INDUSTRI

– Føles som å få hundre hestekrefter ekstra

Norge er første nasjon til å bytte ut stål- med gummibelter på en 35 tonns CV90 panservogn.

11. feb. 2014 - 07:00
Vis mer

Når den norske hæren bytter inn CV90 stormpanservogner i nye, bytter de også materialet på larveføttene.

Dagens stålbelter skal erstattes med gummibelter.

Først ut

Det norske forsvaret har brukt gummibelter i nesten ti år, på oppgraderte M113 og noen få CV90-vogner.

Dette er CV90 Mk I som Norge anskaffet midt på 1990-tallet og som veier 26 tonn. De nye panservognene som skal tas i bruk fra 2015 er CV90 Mk III som veier ni tonn mer.

Norge blir første nasjon som tar i bruk gummibelter på en Mk III som veier 35 tonn.

Les også: Her starter Hærens største prosjekt

HMS og mobilitet

Det er flere fordeler med gummibelter. To stikkord er HMS og mobilitet.

Gummibeltene bedrer framkommeligheten, spesielt på snø.

– De gir også en bedre akselerasjon. Det føles omtrent som å få hundre hestekrefter ekstra, samtidig som at drivstofforbruket reduseres, sier Ragnar Wennevik som leder kampvognprosjektet for Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).

Han legger til at gummibeltene gir langt mindre støy og vibrasjon og dermed bedre vilkår for folk og utstyr inne i vognene.

Denne gir tryggere berging i krig  

De nye CV90 stormpanservognene som Norge skal ta i bruk om halvannet år blir utstyrt med gummibelter slik som på denne testvogna hos produsenten, BAE Systems Hägglunds.
De nye CV90 stormpanservognene som Norge skal ta i bruk om halvannet år blir utstyrt med gummibelter slik som på denne testvogna hos produsenten, BAE Systems Hägglunds.

Like bra

Ulempen er at når et gummibelte først ryker, er hele beltet ødelagt. På stålbelter skifter de ut døde ledd kontinuerlig.

– Vi har gjort verifiserende tester som har gitt veldig bra resultater. Levetiden på disse gummibeltene er sammenlignbar med stålbelter, sier Gunnar Olsson som er BAE Systems Hägglunds' prosjektleder for den norske leveransen.

Det er mer pansring som har hovedansvaret for vektøkninga på CV90 Mk III i forhold til Mk I.

Samtidig er dieselmotoren fra Scania oppgradert med et par turboer og et par liter ekstra slagvolum som øker effekten fra 445 til 595 kW, slik at effekt/vekt-ratioen er beholdt på 17 kW/tonn.

Flere vurderer bytte

Det er også gjennomført tester på en nederlandsk vogn med vognførere fra Norge, Nederland og Danmark.

Disse nasjonene har også CV90 Mk III som Norge nå skal anskaffe. Leveransen til Nederland var den siste som ble avsluttet, i 2012.

Det finnes en CV90-brukergruppe bestående av representanter fra Sverige, Finland, Sveits, Danmark, Nederland og Norge. I dette forumet diskuteres for eksempel erfaringer med produktet og leverandøren og forslag til modifikasjoner som kan eller bør utføres.

– De andre CV90-nasjonene følger nøye med på det norske prosjektet. Når vi har gjort dette byttet, er det nok flere som vil hive seg på, mener Wennevik.

Norge har bestilt 144 nye/oppgraderte CV90-vogner som produseres her i Örnsköldsvik mellom Sundsvall og Umeå på den svenske østkysten.
– De andre CV90-nasjonene følger nøye med på det norske prosjektet. Når vi har gjort dette byttet, er det nok flere som vil hive seg på, mener Wennevik.Norge har bestilt 144 nye/oppgraderte CV90-vogner som produseres her i Örnsköldsvik mellom Sundsvall og Umeå på den svenske østkysten. Per Erlien Dalløkken

Les også:

Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden

Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett

Alle norske kampfartøy får fjernstyrte våpenstasjoner  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.