Stena IMOFlexMAX

Kjemikalietanker skal kjøre på vind og solkraft

En ny generasjon kjemikalietankskip har 25 prosent lavere klimagassutslipp enn tilsvarende skip utviklet for 8-10 år siden.

Ny generasjon kjemikalietankskip for Stena Bulk. LNG-motorer, Flettner-rotorer og solcellepanel bidrar til reduserte klimagassutslipp.
Ny generasjon kjemikalietankskip for Stena Bulk. LNG-motorer, Flettner-rotorer og solcellepanel bidrar til reduserte klimagassutslipp. (Illustrasjon: Stena Bulk)

En ny generasjon kjemikalietankskip har 25 prosent lavere klimagassutslipp enn tilsvarende skip utviklet for 8-10 år siden.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Det svenske Stena-konsernets egen designavdeling, Stena Teknik, står bak den nye, moderne serien med 18 individuelle tanker.

Solsceller og Flettner-rotorer er med og sper på energiproduksjonen. Selskapet oppgir ikke hvor stort energibidraget er.

Stena kaller skipet IMOFlexMAX og indikerer dermed at det både er et fleksibelt design og er på god vei til å nå FN-organets klimakuttambisjoner på 40 prosent innen 2030 og 50 prosent innen 2050. Sammenligningsåret er imidlertid 2008, da alle skip gikk i maks fart og alle økonomiske piler pekte oppover.

Stena Teknik sammenligner besparelsen på 25 prosent med den 8-10 år gamle designen IMOIIMAX. Også den versjonen hadde forbedret skrog- og framdrift og et aerodynamisk overbygg.

Les også

Potensial

Ifølge en pressemelding fra Stena skal den nye designen ha ytterligere forbedringer i skrog og framdriftssystem, inklusive DF-motorer (dual fuel) som kan gå på gass, lavsvoveldiesel eller en blanding.

Designselskapet opplyser også at skipet har potensial på besparelser på opp til 45 prosent sett i forhold til selv moderne produkttankskip. Prototypen er basert på bruk av eksisterende og tilgjengelig teknologi.

Konsernsjef Erik Hånell i Stena Bulk sier at skipet vil inngå i selskapets flåte av IMOIIMAX-skip for global kjemikaliefrakt, som for øvrig er nærmest dominert av norske aktører. Størst er utflyttede Stolt-Nielsen og dernest Odfjell i Bergen.

– IMOFlexMAX blir et viktig aktivum for Stena Bulk og våre partnere. Det styrker vår posisjon og gir oss bedre konkurranseevne og reduserte utslipp, sier Hånell i meldingen.

Stena omtaler IMOFlexMAX som en prototyp. Det er imidlertid ikke opplyst om det er sendt ut forespørsler til noen verft ennå.

Moderne forbilde

Den nye skipstypen er designetterfølger til IMOIIMAX-designen fra 2012. Skipene er 183 meter lange, 32 meter brede. Skrogdesignen ble testet i slepetank.

Fartøystypen inneholder energieffektive elementer med effektivekjeler og varmegjenvinning, autotuning av motorer og kombinasjonskjøring med hjelpemotorer for mer optimal belastning, i tillegg til et mer effektivt propell- og rorsystem.

IMOIIMAX-designen har 18 tanker på opp til 3.000 m3. Alle er utstyrt med Framo-pumper. Skipene kan ta IMO 2 og IMO 3 lasttyper i tillegg til olje og kjemikalier.

Skipstypen ble utviklet sammen med Huangzhou Shipyard i Kina og utstyrt med MAN6S50ME-B9.3 hovedmotor.

Stena bulk disponerer en flåte på 115 skip for flere typer tankfrakt.

Stena Bulks forrige generasjon kjemikalietankere er 183 meter lang og 32 meter bred. De har 18 tanker på inntil 3.000 kubikkmeter hver. Stena har ikke opplyst om den nye typen også blir på 54.000 m3. Illustrasjon: Stena Bulk
Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå