DS 3 Crossback kommer i en elektrisk utgave kalt E-tense.
DS 3 Crossback kommer i en elektrisk utgave kalt E-tense. (William CROZES)

DS 3 E-tense

Splitter ny el-SUV kan reserveres om to uker

Nå hiver franskmennene seg på el-SUV-trenden.

PSA er selskapet bak kjente bilmerker som Peugeot, Opel og Citroën. De selger også premiummerket DS, som kanskje ikke er like kjent her i landet. Det kan endre seg.

I en pressemelding melder PSA at nye DS 3 Crossback kommer i elbilutgave neste år.

I seg selv ikke nytt, da PSA allerede har avslørt at DS 3 og Peugeot 208 kommer som elbiler i 2019. Nå er de imidlertid klare til å dele noen detaljer.

Bilen skal komme i en utgave kalt DS 3 E-tense, som skal være en ren elbil. Dette er en kompakt SUV med alt man kan ønske seg av en premiumbil, men som også skal være teknologisk kompetent.

DS 3 Sportback

Rekkevidde (WLTP): Minst 300 km
Batterikapasitet: 50 kWh
Segment: kompakt SUV
Tilhengerfeste: Ukjent
Bagasjerom: 350 liter

Mål:
Lengde: 4118 mm
Bredde: 1791 mm (u/speil)
Høyde: 1534 mm
Akselavstand: 2558 mm

Oppgitt pris: 
Ukjent

Anslått leveringstid:
 2. halvår 2019

DS3
DS 3 E-tense i er den første elektriske DS-modellen.  Foto: PSA

30 mil

Denne utgaven av bilen skal være tilgjengelig fra andre halvdel av 2019, og kommer med rekkevidde på minst 300 kilometer etter WLTP-syklusen.

DS 3 er bygget på en ny plattform kalt CMP som fungerer like bra til elbiler som eksosbiler. Batteriet er derfor i dørken på bilen, slik at man ikke taper plass i kupeen. 

I motsetning til en del andre bilprodusenter i premiumsegmentet har ikke DS gått amok med motoreffekt eller batterikapasitet. Her får man fornuftige 100 kilowatt motor med og 260 newtonmeter, og et batteri med 50 kilowattimer.

Neppe noe som kommer til å sette rekorder på Nürburgring. 0–100 kilometer i timen tar 8,7 sekunder. 

Men bilen skal være praktisk, med mulighet for lading på 100 kilowatt som gir deg mulighet til å lade til 80 prosent på en halvtime. 

Ombordladeren kan ta 11 kilowatt over trefase, som lar deg lade batteriet helt opp på fem timer med en egnet ladestasjon.

Førerstøtte

Bilen har ellers nivå 2 autonomi, som vil si noe lignende Tesla Autopilot, Mercedes' Drive Pilot, eller Nissan Propilot. DS Drive Assist bruker kamera og radar for å holde deg på veien, følge ruter og henge på trafikken. DS Drive Assist fungerer i hastigheter på inntil 180 kilometer i timen. BIlen kan også parkere seg selv.

Bilen har automatisk oppbremsing i området 5 til 140 kilometer i timen.

Du kan bruke mobilen din som nøkkel, og du kan låne vekk bilen via denne løsningen, slik at du ikke trenger å overlevere nøkkel når noen skal låne bilen.

DS3
DS 3 interiør. Foto: PSA

Ingen ny elbil uten betalt reservasjon

Inntil fem brukere kan ha tilgang til bilen via sin mobil, og siden løsningen baserer seg på Bluetooth i tillegg til GSM vil det være mulig å låse opp bilen selv om det ikke skulle være mobildekning.

Ellers har denne bilen skjermer i stedet for instrumentpaneler, og head up display i frontruta. I dashbordet er det en 10,3 tommers skjerm, og du kan bruke smarttelefonspeiling som Android Auto eller Apple Carplay.

Prisen er foreløpig ikke offentliggjort, men den skal kunne reserveres på DS' norske nettsider fra 2. oktober klokken 9. Det koster 3333 kroner å stille seg i køen.

Kundene i Norge kan forvente å få utlevert bil neste høst. Den norske importøren Bertel O. Steen hevder at de har fått fremskyndet tilgangen til biler til det norske markedet.

Kommentarer (31)

Kommentarer (31)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå