Tidligere i høst lyste Vegvesenet ut et oppdrag med å lage kommunedelplan med konsekvensutredning for E134 Dagslett-E18.
Sju rådgivningsfirmaer var interessert, og prisene var svært jevne:
Firma | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Rambøll Norge | 10.264.377 |
Norconsult | 10.511.900 |
Sweco Norge | 10.747.140 |
Cowi | 10.929.155 |
Multiconsult Norge | 10.939.250 |
Asplan Viak | 11.965.000 |
Structor Oslo | 12.024.000 |
Etter kontrollregning og evaluering er Norconsult tildelt oppdraget.
Vegvesenet har anslått oppdraget til 10.000 timer, og Norconsult har frist på seg til 1. desember 2020 med å levere planen.
E134 Dagslett-E18 dreier seg grovt fortalt om området hvor E134 (tidligere riksvei 23) fra Oslofjordtunnelen kobler seg på E18 i Lier nord for Drammen. Strekningen går omtrent fra Hekleberg bru i Røyken kommune til E18 i Lier kommune.
Som det heter i utlysingen: «Strekningen har vært planlagt i mange omganger, både gjennom kommunedelplan og reguleringsplan. Strekningen Dagslett-Linnes er allerede planlagt og vedtatt gjennom en reguleringsplan, samt byggeplan, og for Linnes-E18 foreligger det en nesten ferdig men ikke behandlet kommunedelplan. Begge disse og arbeidet som er gjort i forkant av nytt planprogram, er viktige grunnlag for ny kommunedelplan for hele strekningen. Det forventes at konsulent setter seg inn i tidligere planlegging på strekningen.»
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Skal få midler innen 2029
Prosjektet riksvei 23 Linnes–E18 er omtalt i NTP 2018-29, og der er det lagt til grunn statlige midler til prosjektet i perioden 2024-29.
Prosjektet riksvei 23 Dagslett–Linnes skulle ifølge stortingsproposisjon 1 (2017–2018) ha anleggsstart i april 2018.
De to nevnte prosjektene er nå samlet i prosjektet E134 Dagslett-E18.
Gjennom årene har det kommet mange forslag til veitraseer og kryssløsninger. Prosjektet har sammenlignet og vurdert de ulike linjene på et overordnet nivå, og definert korridorer som Statens vegvesen mener bør utredes videre.
I planprogrammet er det vist fire ulike korridorer, som skal utredes gjennom en konsekvensutredning, og det skal lages kommunedelplan for en eller flere av dem. Det kan være aktuelt å utarbeide flere versjoner av samme korridor.
Staten og kommunene er svært uenige om korridorvalg for kommunedelplanen. Prosessen med førstegangsbehandling, høring og vedtak både av planprogram og plan er derfor vanskelig å planlegge, heter det i utlysingen.
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris