår å kutte i Enova. Konsekvensen er at vi betaler for klimatiltak og industribygging i andre land, mens omstilling i norsk næringsliv bremses.

følge Miljødirektoratet bør en stor andel av utslippskuttene tas nasjonalt, og det er behov for betydelig styrking av klimapolitikken. Det blir derfor helt feil å kutte i regjeringens viktigste virkemiddel nå.

Forutsigbarhet er avgjørende for at industriaktører skal ta store investeringer i hydrogen som klimaløsning. På grunn av geopolitisk uro, økt kostnadsbilde og forsinket regelverksutvikling har utviklingen innen hydrogen gått saktere enn forventet.

Økte globale investeringer

Likevel har de globale investeringene ifølge Hydrogen Council økt med minst 50 prosent årlig fra 10 milliarder dollar i 2020 til 110 milliarder dollar i 2025. Ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA) kan tempoet i oppskaleringen av hydrogen sammenlignes med tempoet vi har sett i tidlige faser av oppskalering av andre klimateknologier, som solceller.

I Norge bygges produksjonsanlegg og skip som vil gå på hydrogenbaserte drivstoff. Det jobbes også med å øke bruk av hydrogen i industri, tungtransport, på anleggsplasser og i luftfarten. Denne positive utviklingen hadde ikke vært mulig uten Enovas støtteordninger. Enova gjennomfører for eksempel konkurransebaserte utlysninger for hydrogen- og ammoniakkfartøy, og dette bidrar til at aktører både på produsent- og brukersiden tar investeringsbeslutninger.

Budsjettkutt skaper usikkerhet

For hydrogennæringen skaper det foreslåtte budsjettkuttet usikkerhet i en helt avgjørende fase hvor flere industriaktører nærmer seg investeringsbeslutning. Konsekvensen kan bli at oppskaleringen av hydrogen i Norge forsinkes med flere år, mens utviklingen fortsetter i andre land. Det har ikke bare konsekvenser for klimamålet, men også for vår industrielle konkurransekraft.

Norge har komparative fortrinn i verdikjedene for hydrogen, men det er ikke gitt at dette potensialet utløses uten en stabil og langsiktig hydrogensatsing.

Nå skal det forhandles om statsbudsjettet i Stortinget. Vi appellerer til partiene som pekte på Jonas Gahr Støre (Ap) som statsminister om å vise muskler, slik at Enova får rammer til å kutte utslipp og sikre industriell konkurransekraft i lavutslippssamfunnet.

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.