IT

It-leverandøren taus om Altinn

It-selskapet Accenture utviklet Altinn II, men vil ikke si noe om hvordan man jobber for å rydde opp i trøbbelet med selvangivelsene.

Bilde: Espen Zachariassen
21. mars 2012 - 14:47

Accenture har fått oppmerksomhet gjennom en rekke store kontrakter de siste årene, inkludert utviklingen av Altinn II sommeren 2008.

Oppmerksomheten rundt driftsstopp og sikkerhetsbrudd i går har de mindre sansen for.

Stengt

Tirsdag ettermiddag gikk løsningen ned midt i rushet av folk som ville sjekke selvangivelsen.

Etter feilrettingen kom brukerne inn på meldingsboksen til to andre personer. Da måtte Altinn stenge portalen.

Les mer: Altinn-trøbbel med kritisk komponent

Flaggskipet

Accenture har laget selve Altinn II-løsningen.

Her har de hatt en jobb på snaut 400 milloner kroner av en totalpakke på 1 milliard kroner.

Plattformen blir oppfattet som et flaggskip i norsk eforvaltning.

Utenlandske myndigheter ser til Norge for å lære hvordan en plattform for utveksling av informasjon og samhandling på tvers av fagområdene bør snekres sammen.

Jobber hardt

Alle parter understreker at de jobber hardt for å løse problemene.

Basefarm medgir at det er en faglig nøtt å finne årsaken til problemene.

Les mer: Ekspertene må ha eksperthjelp til Altinn

Taus

Accenture har bygget løsningen, som får hard kritikk av DNVs hemmelige rapport.

Les mer: Altinn avsløres i hemmelig rapport

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Leverandøren velger å være taus om problemene i går.

Teknisk Ukeblad ønsket å stille flere spørsmål om hvordan tungvekteren i it-bransjen jobber for å finne feilene.

Vi fikk anledning til å sende spørsmålene skriftlig, og de var blant annet disse:

  • Hvordan jobber dere for å finne ut av hvorfor brukere ble sendt til feil meldingsboks?
  • Hva slags hypoteser jobber dere ut fra?
  • Har dere kompetanse til alle oppgavene i eget hus – eller har dere fått bistand utenfra?
  • Evt. fra hvem?
  • Hva var årsaken til nedetiden 16.05 tirsdag ettermiddag – ut fra hva dere vet nå?
  • Hva ble gjort for å fikse det?
  • Må det gjøres mer permanente utbedringer senere?
  • Evt. hva?

TU mener: Alt UTE for Altinn

Analyserer

Svaret fra markeds- og kommunikasjonssjef Georg A. Huus er følgende:

– Vi har siden feilen oppstod arbeidet tett sammen med Brønnøysundregistrene og infrastrukturleverandøren Basefarm for å analysere hva som er årsaken og finne mulige svar.  Dette er vårt hovedfokus akkurat nå.

Han legger til at det er opp til Brønnøysundregistrene å formidle beskjed når man har funnet feilen.

Les mer om Altinn-problemene:

Startet Altinn II før løsningen var ferdig

Digital søknad stopper i papirmølla 

Feil under oppgradering

Må forklare seg om Altinn-svikten

Frykter ny Altinn-svikt

Altinn ikke friskmeldt

Altinn klarte ikke ildprøven

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.