-Vi jobber nå med bompengesaken sammen med Transport og Samfunn, forteller planleggingsleder for prosjektet i utbyggingsdivisjonen, Ragnar Grøsfjeld i Statens vegvesen. Det skal i første rekke oppnås lokalpolitisk enighet i de to kommunene og de to fylkeskommunene. Første møte med fylkesadministrasjonen ble holdt 4. november.
To store løft gjenstår før Nordlandsbanen kan åpnes
Må søke konsesjon?
Statens vegvesen har engasjert Multiconsult til en før-undersøkelse av vann og vassdrag. Hensikten med oppdraget er å dokumentere tilstanden før anleggsarbeidene starter og samarbeide med statsforvalteren i de to fylkene. Det skal blant annet avklares om E134-prosjektet må søke konsesjon.
Utbyggingsprosjektet er alt i gang med å ta ut månedlige prøver (første runde i oktober), og disse sendes til lab for analyse. Prøvetakingen skal pågå i et års tid før Multiconsult skriver rapport med resultatene fra undersøkelsene.
Forberedende arbeider i løpet av neste år
I statsbudsjettet er det satt av 25 mill. kr. til forberedende arbeider for E134 Saggrenda-Elgsjø. Midlene vil gå til grunnerverv, supplerende grunnundersøkelser, før-undersøkelser av vann og vassdrag, forberedelse og gjennomføring av KS2 samt eventuell oppstart av arbeidet med konkurransegrunnlag.
Statens vegvesen opplyser at prosjektbestilling for byggefasen antas å foreligge før nyttår. Da gjenstår det å få utarbeidet faglig grunnlag for bompengesaken, før begge kommunene og fylkeskommunene kan fatte lokale vedtak. Når det er på plass kan prosjektet ta fatt på KS2 prosessen.
-Det er imidlertid krav om maksimum ett år gammelt anslag til KS2, så før oppstart må vi derfor gjennomføre et nytt Anslag. Framdriften på bompengeutredningen og den lokalpolitiske beslutningsprosessen vil avgjøre når dette blir, sier Grøsfjeld.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det