MARITIM

Fra olje til vind: Nye skip går rett i arbeid på verdens største havvindpark

Havvindrederiet Norwind Offshore har fått overlevert det første spesialtilpassede vindservicefartøyet fra Vard.

Norwind Offshores første spesialskip for vindturbinparker, Norwind Breeze, ble levert fra Vard Brattvaag 30. mai 2022. Skipet er 85 meter langt, 18 meter bredt og har 60 enkelmannslugarer.
Norwind Offshores første spesialskip for vindturbinparker, Norwind Breeze, ble levert fra Vard Brattvaag 30. mai 2022. Skipet er 85 meter langt, 18 meter bredt og har 60 enkelmannslugarer. Foto: Norwind Offshore
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Skipet går rett inn i kontrakt med Ørsted på verdens største havvindpark, Hornsea 2.

Skipet får navnet «Norwind Breeze» og er bygget om ved Vard Brattvåg.

– Dette er en merkedag for oss, sier administrerende direktør Svein Leon Aure i Norwind Offshore i en pressemelding.

Skipet inngår i en serie på fem for det ferske rederiet.

Fartøyet er av VARD 4 01-design, utviklet av Vard Design i Ålesund og bygget om og tilpasset offshore vindoperasjoner i samarbeid med Norwind Offshore.

Svein Leon Aure, daglig leder Norwind Offshore.
Svein Leon Aure er daglig leder Norwind Offshore. Foto: Norwind Offshore

Ørsted-jobb

Forsyningsskipet som nå er ombygget ved Vard Brattvaag, er 85 meter langt og 18 meter bredt og henkeltmannslugarerannslugarer.  Skipet var eid av Vard, men var tidligere i Asia og Australia.

Norwind Breeze er allerede sikret kontrakt. Det er leid inn av det danske fornybar energiselskapet Ørsted, som skal benytte Norwind Breeze i sitt prosjekt for utbygging av verdens største offshore vindmøllepark, Hornsea 2, på britisk sokkel.

Erfaring

Norwind Offshore er bygget opp av sentrale aktører fra rederier knyttet til olje- og gassindustrien.  De tre familiene Farstad, Volstad og Kleven har gått sammen og etablerer rederiet Norwind Offshore. Selskapet har kontrakt med verftsgruppen Vard med en samlet verdi på 1,4 milliarder kroner.

Organisasjonen til Farstads olje- og gassatsing i Sverre Farstad & Co danner kjernen i det nye selskapet i Ålesund.

– Gjennom generasjoner har vi opparbeidet sterk kompetanse og verdifull erfaring som vi tar med oss for å støtte opp under utbyggingen av fornybar energi til havs, sa Svein Leon Aure til TU da Norwind Offshore ble lansert.

Vard skal bygge to nye spesialskip for installasjon og service på offshorevindparker (CSOV) samt bygge om et  forsyningsskip  (i midten på illustrasjonen) til vindserviceskip (SOV). Kontrakten er inngått med nystartede Norwind Offshore med tidligere olje- og gasspesialistrederier som gründere. VARD 4 16  (CSOV). De blir 90 meter lange, 19,5 meter brede og får lugarplass til 90 personer. Forsyningsskipet som ombygges er 85 meter langt og 18 meter bredt. Etter ombygging ved Vard Brattvaag får det 60 enkellugarer.
Vard skal bygge fire nye spesialskip for installasjon og service på offshorevindparker (CSOV) samt bygge om et forsyningsskip (i midten på illustrasjonen) til vindserviceskip (SOV). Illustrasjon: VARD

Nytt og gammelt

Norwind Offshore bestilte i fjor to nye spesialskip for installasjon og service (CSOV) på offshore vind og ombygging av et ordinært forsyningsskip til havvind. Det første fartøyet skal utrustes og leveres fra Vard i Norge i 2. kvartal 2023. Skroget blir bygget ved Vard Braila i Romania. Det andre fartøyet skal bygges og leveres fra Vard Vung Tau i Vietnam med levering i 3. kvartal 2024.

Vard 4 19-skipene blir 90 meter lange, 19,5 meter brede og får lugarplass til 90 personer

I april i år ble ytterligere to OSV-er med Vard 4 19 bestilt fra Vard med levering i første kvartal 2024 og neste i andre kvartal 2025.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.