BYGG

Enorme orkanskader i New Yorks undergrunn

– Det mest destruktive vi har opplevd på de 108 årene banen har eksistert.

STORE SKADER: Det kan ta fire dager før t-banene i New York åpnes for drift. Vannet som her strømmer inn på t-banestasjonen i Hoboken er fanget opp av et overvåkningskamera.
STORE SKADER: Det kan ta fire dager før t-banene i New York åpnes for drift. Vannet som her strømmer inn på t-banestasjonen i Hoboken er fanget opp av et overvåkningskamera. Bilde: AP
Jan M. Moberg
30. okt. 2012 - 12:22
Vis mer

NEW YORK: New York City våknet i morges opp til tidenes verste skader på byens undergrunnsbane.

En kombinasjon av fullmåne og orkanen Sandy førte i går kveld til rekordhøy vannstand sør på Manhattan. Vannstanden ble høyere enn hva myndighetene hadde regnet med og førte til at sjøvannet flommet ned i subway-tunnellene ved Battery Park sør på Manhattan.

Tunnelene som krysser under Hudson river og East river er spesielt utsatt, ettersom de går relativt dypt.

Les også: Europa varslet USA om orkanen Sandy

Vil ta dager å tømme

Pumpene er nå satt i gang for å tømme undergrunnen.

En talsmann fra Metropolitan Transportation Authority hevder at det kan ta inntil fire dager før undergrunnen igjen kan gå som normalt.

Dette er svært kritisk for New York, ettersom byens Subway er selve grunnsystemet i kollektivtrafikken. Kommer ikke folk på jobb, vil heller ikke byen komme i normalt gjenge.

Saltvann kortslutter

Det som gjør oversvømmelsen spesielt skadelig er at det er salt havvann som har flommet ned i tunnellene.

Undergrunnen er full av strømførende skinner og signalanlegg.

Saltvann og elektriske anlegg er ingen heldig kombinasjon . Dette øker de materielle skadene, kompliserer arbeidet, og bidrar til at det vil ta lang tid før alle sider av Sandys herjinger på undergrunnen vil bli kartlagt.

Les også: Store oversvømmelser og strømbrudd i New York

Verste på 108 år

Gårsdagens oversvømmelse av subway-tunnelene er den største skaden på New Yorks undergrunn noen gang.

Styrelederen i Metropolitan Transportation Authority, Joseph J. Lhota, sa det enkelt men kraftfullt under morgenens offisielle uttalelse om situasjonen: 

– Dette er det mest destruktive vi har opplevd på de 108 årene banen har eksistert. Våre medarbeidere har aldri tidligere blitt konfrontert med en lignende utfordring.

Les også:

Norge kan få verdens største klimasenter

Det blåser ikke mer enn før  

Ekstremvær kan lamme Helse-Norge

Sikrer seg mot "Space Dagmar"

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.