Vil ha hydrogenferge i Sogn

Kommunen fikk verdens første batteriferge for fem år siden - Nå vil de ha hydrogenferge

Tror batterier blir for tunge.

Kommunen vil at fergen mellom Ortnevik og Nordeide i Vestland skal bli hydrogendrevet fra 2022.
Kommunen vil at fergen mellom Ortnevik og Nordeide i Vestland skal bli hydrogendrevet fra 2022. (Foto: André Sørbø)

Tror batterier blir for tunge.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

For fem år siden ble verdens første batteriferge, Ampere, satt i drift på strekningen Lavik-Opedal i Høyanger kommune i Sognefjorden. Nå vil kommunen ha hydrogenferge på nabostrekningen Nordeide-Måren-Ortnevik. 

Strekningen i samme kommune trafikkeres av en liten, hurtiggående ferge. Til våren skal strekningen ut på anbud, og kommunen mener en hydrogenferge vil være det beste alternativet.

Batterier blir trolig for tungt på den aktuelle strekningen, mener Terje Søreide, sjef i Høyanger Næringsutvikling.

– Hydrogen som energibærer har ikke så stort marked, men gjennom vår grønne strategi har vi de siste tre årene deltatt i et hydrogenprosjekt. Og vi ser at denne hurtigfergen, med de avstandene som det er snakk om her, gjør at hydrogen kan bli mer attraktivt enn batterier, sier Søreide.

Står fritt

Strekningen er en del av fylkesveinettet og forvaltes av Vestland fylke. De definerer ikke fartøyet som en ferge, men som en hurtiggående og bilførende båt. Dagens fartøy heter Tansøy, har kapasitet på 7 til 8 biler og er en katamaran. 

Fartøyet som overtar strekningen blir enten batteridrevet, hydrogendrevet eller en hybrid.

«Basert på politisk vedtak i fylkestinget skal det stilles krav om nullutslipp for sambandet Nordeide-Måren-Ortnevik. Når det blir stilt krav om nullutslipp, vil en stå fritt når det gjelder teknisk løsning (batteri eller hydrogen). Politisk vedtak legger opp til at vi skal vurdere adgang til hybridløsninger», skriver Målfrid Vik Sønstabø, direktør for det fylkeskommunale kollektivtilbudet Skyss/Kringom i Vestland, i en e-post til TU.

Planen er at den nye fergen skal settes i drift i 2022. 

– Optimalt case

Søreide mener en hydrogenferge også vil være bra for resten av næringslivet i kommunen. Tanken er at hydrogenet skal produseres på et lite kraftverk i Ortnevik og at overskuddsoksygenet fra produksjonen skal kunne brukes av oppdretterne i området, blant annet Sogn Aqua som driver et stort kveiteoppdrettsanlegg like ved. 

– Får vi det offentlige med på lasset, er også oppdretterne i området positive til å bruke hydrogen som drivstoff på arbeidsbåtene deres. Dette er et optimalt case for offentlig og privat samarbeid, sier Søreide.

Les også

Utsatte arbeidsbåt

Også Osland havbruk, som driver lakseoppdrett i området, vil ha et offentlig utbygd hydrogenanlegg. De har vært med i et prosjekt med Greenstat der planen var å utvikle verdens første nullutslipps oppdrettsanlegg.

I utgangspunktet skulle den første hydrogendrevne arbeidsbåten settes i drift til neste år, men nå er den utsatt til det blir klart om fergen blir hydrogendrevet.

– Prosjektet er ikke avlyst, men vi avventer og ser. Båten kommer ikke i drift i 2021. Vi venter på anbudet på fergestrekningen mellom Ortnevik og Nordeide. Om det blir en hydrogenferge kommer de trolig til å bygge ut hydrogenanlegg i Ortnevik. Og hvis fylkeskommunen bygger ut, er det ikke noe vits for oss å bygge et hydrogenanlegg bare for oss, sier Erik Osland, daglig leder i Osland havbruk.
 
Problemer med hydrogenforsyning var ikke den eneste årsaken til at de la arbeidsbåtprosjektet på is.

– I tillegg er det en rekke andre spørsmål, blant annet om sikkerheten. Sikkerheten knyttet til hydrogendrivstoff er én ting, og driftssikkerheten er et annet stort spørsmål. Dette vil bli et nytt verktøy som kan få problemer. Alle nye ting har utfordringer, sier Osland.

Samler kreftene

I dag driftes Nordeide-Måren-Ortnevik-sambandet av Fjord1. Søreide sier han skal samle de ulike interessentene og fylkeskommunen for å prøve å få realisert hydrogenfergen. Målet for kommunen er å bidra til det grønne skiftet, sier han. 

– Slik jeg oppfatter det er både rederier og verft positive. Vi skal samle de ulike aktørene og fylket for å diskutere saken snart. 

Les også

Kommentarer (20)

Kommentarer (20)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå