KARRIERE

Àile deltar i realityserie om ingeniører: – Ikke redd for negative reaksjoner

Norconsult-satsingen «Rådgiverne» er inspirert av realityserier som «Iskrigerne» og «Bloggerne», og skal lokke studenter til selskapet.

– Jeg ville vise at også jenter kan jobbe med vann og avløp og dritten som ligger nede i bakken, sier vann- og avløpsingeniør Àile Guttorm Eriksen om deltakelsen i reality-serien «Rådgiverne».
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
Sara EngesvikSara EngesvikJournalist
19. jan. 2023 - 15:30

– Det gøyeste var kanskje å gå rundt med kameraet og leke litt realitystjerne, sier Àile Guttorm Eriksen.

25-åringen jobber til vanlig som vann- og avløpsingeniør ved Norconsults kontor i Lakselv i Finnmark, men har i høst vært med på noe som må sies å være atypisk for ingeniørbransjen.

Eriksen er en av profilene i «Rådgiverne», en realityserie om rådgivere i Norconsult som selskapet selv står bak.  

Ville vise fram Distrikts-Norge

Seriens andre sesong, som ligger på Youtube, følger Eriksen gjennom et halvt år. Hun tegner vann- og avløpsanlegg til en skole i hjembyen Karasjok, banner og sverter over en koffert som skal pakkes og drar på jobbfest og manikyr i Oslo, for å nevne noe.

– Jeg ville utfordre meg selv og prøve noe nytt. Og så tenkte jeg det ville være gøy å få frem mangfoldet i Norconsult og Distrikts-Norge og vise hvordan vi har det oppe i nord, sier Eriksen om valget om å delta i serien.

– Negative reaksjoner var jeg ikke redd for i det hele tatt.

«Rådgiverne»-deltaker Àile Guttorm Eriksen pendler fra Finnmark for å ta en master i industriell økonomi i Grimstad. Får hun tilbud om å delta i en tredje sesong av serien, kommer hun til å takke ja. <i>Foto:  Privat</i>
«Rådgiverne»-deltaker Àile Guttorm Eriksen pendler fra Finnmark for å ta en master i industriell økonomi i Grimstad. Får hun tilbud om å delta i en tredje sesong av serien, kommer hun til å takke ja. Foto:  Privat

«Hvordan er det å jobbe som rådgiver?»

«Rådgiverne»-serien er primært et rekrutterings-stunt rettet mot unge. Hovedmålgruppen er ingeniører, arkitekter og IT-konsulenter som kommer rett fra skolen eller nærmer seg ferdige studier, forteller Norconsult.

Selskapet ligger allerede godt an i den forstand, med en plassering som den nest mest populære arbeidsplassen blant unge ingeniører i fjor.

Noe av inspirasjonen til å lage serien kom fra karrieredager på NTNU og andre steder der selskapets utsendte bombarderes med spørsmål fra studentene, forteller Janicke Garmann.

Hun er konserndirektør for bærekraft og stab i Norconsult og ansvarlig for blant annet rekruttering og merkevarebygging av Norconsult som arbeidsgiver.

– «Hvordan er det egentlig å jobbe som rådgiver» og «hvordan ser arbeidsdagen ut» var blant spørsmålene som gikk igjen blant studentene, forteller hun.

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen peker på syv effekter som Bane Nor jobber med for å oppnå allerede i år.
Les også

Dette lover Bane Nor å levere i år

Ville vise at ingeniører ikke er gamle og kjedelige

For å nå ut til flest mulig, og formodentlig besvare flest mulig spørsmål, har Norconsult forsøkt å tegne et bredest mulig bilde av selskapet i serien.

Yrkesgruppene som representeres i serien, er blant annet byggingeniører, energi- og miljørådgivere, spesialister på flom og skred, arkitekter og IT-eksperter.

Det var også en prioritering å vise fram kontorer i hele landet, fra Sandvika til Ålesund og Finnmark.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Et ekstra delmål som kom til underveis, var å få 18-19-åringer som lurer på hva de skal studere, til å velge ingeniørstudiet.

Eriksen feirer premieren på andre sesong av «Rådgiverne». <i>Foto: Privat</i>
Eriksen feirer premieren på andre sesong av «Rådgiverne». Foto: Privat

– Målet er at folk skal bli bedre kjent med oss og at vi kanskje også når ut til dem vi ikke har nådd før, sier Garmann og legger spøkefullt til:

– Og vise at ingeniører ikke bare er gamle, kjedelige folk.

Kan jobbe med «dritten som ligger nede i bakken»

Som deltaker i serien fikk Eriksen selv velge hvordan hun ville balansere det faglige og personlige og hvor mye hun ville by på av seg selv.

– Jeg tar ting veldig spontant og tenker kanskje ikke alltid over alt jeg sier, sier hun.

I begynnelsen var hun litt redd for å si noe feil og ikke virke profesjonell nok. Men det gikk fort over, og Eriksen lot stort sett filmfolkene ture på som de ville.

En viktig motivasjon for å bli med i serien, var å bidra til kvinnelig synlighet i en mannsdominert bransje. På Finnmarks-kontoret er Eriksen for øyeblikket eneste kvinne.

– Jeg ville vise at jenter også kan jobbe med vann og avløp og dritten som ligger nede i bakken. At det ikke er noe problem for oss.

Lette etter ingeniørhverdagen på Facebook

Som student forsøkte Eriksen å finne informasjon om hvordan det faktisk er å jobbe som rådgivende ingeniør.

Med en underliggende antakelse om at ingeniører er litt oppe i åra, begynte hun å kikke på Facebook, der den eldre garde står sterkt. Instagram ble også gjennomsøkt, men heller ikke der ble hun særlig mye klokere.

– Kanskje kan denne serien bidra til at folk tenker «wow, det der så jo faktisk gøy ut» og at man kan få flere til å velge ingeniøryrket, sier hun.

– 90 prosent av tiden sitter man jo på kontor. Men det er fint å vise fram at vi gjør masse morsomt i tillegg.

2,8 milliarder skal brukes på vedlikehold av eksisterende jernbane i 2024.
Les også

Bygger ny jernbane for 16 milliarder – knappe tre mrd. går til vedlikehold

Inspirert av «Iskrigerne» og «Bloggerne»

«Litt i overkant spennende» var konserndirektør Garmanns første tanke da hun hørte kollegaenes idé om å lage ingeniør-reality.

Norconsult kjente ikke til at andre ingeniørbedrifter hadde gjort noe liknende.

– Så vi hentet inspirasjon fra dokusåper som «113», som følger ambulansetjenesten, «Iskrigerne» og «Bloggerne». Så har vi prøvd å gjøre vår egen, seriøse vri på det.

For Garmanns del har responsen vært over all forventning. Sesong 2 har fått mer enn 600.000 visninger til sammen, forteller hun, riktignok fordelt på ti episoder. 

For å nå ut til målgruppen har «alle» sosiale kanaler blitt tatt i bruk, inkludert Tiktok og Snapchat. Statistikken viser at de fleste som har sett serien er mellom 20 og 40 år, opplyser Norconsult.

– Det er klart at dette er en annen måte å fremstå på enn det de som har vært ansatt lenge i Norconsult er vant til. Men det har blitt veldig godt mottatt internt, sier Garmann.

– Ingeniør-influenser, den var god ​​

Tilbakemeldingene om deltakelsen i serien har utelukkende vært positive, forteller Eriksen, fra «gutta på kontoret» til et par ukjente fjes på byen.

– Tenker du på deg selv som en slags ingeniør-influenser nå?

– Ingeniør-influenser, den var god. ​​Jeg tenker ikke på meg selv som en ingeniør-influenser, men kanskje jeg burde begynne å gjøre det, sier hun og ler.

Fabrikken til Chemring Nobel ligger på Sætre, med utslipp til Håøyfjorden i Indre Oslofjord. Det er like ved blant annet Håøya og Oscarsborg, som ses på bildet.
Les også

Får lov til å femdoble utslipp til Oslofjorden – nå svarer selskapet

Det er tross alt lite informasjon om hva en ingeniør gjør, og spesielt om rådgivende ingeniører der ute, påpeker Eriksen.

– Kanskje det blir mitt neste yrke, eller en sånn side-hustle

– Du får lyst til å fordype deg i kloakkhåndteringen

– Jeg satt jo og smilte da jeg så på. Jeg fikk tårer i øynene.

Etter å ha sett to episoder av sesong to av «Rådgiverne», kjenner Elin Ørjasæter på begeistring – og et lite tankekors.

Den tidligere hodejegeren, nå dosent i HR ved Høyskolen Kristiania, kaller serien en «håndsrekning til regioner som Finnmark og Nord-Vestlandet» og roser fokuset på det faglige.

– Du får lyst til å fordype deg i kloakkhåndteringen i Ålesund kommune og å bygge ny skole i Karasjok. Dette gjør nok Norconsult også fordi det er vanskeligere for dem å få søkere utenom de store byene. Men nei – jeg likte serien så godt at jeg nesten blir lite objektiv her, spøker Ørjasæter.

– Men så er jo tankekorset: Må man virkelig gjøre noe så påkostet? Det der kan ikke ha vært gratis, sier hun.

Om alle arbeidsgivere skal gjøre noe «ekstra» for å nå de unge, blir det til slutt et nullsumspill, sier Ørjasæter. Hun lurer på om Norconsult kunne nådd like mange gode, unge kandidater ved å bruke pengene på en annen måte.

– Så jeg har litt blandede følelser.

Vanlig med glatte, party-fokuserte filmer

Ørjasæter mener likevel at utradisjonelle rekrutteringsmetoder for å nå unge vil bli stadig mer vanlig. En viktig driver er at mangelen på kompetente arbeidstakere blir mer og mer prekær, forteller hun.

Så langt har hun imidlertid ikke sett så mange uvante, større rekrutteringsgrep fra norske arbeidsgivere.

– Det har riktignok blitt vanlig å lage filmer for å tiltrekke seg trainees blant de store revisjons- og advokathusene. Men da snakker vi om litt glattere treminuttersfilmer der man rafter og er veldig party-fokusert. Dem har jeg sett mange av.

– Dette er en mye dyrere satsing. Og en mye bedre en, sier Ørjasæter.

Vurderer en tredje sesong

Garmann vil ikke avsløre prislappen på serien til TU, annet enn at den «ikke kostet for mye».

Årsaken skal være at Norconsults egne ansatte sto for idé, konseptutvikling og markedsføring, i tillegg til å stille som profiler i serien. Produksjonen ble utført eksternt, av selskapet Plan-B.

– Vi har hatt to sesonger og vurderer nå en tredje. Så vi synes absolutt det er verdt det, sier Garmann. 

Les også

 

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.