Batterifabrikk - Hydro, Equinor, Panasonic 

Kan bli en europeisk batterigigant

Samarbeidet mellom Hydro, Equinor og Panasonic kan bli en veldig stor batteriprodusent. EU kjemper mot asiatisk hegemoni innen batterier.

En gigafabrikk som Teslas er enorme greier. Kanskje det nye samarbeidet vil resultere i en slik, bare i grønnere omgivelser?
En gigafabrikk som Teslas er enorme greier. Kanskje det nye samarbeidet vil resultere i en slik, bare i grønnere omgivelser? (Bilde: AP/NTB Scanpix/Rich Pedroncelli)

Samarbeidet mellom Hydro, Equinor og Panasonic kan bli en veldig stor batteriprodusent. EU kjemper mot asiatisk hegemoni innen batterier.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Norge har to batteriselskaper med uttalte planer om bygge såkalte gigafabrikker med en produksjon på flere titalls GWh kapasitet årlig. Freyr i Mo i Rana og Morrow Batteries i Agder.

Onsdag ble det kjent at tre store selskaper vurderer å bygge opp nok en fabrikk her i landet. Panasonic ønsker seg en fabrikk i Europa for ikke å bli utkonkurrert av LG, Samsung og CATL. De har funnet fram til Hydro og Equinor som mulige partnere. Det neste halvåret skal de tre jobbe sammen og utrede mulighetene.

– Dette har vi selvfølgelig jobbet med en stund, men det er et samarbeid vi har klart å etablere og modne selv om verden har vært preget av restriksjoner rundt Covid-pandemien, sier direktør for forretningsutvikling i Equinor, Anders Hegna Hærland.

De tre partnerne har ikke besluttet størrelse på den mulige fabrikken, hvor den skal plasseres eller når de tenker at den skal starte opp. Men Hærland sier at de selvfølgelig har ambisjoner om stor skala i bakholdet.

Hydro kjenner bilindustrien

Bilindustrien sysselsetter rundt 12 prosent av alle mennesker i Europa direkte og indirekte, og EU ønsker ikke at bilindustrien skal være avhengig av å importere batterier fra Asia.

Ser battericeller i krystallkula: Direktør for forretningsutvikling i Equinor, Anders Hegna Hærland Foto: Ole Jørgen Bratland

Det kan være svært risikabelt fordi Asias bilprodusenter kan komme til å trenge batteriene selv. EUs nødskrik om mangelen på egen batteriproduksjon kan åpne et enormt marked. Men til tross for EUs oppfordringer, er 70 prosent av all ny planlagt produksjonskapasitet i Kina.

Hydro har levert aluminium og profiler til de fleste europeiske bilprodusentene gjennom mange år. Elektriske biler trenger lette materialer fordi batteriet veier så mye. Dermed kan Hydro bli en enda viktigere aktør.

– Sammen med Equinor har vi svært mye industriell erfaring og vi er i stand til å satse i stor skala. Gjennom vår lange historie har vi vært i mange ulike bransjer. Det er et godt utgangspunkt for ny satsing, sier informasjonsdirektør i Hydro, Halvor Molland.

Medeiere i flere batteriprodusenter

Kan industri: informasjonsdirektør i Hydro, Halvor Molland, er ikke i tvil om at de kan bidra aktivt til å etablere celleproduksjon i Norge. Hydro har skapt ny industri gjennom hele sin historie. Foto: Ellen Viseth

Hydro har også en liten eierandel i Northvolt, som skal bygge fabrikker i både Sverige og Tyskland. Hydro og Northvolt skal samarbeide om et resirkuleringsanlegg for batterier i Fredrikstad.

I tillegg eier Hydro og Equinor en andel i Corvus i Bergen, som produserer batterier til maritim sektor.

– Produksjon av battericeller er et godt komplement til det vi allerede driver med, og til de vindkraftprosjektene vi er engasjert i, sier Molland i Hydro.

Fram mot sommeren skal partnerne både planlegge en eventuell batteriproduksjon i Norge og snakke med potensielle europeiske kunder. Da vil det trolig bety mye at det er tre store konserner som står bark initiativet.

Panasonic er et særlig godt navn i denne sektoren. Det var dem Tesla gikk til for å få i gang sin egen produksjon.

Stor grad av robotisering

Også grønn, norsk strøm blir viktig. Batteriproduksjon er svært energikrevende og europeisk bilindustri ønsker at alle komponentene i bilen skal være så grønne som mulig.

Molland peker på at norsk arbeidskraft er kostbar, men samtidig produktiv og kompetent. I tillegg er utgifter til teknisk personell og ledere lavere enn i mange andre land i Europa. Masseproduksjonen vil dessuten bygges med stor grad av automatisering og robotisering.

– Norge er helt i front på digitalisering og har miljøer som ligger langt framme på dette, slik som på Kongsberg. Det gjør at vi hevder oss i mange andre industrier på tross av kostnadsnivået. Dessuten er Panasonic i Champions League på batteriproduksjon, sier Hærland i Equinor.

Grønn kraft: Batteriproduksjon er svært energikrevende. Det å kunne tilby celler produsert med grønn norsk vind- og vannkraft er et godt argument. Foto: www.gudim.no

Mye norsk kompetanse

Selv om det ikke finnes norsk celleproduksjon i dag, finnes det masse batterikompetanse. Corvus og andre kan produksjon av marine og stasjonære batterier. IFE, Sintef, NTNU og andre miljøer har jobbet lenge med batterier og fagfelt som grenser til batteriproduksjon.

– Norge har lyktes med slike satsinger før, ikke minst da oljealderen startet og vi nesten ikke hadde noe kompetanse selv. Nå er vi blant verdens ledende teknologimiljøer, sier Molland.

For batterier øker nå behovet raskere enn produksjonskapasiteten, og NHO har pekt på batteriproduksjon som en stor mulighet for Norge. De tror det kan være plass til fem til seks store fabrikker hvis de bygges med bærekraft for øye.

Vil bli grønnere

– Vi skal bli et bredt energiselskap og har en økende appetitt for muligheter utenfor hydrokarboner. Vi er allerede ledende på havvind, både bunnfast og flytende. Vi har jobbet med batterier en god stund og dette kan passe godt inn den framtiden vi ser for oss, sier Hærland.

Equinor vil ikke bare se på celleproduksjon, men også behov for energi og råvarer, forskning og innovasjon, resirkulering og gjenbruk av batterier og muligheter for industriell skalering.

– Vi ser at andre aktører posisjonerer seg både opp- og nedstrøms i verdikjedene basert på elektrisk energi. Det skal vi også, men dette er ikke noen sprint. Det er et maratonløp, og vi er ydmyke og lærevillige, sier Hærland.

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå