Avdelingsdirektør for vei og landforsvar i Statens havarikommisjon, Ingvild K. Ytrehus, innledet med en grundig gjennomgang av ulykkesrapporten etter dødsulykken på E18 ved Arendal i mai 2020. En vogntogsjåfør ble påkjørt og mistet livet da han gikk ut av kjøretøyet for å feste en lastestropp.
Dermed var første punkt på agendaen satt – bred og smal firefelts vei kontra to eller trefelts veger.
Vegdirektør Dahl Hovland understreket at Statens vegvesen tar Havarikommisjonen sin rapport på største alvor. Samtidig er møtefrie veier svært sikre og et av de største tiltakene i norsk veihistorie.
– Smal 4-felts har fungert bra! Men vegnormalene må være funksjonsrettet. Sikkerhet og fremkommelighet er vesentlig.
Lykkes de kan energiproduksjon langs veier bli det neste
Liker ikke – vil ikke ha – smal 4-felts
Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, var klinkende klar i sine holdninger:
– Vi liker ikke smal fire-felts vei. Den genererer 15% flere ulykker enn bred fire-felts. 2/3-felts er faktisk tryggere. Men der er også fartsgrensen satt til 90 km/t.
Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, fulgte opp:
– Trygg Trafikk krever slutt på bygging av smal fire-felts veg.
Innleder Håvard Hanto-Haugse, juridisk rådgiver i Vegtilsynet, ønsket større datagrunnlag å jobbe ut fra.
– Vi må kunne forutse trafikkutviklingen. Da kan vi sette inn tiltak som virker, mente han.
Direktøren i Vegtilsynet, Magnus Steigedal, lovte at de skulle følge opp og vurdere om tiltakene er gode nok.
Kjente synspunkter
Fylkesveinettet og kommunale veier – størstedelen av vegnettet og stedet mange ulykker skjer, var lite omtalt.
Kjente og velbrukte synspunkter ble tygget om igjen – mer vei for mindre penger – mer til vedlikehold, mindre til nybygg – vi liker ikke bompenger – fartsgrensene må ned – holde fokus i forhold til klima og bærekraft – må styrke sikkerheten.
Sjåførens ansvar, bruk av mobil og touch-screen ble trukket fram uten at det bygger en eneste meter vei.
Ordstyrer Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk, fikk mer enn nok å bryne seg på uten å være i nærheten av å komme opp på Fredrik Solvang-nivå.
En forsiktig kommentar fra Dahl Hovland satte det hele i perspektiv og kan stå som konklusjon på debatten:
- Man blander ofte mange ting inn i samme diskusjon.
Ukjent skadeomfang etter Havila-brann