KRAFT

Hauge og Bono fronter superbil

Frederic Hauge ankom klimakonferansen i en lånt Tesla Roadster.
Frederic Hauge ankom klimakonferansen i en lånt Tesla Roadster.Bilde: Leif Hamnes

Hauge og Bono er to av sjåførene som amerikanske Tesla Motors bruker til å fronte sin rullende europeiske pr-kampanje i disse dager.

Elbil siden '89

Som førstemann i Norge kunne Bellona-leder Frederic Hauge i går vise seg bak rattet på en Tesla Roadster, da han smilende paraderte doningen inn til åpningen av CC8-konferansen i Sarpsborg.

Les også:

Slik vil Bellona løse klimakrisen

– Mye har endret seg siden jeg skaffet meg min første elbil i 1989, konstaterte Hauge tørt, mens fotografene slet med å bestemme seg for om de skulle zoome inn på mannen eller bilen.

Lånte fjær

Riktignok står Hauge på listen over nordmenn som har bestilt elvidunderet, men ikke aller øverst.

I Norge skal REC-medgründer Reidar Langmo være den første som kan putte herligheten i egen garasje. Han står som nummer 24 på den internasjonale lista og øverst av ikke-amerikanerne.

Les også: Venter på El Tempo Gigante

Men så er det da heller ikke Hauges private eksemplar nysgjerrige fotografer fikk se i går, bekrefter Bellona.

– Bilen er på utlån. Samtidig viser den at vi i Bellona alltid har vært i første rekke på et bredt spekter av miljøteknologier, framholder informasjonsrådgiver Tone Foss Aspevoll i Bellona.

Pr-turné

Den svarte Tesla Roadsteren er nemlig ute på en pr-turné i Europa i vår. Den skal innom Oslo i helga, før den ruller opp foran den amerikanske ambassaden i København lørdag.

Bilen skal også besøke 24-timersløpet i Le Mans før den drar tilbake til Lotus-fabrikken i Norwich, England. Der bygges Roadsteren, og der er også dette eksemplaret registrert.

Les også: Elbilracer Tesla forsinket

Dobbelt så langt som Think

Tesla Roadster opererer med en rekkevidde på hele 220 miles, 35,4 mil. Super-elbilen er proppet full av litium-ionebatterier (6.831 celler) som sørger kraft til en elektrisk motor som yter 248 hestekrefter.

Det gir solide sportsbilsprestasjoner i akselerasjonen – 0-100 km/t på under fire sekunder – og en rekkevidde som er det dobbelte av norske Think City (18 mil).

Samtidig er batteripakken med på å dra prisen opp til 100.000 dollar i USA og 100.000 euro i Europa.

Rå krangel om elbildesign

Les mer om:
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.