INDUSTRI

Det finnes knapt hydrogenbiler - allerede konkurrerer selskapene om å levere drivstoff

– Hydrogen som drivstoff er kommet for å bli.

Slik blir Hyops nye hydrogenstasjon på Høvik. – Vi er glad for å kunne tilby en arena for å få ny, miljøvennlig teknologi på plass i nærmiljøet, sier kirkeverge i Bærum, Svein Erik Andersen.
Slik blir Hyops nye hydrogenstasjon på Høvik. – Vi er glad for å kunne tilby en arena for å få ny, miljøvennlig teknologi på plass i nærmiljøet, sier kirkeverge i Bærum, Svein Erik Andersen. Bilde: Askim/Lantto arkitekter/Hyop
21. jan. 2016 - 06:00

I løpet av året skal NEL og i samarbeid med Uno-X bygge minst én av tjue planlagte hydrogenstasjoner i Norge.

Samtidig er selskapet HYOP i ferd med å bygge ut og ruste opp fem stasjoner i Oslo-regionen i løpet av 2016.

– Konkurranse på dette området er positivt og bidrar til å sende et tydelig signal om at hydrogen som drivstoff for personbiler er noe som er kommet for å bli, sier Ulf Hafseld, som er daglig leder i Hyop AS.

Kun én modell i salg

Dermed kan de se ut som at det i løpet av 2016 blir større konkurranse på drivstoffleveransene enn på selve bilene.

Fortsatt er det kun én hydrogenbil som er mulig å kjøpe i Norge: Hyundai ix35 FCEV, som har vært i produksjon i ganske nøyaktig tre år nå.

Riktignok er Toyota Mirai på vei, og det kan muligens bli mer enn én demonstrasjonsbil i Norge i løpet av 2016.

Konkurrenten eier teknologi

Hyop AS ble stiftet for fire år siden og overtok blant annet driften av Statoils hydrogenstasjoner, som havnet hos dem etter Hydro-fusjonen.

En av rundt 30 norskregistrerte Hyundai ix35 FCEV brukes av lufthavnsbetjentene i Airport Patrol på Oslo lufthavn. Her ved Hyops hydrogenstasjon som ligger på langtidsparkeringsplassen P5.
Hyop AS ble stiftet for fire år siden og overtok blant annet driften av Statoils hydrogenstasjoner, som havnet hos dem etter Hydro-fusjonen.En av rundt 30 norskregistrerte Hyundai ix35 FCEV brukes av lufthavnsbetjentene i Airport Patrol på Oslo lufthavn. Her ved Hyops hydrogenstasjon som ligger på langtidsparkeringsplassen P5. Hyundai

Nå kommer det altså ytterligere en aktør inn med store ambisjoner om å bygge hydrogeninfrastruktur også her til lands:

– Det fører nok til at vi må agere litt annerledes i hydrogenmiljøet. I tillegg til å bygge ut infrastruktur er NEL også en teknologileverandør, og det kan bli utfordrende å kjøpe teknologi fra konkurrenten, mener Hafseld.

NEL ASAs danske datterselskap H2 Logic har levert en rekke hydrogenstasjoner rundt om i Europa, også i Norge. For eksempel Hyops stasjon på Gaustad.

Sentrale plasseringer

Hyop AS har i dag fire hydrogenstasjoner i drift: Gardermoen, Herøya ved Porsgrunn og Økern og Gaustad i Oslo.

Nå er selskapet i ferd å flytte på stasjonene og samtidig øke kapasiteten med blant annet nye høytrykkstanker og kompressorer.

Økern-stasjonen flyttes til Høvik i Bærum kommune. Dersom byggesøknaden går i orden, skal stasjonen bygges på Høvik kirkes eiendom rett ved E18.

Hyop-sjef Ulf Hafseld
Økern-stasjonen flyttes til Høvik i Bærum kommune. Dersom byggesøknaden går i orden, skal stasjonen bygges på Høvik kirkes eiendom rett ved E18.Hyop-sjef Ulf Hafseld Norsk hydrogenforum

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Gaustad-stasjonen flyttes til Ryen.

Begge disse stasjonene skal være klare i løpet av 2016.

I tillegg skal Hyop bygge en ny stasjon ved E6 på Hvam ved Olavsgård i Skedsmo kommune. Denne skal være i drift mot slutten av året eller tidlig i 2017.

Stasjonen ved Oslo lufthavn ble flyttet fra sin opprinnelige plassering i Drammen i fjor sommer.

Del av europesk nettverk

Hyop deltar i prosjektet Hydrogen Mobility Europe (H2ME) som skal bygge 29 hydrogenstasjoner i Europa.

Høvik-stasjonen blir en del av dette nettverket og delfinansieres av disse EU-midlene og Akershus fylkeskommune.

I tillegg har Hyop søkt om å være med videre i fase to, der midlene i første omgang vil gå til å bygge opp stasjonene på Ryen og Hvam.

– Det viktigste nå er å få på plass robuste stasjoner med god nok kapasitet, slik at alle kunder er garantert hydrogen når de trenger det, sier Hafseld.

Han røper at et mulig neste utbyggingstrinn kan være Gol og Lillehammer.

– Da kan vi forsyne fritidsbruk og åpne korridorene mot Bergen og Trondheim. Med stasjoner også i disse byene, begynner Østlandet og Sør-Norge å bli et interessant område å eie en hydrogenbil, mener Hafseld.

Ny Hyundai

Hyundai er altså eneste leverandør av hydrogenbiler i Norge enn så lenge. I dag kjører det rundt 30 Hyundai ix35 FCEV i Norge.

Den koreanske bilprodusenten har hittil levert om lag halvparten av hydrogenbilene som går i Europa.

– Jeg tror det blir verdifullt å få på plass godt synlige stasjoner som for eksempel den på Høvik. Det kan nok bidra til å vekke interessen hos en del, mener Morten Brusletto, som er pr-sjef for Hyundai i Norge.

Nye Hyundai Ioniq kan fås både som  hybrid, ladbar hybrid og batterielektrisk, men neppe som hydrogenelektrisk.
– Jeg tror det blir verdifullt å få på plass godt synlige stasjoner som for eksempel den på Høvik. Det kan nok bidra til å vekke interessen hos en del, mener Morten Brusletto, som er pr-sjef for Hyundai i Norge.Nye Hyundai Ioniq kan fås både som hybrid, ladbar hybrid og batterielektrisk, men neppe som hydrogenelektrisk. Hyundai

Ifølge ham planlegger Hyundai å lansere en ny hydrogenbil i 2017.

 I motsetning til dagens modell, som er en ombygd suv, skal den nye bilen designes fra bunn.

Selskapet har nettopp lansert modellen Ioniq som kommer både som ladbar og ikke-ladbar hybrid og i ren batterielektrisk utgave.

– Etter det jeg har fått informasjon om, er det ikke planlagt en hydrogenversjon av Ioniq. Hydrogenbilen blir nok en helt ny modell, sier Brusletto.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.