Kongsberg Gruppen - Rolls-Royce Marine

Kongsberg Gruppen overtar Rolls-Royce Commercial Marine

De siste hindringer er borte, nå er det klart for Kongsberg Gruppens kjøp av Rolls-Royce Commercial Marine fra 1. april.

Konsernsjef Geir Håøy ser fram til å integrere Rolls-Royce Commercial Marine i Kongsberg Gruppen fra 1. april 2019.
Konsernsjef Geir Håøy ser fram til å integrere Rolls-Royce Commercial Marine i Kongsberg Gruppen fra 1. april 2019. (Foto: Tore Stensvold)

De siste hindringer er borte, nå er det klart for Kongsberg Gruppens kjøp av Rolls-Royce Commercial Marine fra 1. april.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Konkurransemyndighetene i EU og Russland har godkjent Kongsbergs kjøp av marineaktivitetene til britiske Rolls-Royce.

Kongsberg-logoen skal erstatte Rolls-Royce på mange visittkort, produkter og kontorer fra 1. april 2019. Illustrasjon: Kongsberg Gruppen

Kongsberg øker antall ansette med ca. 3.600 over natta, fra 7.000 til godt over 10.000. Om lag 1.600 av de Rolls-Royce-ansatte jobber i Norge. Bergen Engines er ikke med på salget.

Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen er lettet over at overtakelsen nå endelig kan sluttføres. Men nå begynner en formidabel jobb.

– Det er veldig positivt endelig å kunne gå inn for landing etter nesten 10 måneder. Det er mange som er utålmodige etter å komme i gang. Jeg opplever at det er stor entusiasme fra alle ansatte, sier Håøy til Teknisk Ukeblad.

Kunder i sentrum

I tillegg til å ta vare på nye og gamle ansatte, er det avgjørende at kundene tas godt hånd om.

– Kundene er vårt viktigste fokus, og målet er at ingen skal bli negativt berørt av integrasjonen. Intern og ekstern kommunikasjon er avgjørende. Kundene er viktig for at vi skal lykkes med sammenslåingen, sier Håøy. 

Han sier at de har identifisert og satt opp ca. 6.000 oppgaver som skal sluttføres før sammenslåingen.

– Det er klart at  vi kan ha oversett noe, og at det kan bli noen overraskelser, men vi har prøvd å tenke igjennom og forberede oss så godt det er mulig, sier Håøy til TU.

Konsernsjefen sier han sover godt om natta – foreløpig.

Digitalisering, automatisering og autonomi vil fortsette for fullt når Kongsberg og Rolls-Royce Marine er sammenslått. Illustrasjon: Kongsberg

Beredskapsteam til å håndtere uforutsette ting er etablert.

 – For det vil helt sikkert dukke opp noe som må løses straks, påpeker han.

IT-systemer

Håøy sier at ett av de største feltene er sammenslåing av IT-systemer. Det er 240 softwaresystemer som skal håndteres. Noen skal kuttes ut, noen skal integreres, og noen må ha overgangsordninger.

– Mye arbeid er allerede gjort og forberedt på IT-siden, men det er fortsatt mye som skal forberedes og gjøres på de ca. tre ukene som er igjen.

– Det er en bryter som skal slås av, og det er en ny som skal slås på 1. april. Fra den datoen er det ikke lenger noe Rolls-Royce Commercial Marine, da er det bare Kongsberg. Alle Rolls-Royce-bånd kuttes, sier Håøy.

Han kan ikke i dag si hvor mange mennesker som kan være overflødige og miste jobben som følge av sammenslåingen.

– Det har jeg ingen kommentar til nå. Jeg vil ikke utelukke at det blir behov for kapasitetsjusteringer, men det må vi se på i løpet av en prosess som begynner 1. april. Først da får vi ordentlig oversikt og innsikt, sier konsernsjefen.

To salg

For å få godkjent kjøpet av Rolls-Royce måtte Kongsberg selge ut Kongsberg Evotec til Rome As og Rolls-Royce solgte sine oppfinnelser og patenter på DP-teknologi (dynamisk posisjonering) til amerikanske Thrustmaster. Begge salgene ble gjennomført i januar i år.

Kongsberg sto i front og utviklet dynamisk posisjonering, som er helt avgjørende for moderne offshorevirksomhet. Rolls-Royce måtte selge ut sin DP-teknologi før salget til Kongsberg. Foto: Kongsberg Maritime

 Ingen av de ansatte i Rolls-Royce fulgte med på salget.

– Det er ansatte med høy kompetanse som jeg regner med det er behov for, sier Håøy.

Selv om de formelle hindringene fra konkurransemyndigheter er passert, er det enkelte detaljer og avklaringer som gjenstår mellom Kongsberg Gruppen og Rolls-Royce.

– Det er ikke noe som vil påvirke overtakelsesdatoen, men ting som må avklares og falle på plass, sier Håøy.

Alle patenter, varemerker og juridiske forhold, IP-rettigheter, er overført og i boks.

Dersom det skulle vise seg at det rent praktisk skulle bli snaut med tre uker til overtakelse, er ikke 1. april hugget i stein.

– Nei, vi kan skyve på datoen, men jeg tror at ansatte i både Rolls-Royce Commercial Marine og Kongsberg Gruppen er klare for å gå inn for landing. Vi har ventet lenge nok nå, sier Håøy.

Ansatte i ryggen

Både Kongsberg og Rolls-Royce Marine har simulatorer og brosystemer. (Foto: Kongsberg Gruppen)

Helt nøyaktig har de ventet siden 6. juli 2018. Da ble avtalen signert i Oslo.

Ansattrepresentanter fra Nito, Tekna, LO og andre fagforeninger i Rolls-Royce hadde jobbet hardt både foran og bak kulissene for å få Kongsberg til å kjøpe dem opp. De fryktet at selskapet kunne bli solgt stykkevis og delt.

Kongsberg og Rolls-Royce Marine har lite overlappende produkter, og vil utfylle hverandre teknisk og kompetansemessig. Det betyr at de fleste arbeidsplassene bevares, og Norge får enda sterkere posisjon innen maritim teknologi.

Rolls-Royce Commercial Marine var ved kontraktsinngåelsen verdsatt til 5,3 milliarder kroner. Staten bidrar med 2,5 milliarder til kjøpet.

Rolls-Royce Commercial Marine har om lag 3.600 ansatte, og hadde en omsetning på om lag 8,9 milliarder kroner i 2017. Kongsberg Gruppen har 7.000 ansatte og omsatte i 2017 for 14,5 milliarder kroner.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå