Saken skal behandles endelig på et ekstraordinært fylkesting tirsdag 14. februar, heter det i en presemelding.
– Tunnelsystemet på Tromsøya er hovedpulsåren i Nord-Norges største by, og vi er avhengige av at det fungerer godt, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Vi er glade for at et samlet fylkesråd er enig i at denne oppgraderingen må prioriteres til tross for kostnadsøkningen.
EU-splittelse om kjernekraft-støtte
Les også: Laveste tilbud på Tromsøtunnelene: 741 mill
Ihht Tunnelsikkerhetsforskriften
Tromsøtunellene tilfredsstiller ikke i dag nasjonale sikkerhetskrav. Det er derfor laget en tiltakspakke for å oppgradere tunnelene.
Oppgradering av Tromsøtunnelene settes i gang 6. mars 2023, og i første fase stenges Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen.
Kraftig prisvekst
De økte kostnadene på oppgraderingsprosjektet skyldes globale prisutviklingsforhold som ikke forventes å være forbigående.
Kostnadsøkningen er i hovedsak knyttet til elektro og særlig elektrokomponenter. I tillegg har det vært en stor prisøkning på innsatsfaktorer som sprengstoff, stål, betong og oljerelaterte produkter.
– Vi opplever nå en kraftig prisøkning, ikke bare innenfor bygg og anlegg, men på de fleste områder i samfunnet, fortsetter fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Fylkesrådet er bekymret for kostnadsøkningene i samfunnet, herunder konsekvenser for investeringstakten i vår region.
Fersk analyse om EU: Bygger enorm overkapasitet for import av flytende nedkjølt gass