SAMFERDSEL

Derfor stopper måker og gratisaviser metroen i København

Danskene må skrote det automatiske nødbremssystemet.

Metroselskapet i København vil ha perrongdører som dette i stedet for en åpen løsning med et automatisk sensorsystem. Foto: Petter Sørensen, Metroselskapet
Metroselskapet i København vil ha perrongdører som dette i stedet for en åpen løsning med et automatisk sensorsystem. Foto: Petter Sørensen, Metroselskapet Bilde: Petter Sørensen, Metroselskapet
10. jan. 2014 - 13:12

Et automatisk sensorssystem gjør at metroen i København stopper dersom folk eller gjenstander faller ned i sporet.

Systemet består av optiske sensorer, enten basert på infrarøde lysstråler eller laserstråler. Særlig snø, måker og gratisaviser kommer ut i sporet og skaper falsk alarm og bremser den sjåførløse banen i den danske hovedstaden.

Mye feil

Nå viser det seg at det er så mye feil på det såkalte Obstacle Detection System (ODS) at metroselskapet skroter systemet, skriver danske Ingeniøren. Systemet har skyld i 27 prosent av banens driftsforstyrrelser.

Metroens detekteringssystem på de 12 stasjonene som ligger over bakken blir nå byttet ut med perrongdører. Danskene har allerede slike på stasjonen ved flyplassen ved Kastrup.

Ifølge den danske Havarikommisjonen har sensorsystemet fungert så dårlig at det har vært koblet fra i flere perioder, i strid med sikkerhetsforskriftene.

Les også: Her skal 23.000 betongelementer på plass

Mindre avstand Gratisaviser flagrer ut i skinnegangene og setter i gang det automatiske nødbremssystemet. Foto: Sonja Iskov, NTB Scanpix
Mindre avstand Gratisaviser flagrer ut i skinnegangene og setter i gang det automatiske nødbremssystemet. Foto: Sonja Iskov, NTB Scanpix

Mindre avstand

De nye perrongdørene vil øke effektiviteten til den danske metroen. Det vil ikke bare fjerne de mange driftsforstyrrelsene, men avstanden mellom togene kan også minskes fra 120 sekunder til 100 sekunder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dette vil kunne gi en økt kapasitet på mellom 15 og 20 prosent, noe som spesielt vil merkes i rushtiden, ifølge Ingeniøren.

Det vil også være plass til flere folk på stasjonene, siden det ikke vil være behov for den samme sikkerhetsavstanden til togene.

Les også:

Arkitekter vil legge sentralstasjon under sentrum

Her testes toget som kjører uten lyssignaler

Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.