Grønt lys for E134 Saggrenda-Elgsjø - reguleringsplanen godkjent av kommunene

Reguleringsplanen for 15 kilometer ny E134 mellom Saggrenda i Kongsberg og Elgsjø i Notodden er nå vedtatt i begge kommuner. Dermed kan Statens vegvesen planlegge starte KS2-prosessen.

Elgsjøbrua blir en av de store kosntruksjonene på det nye veganleget på E134 mellom Saggrenda i Kongsberg  og Elgsjø i Notodden.
Elgsjøbrua blir en av de store kosntruksjonene på det nye veganleget på E134 mellom Saggrenda i Kongsberg og Elgsjø i Notodden. Foto: Statens vegvesen/Multiconsult
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. nov. 2021 - 21:00

­-Vi jobber nå med bompengesaken sammen med Transport og Samfunn, forteller planleggingsleder for prosjektet i utbyggingsdivisjonen, Ragnar Grøsfjeld i Statens vegvesen.  Det skal i første rekke oppnås lokalpolitisk enighet i de to kommunene og de to fylkeskommunene. Første møte med fylkesadministrasjonen ble holdt 4. november.

Søndag ettermiddag ble en av vognene fra ulykken på Nordlandsbanen løftet ut av ulykkesstedet ved Finneidfjord mellom Bjerka og Mo i Rana.
Les også

To store løft gjenstår før Nordlandsbanen kan åpnes

Må søke konsesjon?

Statens vegvesen har engasjert Multiconsult til en før-undersøkelse av vann og vassdrag. Hensikten med oppdraget er å dokumentere tilstanden før anleggsarbeidene starter og samarbeide med statsforvalteren i de to fylkene. Det skal blant annet avklares om E134-prosjektet må søke konsesjon.

Utbyggingsprosjektet er alt i gang med å ta ut månedlige prøver (første runde i oktober), og disse sendes til lab for analyse. Prøvetakingen skal pågå i et års tid før Multiconsult skriver rapport med resultatene fra undersøkelsene.

Forberedende arbeider i løpet av neste år

I statsbudsjettet er det satt av 25 mill. kr. til forberedende arbeider for E134 Saggrenda-Elgsjø. Midlene vil gå til grunnerverv, supplerende grunnundersøkelser, før-undersøkelser av vann og vassdrag, forberedelse og gjennomføring av KS2 samt eventuell oppstart av arbeidet med konkurransegrunnlag.

Statens vegvesen opplyser at prosjektbestilling for byggefasen antas å foreligge før nyttår. Da gjenstår det å få utarbeidet faglig grunnlag for bompengesaken, før begge kommunene og fylkeskommunene kan fatte lokale vedtak. Når det er på plass kan prosjektet ta fatt på KS2 prosessen.

-Det er imidlertid krav om maksimum ett år gammelt anslag til KS2, så før oppstart må vi derfor gjennomføre et nytt Anslag. Framdriften på bompengeutredningen og den lokalpolitiske beslutningsprosessen vil avgjøre når dette blir, sier Grøsfjeld.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.