MOTOR

Dieseltrenden er over

Igjen er det bensinbiler nordmenn flest vil ha.

Med blant andre Fords rallyfører Jari-Matti Latvala bak rattet ble det i sommer satt flere FIA-godkjente fartsverdensrekorder med en Ford Focus drevet av Fords nye 1-liters EcoBoost-motor.
Med blant andre Fords rallyfører Jari-Matti Latvala bak rattet ble det i sommer satt flere FIA-godkjente fartsverdensrekorder med en Ford Focus drevet av Fords nye 1-liters EcoBoost-motor. Bilde: Ford
17. aug. 2012 - 10:37

Lenge har norske bilavgifter favorisert dieselmotorene med relativt lave CO2-utslippp i så stor grad at nær tre firedeler av nybilsalget av personbiler har vært dieselbiler.

Om det er den nye NOx-komponenten i engangsavgiften er årsaken eller trusler om restriksjoner på bykjøring:

På tross av at diesel fortsatt er ei krone billigere per liter enn bensin, er det bensinbiler nordmenn flest vil ha.

Det tyder iallfall en ny spørreundersøkelse som er utført for Autobransjens Leverandørforening (ABL) - en forening som består av frittstående importører og grossister av bildeler og rekvisita.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

– Oppsiktsvekkende

Slik svarte respondentene på spørsmålet om hva slags bil de vil kjøpe neste gang:

  • Bensinbil - 40 prosent
  • Dieselbil - 22 prosent
  • Hybridbil - 14 prosent
  • Elbil - 5 prosent
  • Vet ikke - 19 prosent

– Dette et oppsiktsvekkende kraftig stemningsskifte, sier ABL-leder Arild Hansen og viser til at dieselandelen i den norske bilparken er mer enn fordoblet siden 2005.

Nye bensinmotorer

Parallelt med at norsk avgiftspolitikk endrer seg, er også bilindustrien i ferd med å ta fram stadig mer effektive bensinalternativer som bildet over kan tjene som eksempel på: Ford Focus med den nye 1,0-litersmororen som yter 125 hk og bruker 0,5 l/mil med et CO2–utslipp på 114 g/km.

Og kanskje er det dieselsjåfører som har oppdaget svakheter med denne teknologien i norsk klima:

– Gjennom de årene myndighetene har stimulert til kjøp av dieselbiler har andelen etter vår oppfatning steget for bratt. Mange har et kjøremønster preget av korte turer og hyppige stopp, slik at motoren ikke rekker å bli skikkelig varm. Da er diesel sjelden et riktig valg, mener Hansen.

Les også: Kjørte 20000 km på frityrolje

Misnøye

Denne uka har Bloomberg fortalt oss at vi har verdens høyeste bensinpriser.

Kanskje ikke så overraskende er det at undersøkelsen indikerer at nordmenn flest er misfornøyd med bilavgiftspolitikken.

På en skala fra 1 til 6 gir 85 prosent av de spurte karakter mellom 1 og 3. 45 prosent gir bunnkarakter og svarer at politikerne presterer svært dårlig på dette området.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseselskapet Yougov. Men det kommer ikke fram hva slags utvalg som er benyttet i undersøkelsen og når den er gjennomført.

Les også: Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Bytter ut diesel med sol

Tesla nummer fire kommer  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.