En milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest da gjennomslagssalven på den 3.400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt, heter det i en pressemelding fra byggherren, Nye Veier AS.
Bane Nor vil innstille tog på dager med ekstremvær
Mye tunnel og bru
Den fire felts lange motorvegen blir snaut 10 km lang og får en fartsgrense på 110 km/t. Bare 2,5 kilometer vei ligger i dagen. Resten – rundt 7 km - er tunneler og bruer. Der skal også etableres rundkjøringer, innfartsparkering, kollektivtilbud og gang-sykkelveier. Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) bidrar til en heldigital prosjektgjennomføring. Anleggsarbeidene startet senhøstes 2021. Veien skal stå ferdig sommeren 2025. Kontraktsverdien er på 2,9 milliarder kroner.
- I stort kan man si at veien har kryss ved start og slutt. Imellom er det gjennom to lange tunneler, bare adskilt av den majestetiske Kvellandsbrua som nå strekkes ut 70 meter over elva Lygna, sier prosjektsjef i Nye Veier, Harald J. Solvik.
Ordfører skjøt gjennomslagssalven
I uke 27 var arbeidsstokken samlet langt inne i fjellet for å overvære en av de store, store milepælene i prosjektet; gjennomslag i den 3400 meter lange Rossåstunnelen. Det er to identiske løp, og dermed 6800 meter med tunnel, som tirsdag 4. juli fikk lys i begge ender og begge løp. Rundt regnet er det skutt i overkant av 1200 salver av rundt 5 meter.
Det var Lyngdals ordfører Jan Kristensen som fikk oppdraget med å trykke på detonasjonsknappene og utløse salven på 1100 kilo med sprengstoff som sikret gjennomslag og lys i begge ender av tunnelen.
- Denne reisen kunne aldri blitt til uten det gode samarbeidet vi opplever med politikere og administrasjon. Derfor synes vi det var på sin plass å spørre ordfører Kristensen om han kan gi oss den ære å trykke på knappene og sette av den historiske gjennomslagssalven i dag, sier Solvik.
Nordmenn designet ny politibåt som kan gå i 85 knop