Corvus Energy

Corvus: Ekstrembatteri kan erstatte flere dieselgeneratorer

Borerigger og store kraner trenger veldig mye energi, og de trenger den fort. Corvus har utviklet en kombinasjon av batteri og kapasitor som yter voldsom kraft, og som gjenvinner 90 prosent av den.

Rigger har mange dieselgeneratorer om bord. Batterier kan erstatte noen. Illustrasjonen viser en Aker H-6e, halvt nedsenkbar borerigg.
Rigger har mange dieselgeneratorer om bord. Batterier kan erstatte noen. Illustrasjonen viser en Aker H-6e, halvt nedsenkbar borerigg. (Bilde: Aker Kværner)

Borerigger og store kraner trenger veldig mye energi, og de trenger den fort. Corvus har utviklet en kombinasjon av batteri og kapasitor som yter voldsom kraft, og som gjenvinner 90 prosent av den.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Corvus Energy har utviklet den nye energilagringsteknologien på oppdrag fra Kawasaki Heavy Industries.

Den japanske teknologigiganten kom for to år siden til Corvus og ba om hjelp til å utvikle et energisystem med ekstreme egenskaper.

 Det betyr at energisystemet må kunne avgi mye kraft på kort tid, og motta og regenerer like raskt.

Fra 0,5 til 600 C

På oppdrag fra Kawasaki Heavy Industries har Corvus Energy utviklet et energilagringssystem som kombinerer Litium-ione kraftbatterier og kondensatorer (LiC). Det vil ha en C-rate på 300 (kontinuerlig), med maks 600 C (peak). Foto: Corvus

Resultatet er en kombinasjon av Litium-ione kraftbatterier og kapasitor (kondensator) (LiC) bygget sammen, og har C-rate på 300, med maks 600 C. C-rate angir hvor fort et batteri kan lade ut og inn.

Et vanlig skipsbatteri har typisk rate mellom 1 og 3 C. Systemet med C-rate 300 vil være vannkjølt for å holde temperaturen under kontroll. Det vil kunne regenerere rundt 90 prosent av energien fra kraner.

Kjøling og sikkerhet

En av toppsjefene i Kawasaki skryter i en pressemelding av samarbeidet med det norsk-canadiske selskapet.

– Corvus har vært en strålende samarbeidspartner med sin batteriteknologi og kunnskap om varmekontroll og kjøling inni batterimodulene. Riktig temperatur er kritisk for både sikkerhet og pålitelig drift, sier Takeshi Ohata, managing executive officer ved Kawasakis hovedkontor i Tokyo.

Batteriene fra Westcon/Corvus er plassert der drivstofftanken (LNG) tidligere sto. 26 tonn batterier er fordelt slik at fergen blir stabil uten ekstra ballast.
Dette er noen av batteriene om bord i Nesoddenfergen «Kongen». De nye ekstrembatteriene vil også være modulbaserte, men noe mindre og vannkjølte. Foto: Tore Stensvold

Forrige batterinyhet fra Corvus var Blue Whale-batterier, med en C-rate på 0,5. De er utviklet spesielt for cruiseskip og andre fartøy med behov for batterikraft spredt over en lengre periode.

Corvus har gitt batteriene betegnelsen Blue Marlin og blir den syvende energilagringssystemet (ESS- energy storage system) i det norsk-canadiske selskapets portefølje.

Les også

Powerapp

 Blue Marlin vil ha lavere vekt, mindre volum og lavere kostnad enn et ordinært batterisystem for skip, som Orca Ess.

– Det er en helt ny «powerapplikasjon» som ikke har så mye energilagringsplass, men kan ta toppene i kraftbehov. For borerigger og fartøy med bølge-kompenserende kraner kan det bety at flere dieselgeneratorer kan skrus av. I dag må de ha flere gående for å kunne ta brå variasjoner i kraftbehov, sier Halvard Hauso, direktør for salg og markedsføring i Corvus.

Kundespørsmål

Borerigger bruker veldig mye kraft i en del operasjoner, og mindre i mange andre. Men kraften må være tilgjengelig og dermed må dieselgeneratorer gå kontinuerlig. Illustrasjon: Dwellop

Han opplyser at Kawasaki tok kontakt i 2017 og fortalte hva de trengte til noen konkrete prosjekter. Utviklingsavdelingen i Vancouver, Canada, har jobbet tett med japanerne.

Foreløpig har de ikke skrevet kontrakt med noen kunder, men det skal være flere aktuelle prosjekter. Corvus har sikret seg rettighetene til å selge systemet til offshoreapplikasjoner. Blue Marlin skal etter planen være klar for levering i slutten av 2020.

Ifølge Corvus har ikke de nye Blue Marlin-systemet noen direkte konkurrenter, men vil kunne erstatte «flywheel systemer» – eller svinghjul – samt kondensatorer, som også kan benyttes til å lagre og avgi kraft raskt.

Les også

Regenerering

I prinsippet er Blue Marlin en kombinasjon av kondensator og batteri. Systemet vil virke som en buffer – eller støtdemper – i et kraftsystem om bord, der energibehovet svinger, og ikke alltid så lett å forutsi og planlegge for.

Rigger og skip med bølgedempende kraner vil ellers ha en eller flere dieselgeneratorer gående på lav last for raskt å kunne generere strøm. Det vil være noe energitap i systemet, men kan likevel oppnå regenereringen på rundt 90 prosent fra kraner.

Salgsdirektør Hauso tror markedet vil se at batterier med ulike egenskaper kan kombineres med andre framdriftssystemer. Dermed vil mange typer skip, fartøy og installasjoner kunne oppnå enda større utslippskutt.

Skip som ligger på DP og har tunge kranoperasjoner med bølgekompensering, kan spare store mengder drivstoff med flere typer batterier i stedet for å bruke mange dieselgeneratorer. Bilde: NOV

Kombinasjoner

Hittil har de fleste shippingselskaper sett på en batteritype for blant annet å oppnå «peak shaving», det vil si å ta toppbelastninger og spare noe drivstoff.

Ferger med fast rute og planlagt lading har et annet behov enn et hybrid offshoreskip eller fraktefartøy i kysttrafikk.

– Vi tror mange flere fartøy med fordel kan kombinere flere batterityper. «One size fits all» gjelder ikke lengre for batterier. Alle våre batterier har samme BMS (Battery Management System) og vi kan derfor koble sammen flere systemer med forskjellige egenskaper og dermed totalt sett spare enda mer drivstoff og utslipp, sier Hauso.

Ett eksempel kan være et stort offshoreskip eller rigg med den nye Blue Marlin til kranoperasjon og et Orca-system til dynamisk posisjonering og annen last.

Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Corvus åpnet ny batterifabrikk i Bergen 5. september 2019. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. Foto: Tore Stensvold

Made in Canada

De nye batteriene vil bli produsert i Canada. Produksjonslinjene skal moderniseres og automatiseres etter samme prinsipper som ved det nye anlegget til Corvus i Bergen.

Tidligere i september åpnet en flunkende ny fabrikk ved Midtun med 13 roboter, operert av to personer. Kapasiteten i Bergen er på 400 MWh, som tilsvarer batteriene til 400 ferger på størrelse med MF Ampere, eller rundt 800 hybride offshoreskip.

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå