MARITIM

Koronautbruddet på Hurtigruten: – Vi kunne gjort ting annerledes

36 ansatte på Hurtigruten er koronasmittet, mens nærmere 400 passasjerer er satt i karantene. – Vi er veldig lei oss, sier direktør Daniel Skjeldam.

Hurtigruten-skipet MS Roald Amundsen ligger skipet til kai i Tromsø. Av de 154 besetningsmedlemmene om bord, testet 29 lørdag positivt på korona. Fra før er fire besetningsmedlemmer lagt inn på sykehus.
Hurtigruten-skipet MS Roald Amundsen ligger skipet til kai i Tromsø. Av de 154 besetningsmedlemmene om bord, testet 29 lørdag positivt på korona. Fra før er fire besetningsmedlemmer lagt inn på sykehus. Foto: NTB Scanpix
1. aug. 2020 - 16:24

Skjeldam møtte pressen utenfor Hurtigrutens hovedkontor i Oslo sentrum lørdag ettermiddag, samme dag som det ble bekreftet at til sammen 36 besetningsmedlemmer på ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen har testet positivt for koronasmitte. Skipet ligger nå til kai i Tromsø.

Fredag testet fire av besetningsmedlemmene positivt for koronasmitte. Alle fire var lørdag fortsatt innlagt på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Senere ble det klart at ytterligere 32 besetningsmedlemmer er smittet.

Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) mener det er fare for storkrig i Midtøsten etter USA og Storbritannias angrep på Jemen natt til fredag.
Les også

Utenriksministeren: Bekymret for storkrig i Midtøsten – mener Norge ikke vil bli trukket inn

Jobber på spreng

Alle passasjerene på skipets to siste seilaser, i alt 386 personer, er satt i karantene. Av disse er 60 fortsatt i Tromsø. De fleste passasjerene fikk imidlertid beskjed om at de kunne dra hjem, trass i at det var oppdaget smitte om bord på skipet.

Skjeldam sier rederiet nå jobber på spreng med å få de siste passasjerene hjem.

– Vi håper det kan la seg gjøre i løpet av dagen eller morgendagen, sier Skjeldam til NTB.

Direktøren vil ikke si noe om de koronafaste Hurtigrute-gjestene nå vil få kompensasjon, men forsikrer om at selskapet vil dekke kostnader ved hjemtransport.

Ble varslet

Onsdag ble Hurtigruten varslet om at en passasjer på den forrige seilasen hadde testet positivt for covid-19. Men etter å ha testet følget til vedkommende, samt rådført seg med egen lege om bord, vurderte ledelsen at det ikke var nødvendig å varsle de andre passasjerene.

– Det er lett å se tilbake og si at basert på det vi vet i dag, så ville vi ha håndtert den situasjonen annerledes, sier Hurtigruten-direktøren.

Skjeldam understreker samtidig at rederiet har fulgt alle internasjonale og nasjonale regler. Han frykter ikke at Hurtigruten kan bli anmeldt for brudd på smittevernloven.

– Som selskap har vi innført mange flere retningslinjer enn vi er pålagt å gjøre, sier konsernsjefen.

Kritisk til håndtering

Tromsøs ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap) er derimot kritisk til hvordan Hurtigruten har håndtert smittesituasjonen på skipet. Tallet på smittede er kjempehøyt, sier han til Nordlys.

Wilhelmsen mener passasjerer skulle blitt informert og satt i karantene før skipet la til kai.

– En evaluering av hele denne situasjonen vil vise at det var ting som kunne vært gjort bedre, sier Wilhelmsen.

Ordføreren frykter også et større smitteutbrudd etter at potensielt smittede passasjerer var rundt i byen før de ble klar over situasjonen.

– Vi må være forberedt på at det kan skje, sier Wilhelmsen.

Høyt på listen over Miljødirektoratets forslag til klimatiltak står virkemidler som skal gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil. Bildet er fra E18 i Sandvika.
Les også

Miljødirektoratet: – Klimaomstillingen må speedes opp

Helsemyndighetene frykter et større smitteutbrudd

69 norske kommuner er berørt av smitteutbruddet på Hurtigruten. Det kan føre til et større nasjonalt utbrudd, frykter FHI og Helsedirektoratet.

Om lag 40 passasjerer ble satt i karantene i Tromsø, der skipet la til havn. Det store flertallet av passasjerene har imidlertid reist hjem til sine kommuner, noe FHI frykter kan føre til økt smittespredning.

– Vi frykter er større utbrudd, sier fagdirektør Karin Straume i Helsedirektoratet til NTB.

– Vi er bekymret for at vi kan få flere positive utbrudd etter dette utbruddet, ja. Det er allerede et stort utbrudd, og vi er bekymret for at omfanget skal bli større enn det vi ser nå, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI.

– Vi har erfaring fra andre utbrudd på cruiseskip, at de kan bli store. Det er viktig at vi får kartlagt omfanget og stoppet videre smittespredning. Derfor er det så viktig at de som har vært om bord går i karantene, og lar seg teste.

– Korona var det siste Hurtigruten trengte nå

– De prøvde å få det i gang igjen og gikk skikkelig på trynet. Det er en alvorlig merkevarekrise for Hurtigruten, sier professor Lars Olsen i markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Han har 15 års erfaring med merkevarespørsmål innen blant annet reiseliv. Olsen mener dette var det siste Hurtigrutentrengte i en allerede krevende situasjon.

– Det er trygt å si at dette er en dårlig sak for selskapet. Det virker som de ikke har planlagt godt nok for et slikt scenario, sier Olsen til Aftenposten.

26. juni startet Hurtigruten opp igjen med sine «ekspedisjonscruise», da MS Fritjof Nansen dro på et 15 dager langt cruise fra Tyskland til de norske fjordene.

Dette skal ifølge USA Today ha vært verdens første internasjonale cruise etter at koronapandemien hadde sendt alle verdens cruiseskip i havn.

Markedsføringsprofessoren understreker at det er umulig å si helt sikkert hvordan dette vil påvirke Hurtigruten fremover. Men det er ingen tvil om at hele situasjonen for cruisenæringen globalt har gått på nok en smell.

– Den internasjonal turistnæringen har kanskje fått øynene opp for at cruise ikke er helt risikofritt. Hvis konsekvensene av et ferieopphold til sjøs blir for store, er det nok flere som tenker seg om før de tar turen, sier Lars Olsen.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.