Undervannsdronen Blueye Pioneer

Droneselskapet går fra prototype til masseproduksjon: – Alle detaljer må tenkes igjennom på nytt

Blueeye Robotics starter masseproduksjon i Polen.

Blueye Pioneer var med Hurtigruteskipet MS Fram på ekspedisjon tidligere i år. Nå har Hurtigruten innledet formelt samarbeid med Blueye Robotics.
Blueye Pioneer var med Hurtigruteskipet MS Fram på ekspedisjon tidligere i år. Nå har Hurtigruten innledet formelt samarbeid med Blueye Robotics. (Bilde: Blueye Robotics)
EKSTRA

Blueeye Robotics starter masseproduksjon i Polen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Blueye Robotics hadde som mål å sende de første dronene ut på markedet høsten 2017.

Det klarer ikke selskapet, som nå har første kvartal 2018 som et realistisk mål.

– Vi har fått merke at det er veldig komplisert og tidsmessig krevende å gå fra prototyp-produksjon i vårt laboratorium til masseproduksjon i en fabrikk, sier administrerende direktør Erik Dyrkoren til TU.

Han sier at det har vært en noe tøffere overgang fra et start-up-selskap til kommersialisering.

Fabrikasjonsdesign

– Det er en prosess å forstå hvordan man skal designe og utforme deler slik at det er egnet for serieproduksjon. Alle detaljer må gjennomtenkes på nytt, testes og monteres for å se at alt henger sammen på riktig måte, sier Dyrkoren.

I tillegg har selskapet testet dronen i mange ulike typer farvann og situasjoner. Det har også medført endringer.

– Vi har forbedret produktet underveis, blant annet har vi nå fire thrustere i stedet for tre. Dette er en endring som har tatt litt lengre tid i utvikling, men som vi er overbevist om at kundene vil sette stor pris på, sier Dyrkoren.

Dronene skal produseres av Flex i Polen. Tilpassing og tilrettelegging for masseproduksjon gjøres i samarbeid med Flex både i Sverige og Polen.

– Vi får veldig god hjelp fra dem. Parallelt skal utstyret sertifiseres, CE for det Europeiske markedet og FCC for Nord-Amerika. Det tar også tid, sier Dyrkoren.

Havdata

Blueye Pioneer utforsker bløtkoraller på skipsvrak.
Blueye Pioneer utforsker bløtkoraller på skipsvrak. Foto: Blueye Robotics

Blueye-dronen Pioneer er forhåndssolgt til 430. Da selskapet i forrige uke opplyste om at det ikke ble levering før 2018, kom det bare to avbestillinger.

– Vi har en god posisjon og «standing» og allerede et godt merkenavn. Våre kunder har tro på oss, sier Dyrkoren, som ikke vil rushe på.

– Vi vil være sikre på at kvaliteten er den alle beste. Da tar ting tid, sier han.

Blueye Robotics må ut i kapitalmarkedet for å sikre finansiering i en kommersialiseringsfase, og er nå på jakt etter investorer som ser potensialet som ligger i havdata.

Blueye vil i framtida være mer enn et hardware-selskap, forteller Dyrkoren.

– Dronen i seg selv vil være en plattform for å hente informasjon fra havet - i første omgang gjennom kamera, og i fremtiden også ved hjelp av andre sensorer, sier han.

Ekspedisjoner

Hurtigruten har også tro på Blueye. Rederiet påpeker at bare 10 prosent av verdenshavene er utforsket. Hurtigruten skal ha Blueye-droner utplassert på sine to nye, hybride ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen.

Rederiet vil la gjestene få et innblikk i en skjult verden, uten å måtte ikle seg dykkerdrakt.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten sier at dronene åpner en ny verden under vann for gjestene.

– Hurtigruten bygger verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Skipene skal bli utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Da er vi veldig fornøyde med å ha med oss en innovativ gründerbedrift som Blueye, sier Skjeldam.

Blueye undervannsdrone i farvannet ved ekspedisjonsskipet MS Fram utenfor norskekysten i våres. Nå skal Hurtigruten ta den norskutviklede dronen ut på verdenshavene.
Blueye undervannsdrone i farvannet ved ekspedisjonsskipet MS Fram utenfor norskekysten i våres. Nå skal Hurtigruten ta den norskutviklede dronen ut på verdenshavene. Foto: Blueye Robotics/Hurtigruten

Digitale dykk

En drone ble testet på ekspedisjonsskipet Fram tidligere i år. Gründer og markedssjef Christine Spiten i Blueye synes samarbeidet med Hurtigruten gir spennende muligheter.

Undervannsdronen Pioneer har vært med til Arktis for test under kalde forhold. Bildet er tatt ved van Mijenfjorden i april i år.
Undervannsdronen Pioneer har vært med til Arktis for test under kalde forhold. Bildet er tatt ved van Mijenfjorden i april i år. Foto: Blueye Robotics

– Vi kan strømme direktebilder av hval, skipsvrak, dyreliv og alt annet som skjer under overflaten fra dronene til skjermer om bord på skipene, eller til digitale dykkemasker som gjestene har på seg. For oss betyr avtalen med Hurtigruten at vi får en stor og langsiktig samarbeidspartner. Samtidig kan vi pakke det inn i noe mer enn bare å selge det fysiske produktet, og sammen utforme en opplevelsespakke, sier Spiten.

Hurtigruten skriver i en pressemelding at de kan tenke seg å jobbe med andre oppstartselskaper.

– Vi har allerede samarbeid med flere startups langs kysten, blant annet innen opplevelser. Men vi er også opptatt av å teste ut ny teknologi, se etter nye løsninger, og løfte opplevelsen sammen med andre som er opptatt av å fremme norsk natur og opplevelser i sårbare områder på en bærekraftig måte, sier Skjeldam.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå