ENERGI

Bilindustrien klar for hydrogen

Claude R. Olsen
19. juni 2006 - 12:27

Lyon: Bilindustrien hadde allerede før bensinprisene gikk i været, investert milliarder dollar i hydrogen drivstoff og brenselceller for biler.

De globale klimaproblemene har presset frem nytenkingen.



Med forventet vekst i bilparken fra 800 millioner i dag til 1,1 milliarder i 2020 og 1,5 milliarder i 2030, må noe gjøres.

Nøkkelen til framtida

Økte oljepriser har bare gjort bilindustrien enda ivrigere. Toppsjefen i GM Europe, Carl-Peter Forster, var usedvanlig tydelig på at hydrogen er fremtiden for bilindustrien under World Hydrogen Energy Conference i forrige uke.

- Dagene med fossil drivstoff er talte. Vi i bilindustrien ser hydrogen som nøkkelkomponenten i en bærekraftig strategi for fremtiden, sa toppsjefen i General Motors Europe Carl-Peter Forster på World Hydrogen Energy Conference i Lyon i juni.

Bred enighet

Han mener det ikke lenger et spørsmål om hydrogen blir tatt i bruk, men når. Det var representantene fra GM, DaimlerChrysler, PSA Peugot-Citroën, Nissan, Honda og BMW enige om.



Bilindustrien skal bare løse tre problemer først:



  • Øke levetiden på brenselcellene. Brenselcellene har til nå holdt i 2000 timer, men dersom bilkjøperne skal slippe å kjøpe en svindyr brenselcellepakke annet hvert år, må levetiden mangedobles.
  • Kutte kostnadene. Brenselceller og lagringstanker for hydrogen gjør prisen på hydrogenbiler utålelig dyre, en hydrogenbil koster tre ganger så mye som en dieselbil.
  • Finne lagringstanker som tar lite plass og gir likevel gir rekkevidde over 500 kilometer.

Dette kan ingen bilprodusent klare alene, men løsninger må finnes i samarbeid mellom produsentene og myndighetene i fler land. Både Department of Energy i USA og EU har planer og budsjetter for forskning og utvikling.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

BMW mot strømmen

GM og BMW er rykende uenige om hvordan hydrogen skal brukes i bilen.

BMW har svært liten tro på brenselceller i biler til forbrukermarkedet, i alle fall i overskuelig fremtid. Den tyske bilprodusenten sverger til å bruke hydrogen lett ombygde forbrenningsmotorer.

Brenner

- Vi satser på hydrogen i forbrenningsmotoren for å beholde ytelse og kjøreoppelvelse, sier prosjektdirektør for ren energi Carl-August Graf von Kospoth i BMW.

Omformer

Det har ikke GM mye sans for. Der er det brenselceller for alle pengene.

- Effektiviteten er dårligere i forbrenningsmotorer enn i brenselceller. Brenselceller vil koste mer i begynnelsen, men vil være mest lønnsomt på sikt, sier Forster.



Biler på markedet i 2010

California er trolig stedet i verden som har kommet lengst i utviklingen mot å ta i bruk hydrogen som drivstoff.

Guvernør Arnold Schwarzenegger kjører frem hydrogenmotorveien på langs av delstaten.

Alle bilprodusentene er til stede og viser frem sine prototyper.

- Bilprodusentenes entusiasme for brenselceller vil være det viktigste poenget for å få fart på hydrogendrevne biler, sier professor Dan Sperling ved University of California Davis.

Han har forsket på hydrogensamfunnet i mange år og er regnet som en av ledende kapasitetene på hydrogenanvendelser.



Levetid 10 år

Sperling er mye mer optimistisk på hvor raskt hydrogenbilene vil komme i trafikk enn sine europeiske kolleger.



- I 2010 vil flere bilprodusenter selge brenselcellebiler til det vanlige publikum, sier han til tu.no. Det som bremser en stor utbredelse er antall fyllestasjoner for hydrogen.

- Hva med den korte levetiden på brenselcellene? Ingen kunder vil ha biler som bare varer 2-3 år?

- Levetiden på brenselcellene forbedres raskt, de vi får i 2010 vil holde i ti år, sier Sperling.

Tilbake til basis

Leder for Hydrogenrådet i Norge og forskningsleder på Sintef Materialer og kjemi, Steffen Møller-Holst, er mer nøktern enn professor Dan Sperling. Mye forskning og utvikling gjenstår før brenselcellene blir billige nok har lang nok levetid for forbrukermarkedet.



- Vi må "back to basics". Vi har konsentrert oss om effektiviteten i brenselcellene som er blitt god nok. Nå må vi øke levetiden og da må vi forstå hva som skjer på molekylnivå i membranene og elektrolytten i brenselcellene, sier Møller-Holst.



Politiske initativ

Forandringer i folks forbrukermønster tar langt tid. Derfor er det viktig at politikerne tar initativ til å få i gang utviklingsprosjekter. Det mener president i European Hydrogen Asociation, Lars Sjunnesson, forskningsdirektør i E.on.

- Flere land må gjøre som Norge, sier han med henvisning til den norske hydrogenveien HyNor, som støttes av Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet via Forskningsrådet/ Hydrogenplattformen. På dette område ligger danskene og svenskene etter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.