BP bruker bare norske spesialskip

BP bruker bare norske spesialskip
DØGNKONTINUERLIG: ROV-ene brukes 24 timer i døgnet under operasjonen i Mixicogulfen. ROVene fra de tre norske skipene BOA Deep C, Skandi Neptune og Vikign Poseidon brukes sammmen med de ROVer fra to rigger og ett boreskip. Bilde: Marc Morrison

Tre rigger og tre offshore spesialskip jobber døgnkontinuerlig med problembrønnen til BP i Mexicogolfen. Skipene er alle norskeide og norskdrevne.

Det er ikke tilfeldig, ifølge BP.

Best egnet

– Vi har et titall skip tilgjengelig, men det er disse skipene som er spesiallaget for krevende undervannsoppgaver, og som har utstyr, mannskap og ledelse for å drive slikt arbeid, sier pressetalsmann Robert Wine til Teknisk Ukeblad.

BP har nå lagt ut linker til alle 12 kameraer på de fjernstyrte undervannsrobotene (ROV). Seks av ROV-ene styres fra de tre norske skipene Skandi Neptune, BOA Deep C og Viking Poseidon.

Tøffe prøver

Kommunikasjonsdirektør Håvard Aagesen mener at Mexico-jobben bekrefter at Norge er ledende på spesialskip for krevende operasjoner.

- Skip og utstyr settes for de ultimate prøver ved denne aksjonen, sier Aagesen til Teknisk Ukeblad.



To Aker-skip

BOA Deep C opereres av Aker Solutions og var leid ut til BP sammen med BOA Sub C.

– Vi stilte de to skipene til BPs disposisjon straks ulykken var et faktum, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid.

BP har en hel flåte av skip med ulike spesifikasjoner til disposisjon.

– De har mye spesialskip til disposisjon og har plukket det beste til de ulike oppgavene, sier Drangeid.

Det bekreftes også av BP i Houston.

– Dette er det beste vi kan få tak i av spesialskip, ROV-er og operatører, sier Wine.

Positive tegn

Ifølge BP-talsmannen har operasjonen med å sette på kappen som kan lede olje- og gass mer kontrollert til boreskipet Discoverer Enterprise så langt vært vellykket.

Les også: Kappe plassert på brønnen

Fredag ettermiddag norsk tid gikk all olje- og gass rett ut av ventiler på kappen. Dette var også planen, forklart i en video du kan se her.

– Sakte, men sikkert vil mer og mer av brønnstrømmen ledes opp gjennom et stigerør til skipet på overflaten. Men vi er nødt til å gjøre dette sakte og kontrollert. utslippene av olje og gass vil dermed ikke kunne kontrolleres helt med det første, sier han til Teknisk Ukeblad.

Det er dermed fortsatt for tidlig å si om operasjonen er en suksess.

Orkan-trussel

– Lykkes vi, kommer vi til å lage en bøye med oppkoblingsmulighet 100 meter under havoverflaten. Det vil gjøre det mulig å koble fra raskt dersom en orkan kommer inn i området, sier Wine til teknisk Ukeblad. han sier at de fortsatt jobber med andre løsninger dersom heller ikke kappen som nå er satt på toppen av BOP-en fungere.

Ett av dem er å sette en ny utblåsningsventil på toppen av de ødelagte. – Det ser ut til å komme lenger ned på lista, men kan ikke utelukkes, sier han.