Klif har funnet ut at langvarig lagring i tankene hos Oleon kan føre til gassdannelse, og i verste tilfellet eksplosjonsfare. (Bilde: Bellona)

Fare for gassdannelse i tankene

Kjemiske analyser av det ulovlig lagrede avfallet hos Oleon i Sandefjord viser at innholdet i seg selv ikke er eksplosjons- og brannfarlig. Likevel viser undersøkelser som Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) gjorde i går at avfallet kan føre til gassdannelse. Gassdannelsen fra forråtnelsesprosessene i tankene kan føre til lukt og eventuell eksplosjonsfare, selv om det er liten sannsynlighet for det.

Totalt 12 tanker hos Oleon inneholder det ulovlig lagrede avfallet, skriver Klif i en pressemelding tirsdag ettermiddag. Sju av de 12 har avsug som samler opp eventuelle gasser og leder dette gjennom kullfilter for rensing.

Likevel er det fem av tankene som mangler avsug og rensing, og Klif vil sette i gang nødvendige tiltak for å unngå gassdannelse.

Klif sier de vil følge både Oleon og DSV tett og gjennomføre tilsyn.

- Det er bedriftenes ansvar å rydde opp i den situasjonen de har skapt, sier tilsynsdirektør Bjørn Bjørnstad i Klif til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Sjekk leverandørene

Lei av slurv

Mandag aksjonerte Bellona mot Oleon i Sandefjord, etter at de hadde avdekket at bedriften lagret farlig avfall uten tillatelse til det.

Bellona-aksjon mot Oleon i Sandefjord 200611 Bellona-aksjon mot Oleon i Sandefjord 200611. Sindre Stub tar prøver
Bellona aksjonerer mot Oleon i Sandefjord. Her tar Sindre Stub prøver av vann. Bellona

Les hele saken her.

Les også: Bellona-aksjon i Sandefjord

Oleon sier de ikke visste hva slags avfall de ble levert av DSV, mens DSV mener Oleon hadde gitt uttrykk for at de hadde lov til å lagre avfallet.

Nå sier Klif at de har sett seg lei på slurv og lovbrudd i farlig avfall-bransjen.

Mange lovbrudd

- Dette er nok et eksempel på slurv og brudd på regelverket fra bransjen. Det er kun fire år siden Vest Tank-saken i Gulen, og vi har hatt en rekke andre saker pågående med denne bransjen. Selskapene er for dårlige til å følge regelverket og det virker ikke som de synes dette er alvorlig, sier Bjørnstad i Klif.

- Er det for lett å etablere seg i denne bransjen?

- Det skal ikke være det. Det er et tydelig regelverk som beskriver hvordan man skal innordne seg i denne bransjen. Det handler mer om at enkelte virksomheter slurver og får disse typer regelbrudd. Bransjen må sikre seg bedre kompetanse, sier Bjørnstad.

Klif har også avdekket gjennom tilsyn med DSV Norge på Mongstad at bedriften har tatt i mot mer avfall enn de kan behandle. De har også lagret det hos flere virksomheter som ikke har tillatelse. '

Les også: – De brøt regelverket og det er alvorlig

Flere ulovlige leveranser

Kontrollen viste at DSV har levert ca 7.500 kubikkmeter av det samme avfallet på tre tanker som tilhører Øra næring i Fredrikstad. Heller ikke dette anlegget har nødvendig tillatelse til å ta i mot farlig avfall.

Klif vil ikke gå så langt til å si at den ulovlige lagringen av avfallet har skjedd med overlegg.

- Jeg registrerer at andre mener dette er gjort med overlegg, men vi har ikke grunnlag for å tro det. De involverte bedriftene har sagt seg enige i kritikken og sier de vil ordne opp i forholdene, sier Bjørnstad.

Vurderer anmeldelse

Klif vil vurdere politianmeldelse av DSV og Oleon.

- Politiet er rette myndighet for å vurdere hvorvidt dette er gjort med overlegg og eventuell straff. Det viktigste for oss nå er ikke å straffe Oleon og DSV, men å redusere den økte miljørisikoen som er skapt, sier Bjørnstad.

Klif har nå gitt Oleon frist til 1. juli å rydde opp.

Fire tiltak

Fire tiltak er pålagt av Klif:

  • Ytterligere undersøkelser av innholdet i de 12 tankene med farlig avfall. Prøvene skal tas av en uavhengig tredjepart med dokumentert kompetanse så raskt som mulig. Analysene skal sendes til Klif.
  • Oleon må installere avsug og kullfilter på de tankene som ikke er utstyrt med det.
  • Oleon må etablere rutiner for systematisk overvåkning av gassammensetning i toppen av tankene.
  • Innen 1. juli må Oleon legge frem en plan for å avvikle ulovlig mellomlagring av farlig avfall så snart som mulig.

Les også: – Trodde de hadde lov

Må stanse mottak

Også DSV må stanse all mottak av farlig avfall inntil de har sørget for forsvarlig behandling av avfallet de eier og som står ulovlig lagret.

DSV er i ferd med å bygge et nytt behandlingsanlegg for farlig avfall å Mongstad som skal stå ferdig i løpet av sommeren. DSV vil starte flyttingen av avfallet i løpet av månedsskiftet juli/august, for å behandle det ved sitt nye anlegg på Mongstad.