DØGNKONTINUERLIG: ROV-ene brukes 24 timer i døgnet under operasjonen i Mixicogulfen. ROVene fra de tre norske skipene BOA Deep C, Skandi Neptune og Vikign Poseidon brukes sammmen med de ROVer fra to rigger og ett boreskip. (Bilde: Marc Morrison)
Boreskipet Discoverer Enterprise har boret på avlastningsbrønnen siden 16. mai og hadde rundt 1. juni boret 3 kilometer. Det norske skipet Skandi Neptune i forgrunnen til høyre. Herfra styres en av ROV-ene som brukes til undervannsarbeidet. (Bilde: Marc Morrison/BP)
Kappen senkes ned over ventiltreet og stigerørstumpen. Tett forsegling og metanol skal hindre at sjøvann lager ispropper og tetter det nye stigerøret. Dette er en mildertidig løsning inntil avlastningsbrønnene er ferdige, antakelig i siste halvdel av august. (Bilde: BP)
SPESIALIST: Viking Poseidon eies av Eidesvik Offshore og er et subsea-konstruksjonsfartøy av typen Ulstein SX121med X-BOW-design. Det er 130 meter langt, 25 meter bredt og har et dekksareal på 1720 m2. Fartøyet har plass til et mannskap på opp til 105 personar. Skipet skal ha en 250 tonns kran, ROV-hangar og helikopterdekk. Skipet skal ha dieselelektrisk framdriftssystem. (Bilde: unknown)
Skandi Neptune opereres av Subsea 7 og har vært i aksjon over ulykkesbrønnen i Mexico siden april.

BP bruker bare norske spesialskip

  • Olje og gass

Tre rigger og tre offshore spesialskip jobber døgnkontinuerlig med problembrønnen til BP i Mexicogolfen. Skipene er alle norskeide og norskdrevne.

Det er ikke tilfeldig, ifølge BP.

Best egnet

– Vi har et titall skip tilgjengelig, men det er disse skipene som er spesiallaget for krevende undervannsoppgaver, og som har utstyr, mannskap og ledelse for å drive slikt arbeid, sier pressetalsmann Robert Wine til Teknisk Ukeblad.

BP har nå lagt ut linker til alle 12 kameraer på de fjernstyrte undervannsrobotene (ROV). Seks av ROV-ene styres fra de tre norske skipene Skandi Neptune, BOA Deep C og Viking Poseidon.

Tøffe prøver

Kommunikasjonsdirektør Håvard Aagesen mener at Mexico-jobben bekrefter at Norge er ledende på spesialskip for krevende operasjoner.

- Skip og utstyr settes for de ultimate prøver ved denne aksjonen, sier Aagesen til Teknisk Ukeblad.





To Aker-skip

BOA Deep C opereres av Aker Solutions og var leid ut til BP sammen med BOA Sub C.

– Vi stilte de to skipene til BPs disposisjon straks ulykken var et faktum, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid.

BP har en hel flåte av skip med ulike spesifikasjoner til disposisjon.

– De har mye spesialskip til disposisjon og har plukket det beste til de ulike oppgavene, sier Drangeid.

Det bekreftes også av BP i Houston.

– Dette er det beste vi kan få tak i av spesialskip, ROV-er og operatører, sier Wine.

Positive tegn

Ifølge BP-talsmannen har operasjonen med å sette på kappen som kan lede olje- og gass mer kontrollert til boreskipet Discoverer Enterprise så langt vært vellykket.

Les også: Kappe plassert på brønnen

Fredag ettermiddag norsk tid gikk all olje- og gass rett ut av ventiler på kappen. Dette var også planen, forklart i en video du kan se her.

– Sakte, men sikkert vil mer og mer av brønnstrømmen ledes opp gjennom et stigerør til skipet på overflaten. Men vi er nødt til å gjøre dette sakte og kontrollert. utslippene av olje og gass vil dermed ikke kunne kontrolleres helt med det første, sier han til Teknisk Ukeblad.

Det er dermed fortsatt for tidlig å si om operasjonen er en suksess.

Orkan-trussel

– Lykkes vi, kommer vi til å lage en bøye med oppkoblingsmulighet 100 meter under havoverflaten. Det vil gjøre det mulig å koble fra raskt dersom en orkan kommer inn i området, sier Wine til teknisk Ukeblad. han sier at de fortsatt jobber med andre løsninger dersom heller ikke kappen som nå er satt på toppen av BOP-en fungere.

Ett av dem er å sette en ny utblåsningsventil på toppen av de ødelagte. – Det ser ut til å komme lenger ned på lista, men kan ikke utelukkes, sier han.