De reparerer det bilprodusenten vil bytte. Nå har de fått stor bilaktør som eier

EV Services kjøpes av Frydenbø bil og vil tilby elbiltjenester i hele landet.

De reparerer det bilprodusenten vil bytte. Nå har de fått stor bilaktør som eier
EV Services-gründerne Jacob Pedersen (t.v.) og Carl Dolk Fröjd har lang erfaring med reparasjon av elbilkomponenter. Nå er selskapet deres kjøpt opp av Frydenbø bil. Marius Valle
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Frydenbø bil kjøper seg inn i EV Services, som tilbyr merkeuavhengig service og reparasjon av elbiler. EV Services er basert i Bergen og ble etablert i 2018.

Frydenbø kjøper 60 prosent av selskapet, som ble startet av Jacob Pedersen og Joar Tenfjord. Senere kom også Carl Dolk Fröjd inn. Alle har erfaring fra Tesla i Norge, sistnevnte også med engineering hos Volvo-eier Geely i Sverige.

I forbindelse med kjøpet kommer Kjetil Langsæter inn som daglig leder i EV Services. Han kommer fra rollen som Polestar space manager hos Frydenbø bil og har tidligere vært med på å etablere Tesla i Bergen.

Nullutslippsleverandør

TU har tidligere skrevet om EV Services, som omtaler seg selv som en «zero emission mobility service provider». De er tydelige på at de er noe mer enn bare et elbilverksted, ettersom de ut over å tilby service- og reparasjonstjenester også formidler salg av elbiler og jobber med gjenbruk av deler til elbil. 

Oppkjøpet har gått raskt, forklarer Pedersen, men det kommer ikke til å føre til store endringer i konseptet eller merkevaren. EV Services skal leve videre som eget selskap under egen merkevare.

– Det er spennende at Frydenbø har ønsket å satse på oss. Det gjør at vi får videreføre vår kongstanke og utvikle oss til å bli en stor nasjonal aktør, sier Fröjd.

De trekker frem at de vil få mye hjelp og veiledning av Frydenbø bil, som er en stor bilaktør i Vestland og Agder med salg av merker som Volvo, BYD og Nissan, samt merkeverksteder. De har også service for Nio og Polestar.

Pedersen mener at EV Services kan bidra med å tilføre elbilkompetanse til Frydenbø. 

Moderskipet på Flesland

EV Services, Jacob Pedersen og Carl Dolk Fröjd.
EV Services har hovedkvarter rett ved Bergen lufthavn Flesland. Foto: Marius Valle

EV Services holder til rett ved siden av rullebanen på Bergen lufthavn Flesland, hvor de utfører service og reparasjoner på elbiler av alle merker. De kaller denne avdelingen «moderskipet», basen for all virksomheten i området.

Konseptet er å tilby lettere servicetjenester som hjulstillingskontroll og garantiservice, i tillegg til tyngre reparasjonsjobber. Dette foregår i to ulike haller ved hovedkvarteret. Her utfører de også reparasjoner på komponenter som batterier og motorer.

Med Frydenbø i ryggen skal de videreutvikle konseptet ved å etablere rene servicesentre i sentrale områder. Dette skal være mindre sentre i stedet for store verksteder.

EV Services har også fått tillatelse til å tilby mobil service. Det gjør at de kan tilby tjenester som programvareoppdatering og utføre mindre oppgaver, som for eksempel å bytte dørhåndtak der kunden befinner seg.

Det mobile verkstedet kan også tilby befaring før en bil eventuelt tas inn på verksted dersom det er snakk om større reparasjoner.

Åpner i Oslo

Les også

Rett over nyttår åpner de sin første avdeling på Østlandet – på Billingstad i Asker, slik det ser ut nå. Denne skal modelleres etter «moderskipet» i Bergen og fungere som navet i et nettverk av mindre servicelokasjoner i og rundt hovedstaden.

EV Services planlegger å etablere avdelinger i flere av de store byene i Norge, men viktigst nå er å få opp komplette tilbud i Oslo og Bergen. 

Unødvendig dyre reparasjoner

Fröjd forklarer at det er viktig for EV Services å tilby fornuftige løsninger til kundene. Mange har elbiler med utløpt garanti. Da kan mange oppleve at reparasjoner blir dyrt.

Han mener at mange bilprodusenter har et «black box»-konsept, som vil si at om det er et problem med for eksempel om bord-laderen i en elbil, byttes hele komponenten i stedet for å repareres. For kunden er det en god løsning så lenge reparasjonen uansett dekkes av garanti.

Men når garantien har utløpt, kan dette bli en svært kostbar måte å reparere biler på. Kanskje det bare er en enkeltkomponent i laderen som kan byttes. Da vil det være langt mer lønnsomt å gå for reparasjon enn bytte. 

EV Services, Jacob Pedersen og Carl Dolk Fröjd. Nissan Leaf 24 kWh batteri.
Et Nissan Leaf-batteri på 24 kilowattimer inne til reparasjon. I bakgrunnen en batterimodul fra Tesla Model 3. Reparasjon kan være et langt billigere alternativ enn å kjøpe ny batteripakke. Foto: Marius Valle

Det samme kan gjelde batteri. Går man til et merkeverksted med et batteri som fusker, kan man risikere å bli tilbudt å kjøpe nytt batteri. Det vil i de fleste tilfeller koste langt mer enn bilen er verdt.

Lite bærekraftig, mener gründerne, og en svært dårlig løsning for kunden. Pedersen forteller at de nylig reparerte en om bord-lader i en Volkswagen e-Up, hvor kunden sparte 40.000 kroner i forhold til prisen merkeverkstedet hadde foreslått.

De er for så vidt ikke alene om å tilby slike tjenester. Det finnes andre verksteder i Norge som også tilbyr reparasjon av elbilkomponenter, som Elbilmek i Lier og Bilexperten i Oslo. Det er imidlertid ikke et stort tilbud i markedet generelt.

For utvidelsen av tjenestene i Norge er det i hovedsak rekruttering det står på. Det betyr ikke nødvendigvis at det er vanskelig å finne mekanikere med fagbrev.

De sier at de ser etter rockestjerner – fremoverlente personer med interesse for elbil, som kan ha bakgrunn fra for eksempel elektronikk. 

– Dette interesserer mange. Jeg tror ikke rekruttering blir så vanskelig, sier Pedersen. 

Ønsker å ta en posisjon på elbilservice

Les også

Frydenbø har fulgt med på EV Services over tid og vil nå tilføre dem struktur, kapital og kapasitet for å få dem på vingene. 

Konserndirektør Arne Kjetil Møkster i Frydenbø bil forteller at motivasjonen med kjøpet er flerdelt. Foruten muligheten til å tjene penger ønsker de som første store bilaktør i Norge å ta en posisjon på elbilservice. 

– Det er ingen av de andre større aktørene som har valgt å prøve seg på det. Og så synes vi selskapet har en fin fokus på bærekraft. Mange vasker seg selv ved å si at de er bærekraftige, men EV Services har et reelt fokus på å reparere i stedet for å skifte deler. Det er en tilnærming vi synes er viktig, sier Møkster.

Arne Kjetil Møkster, konserndirektør i Frydenbø Bil, tror EV Services vil tilføre Frydenbø kompetanse de trenger i nær fremtid.
Arne Kjetil Møkster, konserndirektør i Frydenbø bil, tror EV Services vil tilføre Frydenbø kompetanse de trenger i nær fremtid. Foto: Trude Brun Wilhelmsen/Frydenbø

I tillegg tror han at kjøpet kan bidra til å heve batterikompetansen i Frydenbø-konsernet generelt. I tillegg til bil har Frydenbø aktivitet innen industri og marine, hvor batteriteknologi blir stadig mer aktuelt.

For Frydenbø bil vil ikke oppkjøpet føre til spesielle endringer i merkeverksteddriften. Merker som Volvo, Polestar, Nissan og Nio har egne kurs og prosedyrer de uansett må følge. EV Services henvender seg i hovedsak til eiere av biler som er utenfor garanti og reklamasjon og er merkeuavhengig. 

Frydenbø bil har salg og service på Volvo, Nissan, Renault og BYD i Vestland og Agder. De driver også Polestar Space i Bergen og har service og garanti på Polestar og Nio. 

De gikk nylig sammen med Kverneland bil i Stavanger om å etablere MyCar Group som en nasjonal aktør innen skade og lakk, dekk og bruktbilsalg. 

Les også