INDUSTRI

Berger sølvskatt fra 4700 meters dyp

Med spesialskipet Seabed Worker er det hentet opp 48 tonn i sølvbarrer fra et vrak på 4.700 meters dyp.

LAST: SS Gairsoppa hadde ca. 200 tonn sølvbarrer om bord.
LAST: SS Gairsoppa hadde ca. 200 tonn sølvbarrer om bord. Bilde: Odyssey Marine Exploration

Dampskipet SS Gairsoppa ble i februar 1941 senket av en tysk ubåt. Skipet var lastet med ca. 200 tonn sølv.

Vraket ligger ca. 300 miles (ca. 480 km) sørvest for Galway i Irland i Nord-Atlanteren.

Odyssey Marine Exploration er i gang med å hente opp skatten og har leid Seabed Worker fra Swire Seabed i Bergen.

Krigsvrak

Odyssey skal fortsette arbeidet med å hente opp sølv fra Gairsoppa og et annet krigsvrak, SS Mantola, som ble torpedert under første verdenskrig, i februar 1917.

Mantola ligger på 2.500 meters dyp om lag 100 miles (160 km) fra Gairsoppa og skal ha ca. 17 tonn sølv om bord.

Les også: Kvikksølvet kan bli tømt fra Fedje-ubåten

Solid bergingslønn

Dette skal være første gang slike skatter reddes ut av skipsvrak på så store dyp. 

I henhold til bergingskontrakten Odyssey Marine Exploration har inngått med britiske myndigheter, får selskapet beholde 80 prosent netto av verdiene som hentes opp. 

Velutstyrt

Seabed Worker er et flerfunksjonsfartøy (Multi Purpose Vessel) på 88,8 meter med utstyr for operasjoner til ultradypt vann, ifølge rederiet Swire Seabed . Skipet har lugarplass til 66 personer.

Seabed Worker er mobilisert med to systemer for fjernstyrte undervannsfarkoster; et Schilling HD 5000m og et Perry Slingsby XLX 4000m ROV-system.

Les også: Fikk designe skip i sommerpraksis

Norske leveranser

Store hydrauliske sakser og grabber, hydraulisk sag og mudringsutstyr opereres fra fartøyets 30-tonns-kran med 5000 meters fibertauvinsj, samt fra skipets 100 tonns AHC-skipskran.

Seabed Worker er utstyrt med Voith Schneider-propeller med aktiv rullkompensering. Det skal gi fartøyet et utvidet værvindu, økt effektivitet og nøyaktighet i ultradype bergingsoperasjoner.

Skipet  er bygget av Fjellstrand og levert i 2009. Det er utstyrt med en brønn (moonpool) for utsetting av ROV-er og utstyr, samt en 100-tonns-kran med aktiv bølgekompensering. 

Skipet er spekket med norsk utstyr, blant annet fra Rolls-Royce (Odim), Kongsberg og National Oilwell Varco.

Les også: Norske studenter utviklet undervannsfallskjerm

Kompetanse og erfaring

Rederiet opplyser at fartøy og mannskap har erfaring fra tidligere undervannsoperasjoner på ekstreme dyp samt fra Air France-søket.

“Denne erfaringen er, ved siden av avansert ROV-utstyr, den innovative fibertauvinsjen og nyutviklet verktøy, de avgjørende suksessfaktorene for den pågående operasjonen. Seabed Worker har utvidet verkstedsfasiliteter ombord og et svært kompetent mannskap og kan derfor operere langt fra land over lengre perioder; dette gjør bergingsarbeid på ultradypt vann mulig”, heter det i en pressemelding fra Swire Seabed.

Fikk du med deg disse sakene?

Dette glasset produserer strøm

Curiosity-teknologi ble testet på Svalbard

Rundkjøring i tre etasjer

Denne omveien må du kjøre i ett år til  

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.