SAMFERDSEL

Kraftigere T-baneovervåking

OVERVÅKES: 277 T-banestasjoner i New York skal installere nye og bedre kameraer for overvåking.
OVERVÅKES: 277 T-banestasjoner i New York skal installere nye og bedre kameraer for overvåking. Bilde: MTA
Tore Stensvold
24. aug. 2005 - 11:01

New Yorks transportmyndigheter fikk fart på seg med å utrede nye sikkerhetstiltak etter at bombene smalt på undergrunnen i London 7. juli.

Så å si hver kvadratmeter av New Yorks T-banestasjoner skal overvåkes av kameraer. Et nytt mobilnett skal installeres slik at det kan sendes nødmeldinger fra stasjonene, men nettet skal ikke virke inne på T-banevognene.

Avstenging

Mobiloperatøren må kunne slå av nettet på kommando fra New Yorks transportmyndigheter, Metropolitan Transportation Authority (MTA).

Kontrakten på mobilnettet skal utlyses i høst.

MTA har avveid fordelen av å ha et mobilsystem på T-banenettet mot ulempen ved at terrorister kan bruke telefoner til å utløse bombene. Ved å ha mulighet til å stenge nettet, er alle interesser best ivaretatt, mener MTA.

Krigsleverandør

Lockheed Martin leder et konsortium av leverandører som skal sikre T-banenettet bedre mot terrorisme, både ved kameraer og annen sikkerhetskontroll.

Kontrakten strekker seg over tre år og er på 212 millioner dollar (ca. 1,3 milliarder kroner). Lockheed Martin er best kjent for sine forsvars- og krigsprodukter som jagerfly, rakketter og andre våpensystemer. MTA har opsjon på å forlenge kontrakten til 2013.

De nye overvåkingskameraene skal utplassers på 277 av byens totalt 468 stasjoner. I tillegg skal de viktigste knutepunkter for jernbane og busstrafikk samt bruer og tunneler overvåkes, skriver New York Times .

Hver stasjon får mellom 2 og 30 kameraer, med en stykkrpis på 1.200 dolar (ca. 7.800 kr). Kameranene skal dekke et område på opp mot 100 meter og kan fjernstyres fra flere sentraler.

Svensk

Lockheed Martin har med seg to andre firmaer i konsortiet: Lenel Systems International, spesialister på sikkerhetsteknologi, samt svenskeide Slattery Skanska.

Dette konsortiet danket ut to konkurrenter: tyske Siemens og amerikanske Science Applications International Corporation.



Ifølge New York Times går det ikke upåaktet hen at MTA velger et firma som til vanlig leverer krigsutstyr til dettte sivile oppdraget.

De reisende avisa har intervjuet, er imidlertid fornøyd med at sikkerheten skjerpes. En bieffekt er at det i det minste blir mindre kriminalitet, påpeker en av passasjerene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.