OLJE OG GASS

Konkurrent beskylder Total for triksing med klimaregnskap

Nå har Miljødirektoratet utsatt vedtaket om offshore rensing av borekaks på Martin Linge.

Total vil rense borekaks med TCC-teknologi offshore, men møter motbør.
Total vil rense borekaks med TCC-teknologi offshore, men møter motbør. Bilde: ABB
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
4. sep. 2014 - 08:50

Teknisk Ukeblad meldte i slutten av august at Total E&P Norge har fått tillatelse til å ta i bruk TCC-teknologi (Thermomechanical Cuttings Cleaner) offshore på Martin Linge-prosjektet.

Total var med dette de første i Norge som fikk lov til å benytte seg av denne teknologien offshore.

Teknologien i seg selv er ikke ny, og blir brukt på land allerede. Den blir også brukt i Nordsjøen på britisk sektor.

Les også: Statoil-direktør «nappet» av omstridt gassturbin fra Sverdrup-modell

– Mer effektiv behandling

– Teknologien er designet for å gjenvinne borevæsken, slik at borekaks med en liten mengde borevæske som fremdeles er knyttet til kakset, kan slippes ut, skrev Miljødirektoratet da de i august annonserte at Total hadde fått tillatelsen.

Dette betyr i korte trekk at i stedet for at «cuttingsen» blir fraktet med skip til land for rensing, blir det renset offshore, og dumpet i havet.

Total fortalte Teknisk Ukeblad at de har gjort et klimaregnskap der de konkluderte med at dette er den beste måten både økonomisk og miljømessig sett å behandle borekakset på.

– Fordelene ved å bruke TCC-teknologi offshore er at vi unngår mange kranoperasjoner offshore, mange skipslaster med borekaks, unngår transport med lastebil på land, deponering av kaks samt økt effektivitet av behandlingen av borekaks, fortalte Total til Teknisk Ukeblad.

Les også: Barentshavet var oljeindustriens nye lekeplass. Nå utsettes prosjekter og funn leveres tilbake

– Feil og mangler

Men nå har Miljødirektoratet besluttet en delvis utsatt iverksetting av vedtaket, etter flere klager.

Både WWF og Greenpeace har klaget på vedtaket. I tillegg har selskapet Envoilution International, som blant annet driver med teknologiutvikling for onshore rensing av kaks, sendt inn klage.

I sistnevntes klage pekes det på tre punkter som de mener tilsier at Miljødirektoratet må omgjøre vedtaket. Disse er som følger:

  1. Vedtaket følger av konkurransevridende regelverk og er samfunnsøkonomisk suboptimalt.
  2. Det er feil og mangler i TEPNs (Total E&P Norge, red.anm) søknad som ligger til grunn for Miljødirektoratets vedtak.
  3. Nordsjøen forurenses allerede med mye olje fra offshorevirksomheten og denne praksisendringen vil gi et betydelig bidrag i en utvikling som allerede går feil vei.

Les også: Statoil: Vi kan revolusjonere måten man borer brønner på

– Konkurransevridning

Envoilution International anfører blant annet at leverandørene som renser og deponerer borekaks er regulert av avfallsforskriften, mens utslippstillatelsen som er gitt fra Miljødirektoratet er gitt i henhold til aktivitetsforskriften.

– Deponering av renset kaks på deponi er kostbart, mens deponering av den samme kaksen i havet er gratis. Forskjellene i de to regelverkene vrir konkurransen til offshore dumping fremfor landbasert deponering, heter det i brevet.

Envoilution hevder videre at Miljødirektoratet har godkjent søknaden basert på uriktig informasjon i søknaden fra Total, særlig i deres klimaregnskap.

– Total hevder at det gir 84 prosent høyere utslipp ved å bringe kaks til land for behandling, sammenlignet med offshore behandling. Deretter skriver Miljødirektoratet at «landalternativet gir økte utslipp til luft sammenlignet med offshorebehandling». Dette er feil av flere årsaker, heter det i klagen.

– TCC er en kraftintensiv teknologi. Offshore rensing skal skje med svært CO2-forurensende diesel som energikilde, mens på land brukes elektrisk kraft, trekkes frem som et eksempel.

Les også: Sverdrup blir 8 ganger så tung som Gudrun og får flere senger enn Stavangers største hotell

– Rett og slett bak mål

Harald Storvik i Envoilution International sier til Teknisk Ukeblad at tillatelsen som ble gitt til Total ikke henger på greip.

– Det er to ting som er betenkelig. Det er relativt store utslipp det er snakk om. Det er snakk om flere tonn olje. Tidligere har rigger blitt stengt ned i lang tid på grunn av mindre utslipp. Det er ikke noen sammenheng i det man holder på med, sier Storvik.

– Direktoratet har ønsket «Best environmental practice» og «Best available technology». Dette er ingen av delene. Det er kjent teknologi, og jeg har mine store tvil om at de klarer å få det ned til 0,05 prosent, sier han.

0,05 prosent er oljekonsentrasjonen Total har lov til å slippe ut, ifølge tillatelsen fra Miljødirektoratet.

Storvik er tydelig på at han har kommersielle interesser i dette, men han mener fortsatt at det ikke gir noen mening i å gjøre denne rensningen offshore.

– Om man har sånt avfall i dag, må det på avfallsdeponi. Å dumpe det i havet henger ikke sammen i det hele tatt. Man bidrar ikke bidrar til noen teknologisk utvikling. Man går faktisk tilbake i tid, og det strider mot forurensningsloven. Det er rett og slett bak mål. I tillegg er søknaden full av formelle feil, sier han.

Les også: Verdens første flytende LNG-anlegg skal ikke trenge vedlikehold på 25 år

Frist til åttende september

Total E&P Norge, som fortalte at de var fornøyd med å få tillatelsen, sier til Teknisk Ukeblad at de har fått en epost fra Miljødirektoratet. Her blir de informert om at iverksettelsen av tillatelsen er delvis utsatt.

– Dette er i tråd med forvaltningsmessig praksis. Vi har fått frist til 8. september til å komme med et svar. Dette jobber vi med nå, sier samfunnskontakt Ottar Minsaas i Total til Teknisk Ukeblad.

Han sier for øvrig at de ikke kan kommentere mer før de har gått gjennom klagene og utsettelsen fra Miljødirektoratet.

Les også:

Tord Lien var ferdig med politikk. 36 dager senere ringte det fra Oslo

Bransjeveteran: Disse tre sakene skaper blekkflekker på papiret for norsk sokkel  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.