SAMFERDSEL

En av disse to strekningene kan bli verdens første permanente elektriske vei

Skal velge teknologi innen høsten 2020.

Elways-konseptet, som kobler bilen til veien med en strømskinne, er en av teknologiene som vurderes av det svenske Trafikverket.
Elways-konseptet, som kobler bilen til veien med en strømskinne, er en av teknologiene som vurderes av det svenske Trafikverket. Bilde: Elways
21. okt. 2019 - 19:00

Det svenske Trafikverket har i flere år jobbet med å få på plass teststrekninger for elektriske veier.

Det er foreløpig etablert fire teststrekninger ulike steder i landet, og nå planlegger trafikkmyndighetene etableringen av landets første permanente elvei, det skriver transportnytt.se

To aktuelle strekninger

Den permanente veien, som kan bli verdens første permanente elektriske vei, vil ifølge Trafikverket enten bygges på E20 mellom Örebro og Hallsberg eller på vei 73 mellom Nynäshamn og Västerhaninge 

– Vi har kommet frem til to aktuelle strekninger, og jobber nå med å lande på hvilken vi skal gå for, sier Kenneth Natanaelsson, som er strategisk planlegger i Trafikverket til transportnytt.se.

Jobber med teknologivalg

Det er foreløpig ikke bestemt hvilken teknologi som skal benyttes på den første permanente elveisen.

– Vi venter på resultatene fra de fire forsøkene vi har gjort. Jeg regner med vi vil ha tatt et valg innen neste høst, sier Natanaelsson.

De fire løsningene som er testet i Sverige har blitt gjennomført i Lund, Sandviken, på Gotland og på Arlanda.

Strømførende skinner

I Arlanda fungerer løsningen som er testet ved at en 800 volt strømførende skinne er frest ned i veien. Skinnen måler omtrent 15 centimeter i bredde og dybde, og elektrisitet mates inn til skinnen hver 50. meter.

El-kjøretøyet har en elektrisk arm som henger under bilen. Den er bevegelig og finner de 15 millimeters brede inngangene til skinnens to spor ved hjelp av magneter og algoritmer når bilen kjører inn på skinnene. På denne måten lades elbilen mens den kjører på veien.

Kjøreledning i luften

Den andre teknologiske løsningen for elvei som er testet i Lund er en løsning med kjøreledning i luften.

På Elväg E16 er det satt opp stolper med 60 meters mellomrom som holder oppe kjøreledningen.

Når lastebilene, som er testet med løsningen, kommer fram til elveisen går strømavtakeren på hytta automatisk opp og bilen går over til eldrift i hastigheter opp til 90 kilometer i timen. Også her mates lastebilen med strøm som lader opp batteriet i bilen mens den kjører.

Se hvordan eRoad Arlanda fungerer. Video: NCC, eRoads Arlanda/Mathias Klingenberg

Selve tunnelsprengningen er nå ferdig på den nye E4 under Stockholm, og fram til 2030 skal tunnelene innredes og testes før trafikken settes på.
Les også

Komplisert svensk veiprosjekt sprekker med ytterligere 10 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.