MARITIM

Hull i skroget var en av 23 feil på skipet som ble eskortert til land

Ekspedisjonsskipet får ikke seile videre før feilene er rettet opp.

Ocean Atlantic. Bildet er tatt i Ushuaia i Argentina i 2018.
Ocean Atlantic. Bildet er tatt i Ushuaia i Argentina i 2018. Foto: Wolfgang Fricke/Wikimedia Commons
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Ekspedisjonsskipet Ocean Atlantic tok inn vann på grunn av en skade i skroget to meter under vannlinjen. Hendelsen skjedde ved Nordaustlandet på Svalbard i forrige uke.

Mannskapet klarte å reparere skaden, meldte Svalbardposten, men Sjøfartsdirektoratet mente at det var alvorlig at hendelsen ikke ble rapportert inn til dem. Direktoratet fikk vite om hendelsen gjennom et varsel, og kystvaktskipet Andenes ble etter hvert sendt for å eskortere Ocean Atlantic til Longyearbyen. 

Nå har direktoratet gjennomført en havnestatskontroll. I tillegg til hullet i skroget og at mannskapet ikke varslet havnestaten om hendelsen, ble det funnet en rekke andre feil og mangler på skipet.

Totalt er det funnet 23 feil. 21 av dem var relatert til sikkerhetsstyringssystemet (ISM). 

– Her er det en stor jobb som skal gjøres før skipet kan seile igjen, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Les også

Støtt borti noe

Rapporten sier ikke noe om hva som førte til at det ble hull i skroget, men Aarhus sier at fartøyet mest sannsynlig har støtt borti land eller is.

Hendelsen skjedde i et sund sørvest for Nordaustlandet, øya som ligger nordøst for hovedøya på Svalbard. Aarhus sier at det er alvorlig at de fant så mange feil på et skip som seiler i så vanskelige forhold. 

– Desto lenger unna folk og redningsmannskaper man er, jo viktigere er det at disse tingene er i orden, sier han.

Manglende vedlikehold

Havnestatskontrollen bemerket blant annet manglende vedlikehold av brannslukkingsutstyr, navigasjonsutstyr, nødutstyr, GMDSS (Global maritime distress safety system), hovedmotor og hjelpemotor. 

I tillegg fungerte ikke branndørene og alarmene som de skal. Det elektriske systemet hadde også flere feil og mangler. Det ble funnet feil og mangler på flytedelene i mange av redningsvestene til mannskapet. Olje lakk fra både hovedmotor og hjelpemotor, og flere av sertifikatene var ikke oppdatert.

– Totalbildet er at det er mange feil og mangler, sier Aarhus.

Øvde på evakuering

Siden øygruppen har blitt et yndet turistmål de siste årene, spesielt for cruiseturister, har også faren for ulykker økt. Myndighetene har derfor gjennomført en rekke beredskapsøvelser. I oktober i fjor var scenariet en evakuering av et turistskip med 150 passasjerer. 

– Cruisetrafikken på Svalbard er kommet for å bli, og dette er noe vi har trent og laget prosedyrer for i flere år. Nå er det viktig at vi får trent i stort format for å se hvordan prosedyrene fungerer i praksis, sa øvingsleder Espen Olsen, førstebetjent hos Sysselmesteren på Svalbard, til TU i forbindelse med øvelsen i fjor.

Det omfattende arbeidet med å fjerne tråleren Northguider som havarerte i Hinlopenstredet ved Svalbard i 2018, illustrerte også farene ved skipstrafikk i det tynt befolkede området. Ikke før i 2020 klarte de å fjerne vraket av fartøyet.

Skulle renoveres

Ifølge operatøren Albatros Expeditions ble Ocean Atlantic bygget i 1985, ombygd i 2010 og renovert i 2016. Det 140 meter lange skipet skal ha isklasse 1B og muligheten til å huse 198 passasjerer. 

Andrea Bagi, media- og markedsansvarlig i Albatros Expeditions, skriver i en e-post til TU at Ocean Atlantic ikke har vært i drift på to år og skulle renoveres før sesongen. Under en inspeksjon i mai skal fartøyet ha blitt godkjent som sikkert og operasjonelt.

– For øyeblikket er er fartøyet til kai i Longyearbyen, og listen med feil og mangler blir inspisert og løst, skriver Bagi. 

Videre skriver hun at sikkerheten til passasjerer og mannskap er prioritet nummer én. Hun kan ikke si hva som kommer til å skje med skipet framover.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.