Vanligvis tar det mange år og tusenvis av årsverk for å ta fram et nytt passasjerfly.  Denne gangen var det nok med en tur innom lakkeringshangaren for Airbus.
Vanligvis tar det mange år og tusenvis av årsverk for å ta fram et nytt passasjerfly. Denne gangen var det nok med en tur innom lakkeringshangaren for Airbus.

AIRBUS 220

Etter en tur i lakkeringshallen hadde Airbus en helt ny flytype

Nå har Airbus også en 220-serie.

Nordmenn er et flygende folk og mange har nok vært på tur med et Airbus i 320-serien. Noen har også vært så heldige å ha fløyet digre A380 eller den nye karbonskjønnheten A350.

Men et Airbus 220 har garantert ingen fløyet ennå, i hvert fall ikke med dette navnet.

Det første eksemplaret landet på Touluse-Blagnac lufthavn ved lunsjtider tirsdag. Da kom det rett fra lakkeringshallen der det hadde fått påført airbus-logo.

A220 er tidligere kjent som Bombardier C-serie. I oktober i fjor inngikk Airbus et partnerskap med den kanadiske flyprodusenten og kjøpte majoriteten i C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP). Overtakelsen ble gjeldende nå i juli.

Dermed er passasjerflyene CS100 og CS300 blitt til A220-100 og A220-300.

Airbus og Boeing handler

– Dette er et historisk øyeblikk vi alle har sett fram til. Det er en ære å se flyet i airbusfarger, og jeg vil hylle alle kvinner og menn i Bombardier som i flere år har stått på for å ta fram dette fantastiske flyet, uttaler Airbus-sjef Guillaume Faury i en pressemelding.

Så store ord om flyet kom det vel sjelden fra Airbus mens det fortsatt var en konkurrent. Tvert imot har budskapet ofte vært at jetpassasjerfly med færre enn 150 seter ikke er noe å satse på. 

Jomfruferden til det som da het Bombardier C100. Foto: Bombardier

Dette segmentet har både Airbus eller Boeing prioritert vekk i nyere tid. Men slik Airbus nå øker modellutvalget ved hjelp av sjekkheftet, forsøker Boeing et tilsvarende grep hos Embraer, dersom brasilianske myndigheter godtar at amerikanerne kjøper 80 prosent av flyprodusentens sivile virksomhet (unntatt privatjetproduksjonen).

Både Bombardier C-serie og Embraer E-jet er noe mindre passasjerfly enn de minste flyene fra A320- og B737-familiene og er slik sett komplementære til Airbus' og Boeings passasjerflyporteføljer.

Få fly så langt

C-serien har vært i drift i to år, men det er så langt levert kun 29 fly til tre selskaper: Swiss, Air Baltic og Korean Air. Som flere av de nye storesøstrene i A320 Neo-familien er det utstyrt med den nyeste og effektive generasjonen turboviftemotorer, PW1500G. 

Widerøe mottok sitt første E190-E2 for tre måneder siden. Foto: Per Erlien Dalløkken

CS100 fly første gang 16. september 2013, mens CS300 gjennomførte sin jomfruferd 27. februar 2015, fra Bombardier-anlegget på Mirabel lufthavn, like vest for Montréal i provinsen Québec.

Opprinnelig var det Braathens Regional Aviation som skulle være lanseringskunde på flytypen da de på Le Bourget i Paris i 2011 bestilte ti CSeries fordelt på fem CS100 og fem CS300 med opsjon på ytterligere ti fly. Dette gikk selskapet bort fra i fjor.

C-serien var også lenge vurdert av Widerøe, men de endte opp med andre generasjon Embraer E-jet. Som kjent er Widerøe lanseringskunde på E190-E2 og hentet hjem sitt første av foreløpig tre bestilte fly i april.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)