Statens vegvesen kunngjør nå resultatet i konkurransen der tre rederier var med i siste del.
Fjord1 ble tildelt anbudet fordi rederiet hadde den beste kombinasjonen av pris og kvalitet i sitt tilbud. I tildelingen ble prisen vektet med 60 prosent, automatisering med 30 prosent og gjennomføringsevne med ti prosent, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Slik var tilbudene
Tilbudene ble rangert på følgende måte i denne anskaffelsen med konkurransepreget dialog:
Rangering | Tilbyder | Total poengsum | Tilbudspris |
1 | Fjord 1 | 95,89 | 2.754.309.658 |
2 | Torghatten Midt | 89,71 | 3.180.174.664 |
3 | Norled | 61,72 | 4.139.304.064 |
Bedre tilbud enn i dag
Kontrakten gjelder for perioden fra 1. september 2026 og ut august 2034, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Sambandet skal driftes med fire nye nullutslippsfartøy på 120 PBE (personbilenheter) og vil få 15 minutters frekvens på hverdager og søndager. Dette er en bedring sammenlignet med i dag, hvor det er tre fartøy og 20 minutters frekvens.
Økt automatisering
Kontrakten inkluderer utvikling av automatiserte løsninger for alle de fire fartøyene fra og med 2027 og ut perioden.
Prosjektet blir regnet som et nytt steg i retning av økt automatisering innen maritim sektor. Overføringsverdien til andre deler av sjøfartsnæringen kan på sikt være stor, heter det i meldingen.
Skal gå mellom Bodø og Lofoten: – Begynner bygging av verden største hydrogenferger