Flaps
- Flaps er en bevegelig del bakerst på innerste del av en flyvinge, som kan stilles nedover, og i noen tilfeller bakover (typisk større jetfly).
- Dette vil bedre effekten av vingen ved lavere hastigheter. Flaps vil bedre løftet av vingen ved få grader bruk. Ved maksimal vinkel vil luftmotstanden øke kraftig.
- Når et fly tar av brukes ofte 5-15 grader flaps for å minske steilehastigheten, og hjelpe løftet ved kortere rullebaner.
- Ved landing vil fly bruke opptil 50 grader flaps for å minske steilehastigheten, og dermed kunne lande ved lavere hastigheter enn det som normalt ville vært minimum for flytypen.
- Dette gir igjen flyet mulighet for å lande og bremse ned på kortere avstand
Kilde: Wikipedia
Spanairs avgang JK5022 til Las Palmas kræsjet ved avgang fra Barajas-flyplassen i Madrid 20. august, og drepte 153 mennesker.
Flaps-trøbbel
Nå er den første rapporten fra granskningen klar, og det skal ha vært en eller flere vingeflapser som forårsaket krasjet, skriver Sky News.
Flyet, av typen McDonnell Douglas MD-82, tok av med 10.130 liter drivstoff, kom seg rundt 15 meter opp i lufta før det falt ned igjen og kjørte av rullebanen. Til slutt endte det i en ravine, hvor det tok fyr. Kun 18 mennesker overlevde.
Advarte ikke
Informasjon fra flyets ferdskriver viste at flapsene ikke pekte nok nedover til å gi flyet tilstrekkelig med løft til take-off.
Advarselssystemene fungerte heller ikke, noe som sannsynligvis ville vært nok til at pilotene kunne avverget ulykken.
Tidlige problemer
Spanair-flyet ankom Barajas-flyplassen fra Barcelona klokken 10.13 lokal tid, og skulle fly til Las Palmas da pilotene informerte kontrolltårnet om et mulig problem, og takset tilbake til hangaren.
Der fant teknikerne overoppheting i en måler, og fjernet en sikring.
Etter at temperaturen returnerte til normale nivåer, forsøkte pilotene å ta av på nytt klokken 14.23.
Det endte altså i katastrofe.