KLIMA

Klimakamp gir store forretningsmuligheter

Norske bedriftsledere ser muligheter på å tjene penger på klimaspørsmålet ved å utvikle miljøteknologi.
Norske bedriftsledere ser muligheter på å tjene penger på klimaspørsmålet ved å utvikle miljøteknologi. Bilde: Colourbox
7. apr. 2008 - 11:23


Bare 13 prosent av bedriftene svarer at klimautfordringen ikke er viktig i deres strategiplanlegging.

Det viser en ny undersøkelse som ukebrevet og tenketanken Mandag Morgen har utført i samarbeid med Miljøverndepartementet.

Norden i særstilling

90 prosent av dem som ble spurt, mener at næringslivet i Norden har spesielt gode forutsetninger for å bli ledende på klimavennlige løsninger og teknologi for verdensmarkedet.

– Dette er en offensiv holdning. Det støtter mitt ønske om at Norge skal bidra sterkt til utvikling av ny, miljøvennlig teknologi, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV).



Kilmaskifte

Terje Osmundsen i Mandag Morgen mener undersøkelsen viser at det er et klimaskifte på gang blant norske bedrifter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Flertallet har nå innsett at markedene for klimavennlige produkter og tjenester vil vokse enormt i årene framover, i alle bransjer. Bare innen miljø- og energiteknologi anslår OECD et marked på 6000 milliarder kroner innen 2010. Norske bedrifter kan oppnå gevinster både for klimaet og for virksomheten ved å satse på dette, sier Osmundsen.

Undersøkelsen viser at mer enn 80 prosent av bedriftene er enige i at Norden bør være en foregangsregion med progressiv klimapolitikk.

Politiske krav og kresne kunder er viktige drivkrefter for bedriftenes klimainnsats, er blant funnene i undersøkelsen.

Flere funn:

  • Bedrifter som har en klimastrategi med reduksjonsmål oppgir energieffektivisering, miljøvennlig brensel og transport med lavere utslipp som de vanligste tiltakene.
  • De viktigste drivkreftene for investering i tiltak som reduserer utslippene er omdømme hos kunder og krav fra myndighetene.
  • 76 prosent tror klimaspørsmål blir viktigere de neste 3 årene.
  • 35 prosent er positive til såkalt klimamerking av produkter.
  • 59 prosent tror kvoteprisen på CO 2 vil stige de neste fem årene.
  • 16 prosent sier at prisen er meget viktig for å investere i tiltak som kutter utslipp.
  • 71 prosent tror kostnaden på strøm vil stige de neste fem årene.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.