Hybrid havbruksbåt. En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens var systemintegrator.
Hybrid havbruksbåt. En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens var systemintegrator. (Bilde: Tore Stensvold)
EKSTRA

Corvus og PBES

Batterier til ferger og skip er i voldsom vekst.  Markedet domineres av to aktører

2017 ble et rekordår.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Leverandører av batterisystemer for maritim bruk, surfer godt på den norske elektrifiseringen av ferger og hybridisering av offshorefartøy.

Det begynte med batterifergen Ampere for Norled i 2015. Stadig nye skipstyper er i ferd med å få batterier.

Ifølge Maritime Battery Forum er veksten i maritime batterier eksponentiell. Fordelt ut over fire år, er veksten på 30 prosent.

Batterifergen Ampere ble satt i drift i 2015 og krysser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal. Bilde: Tore Stensvold

I dag har 203 fartøy i det sivile, kommersielle markedet installert batteripakker som hel eller delvis erstatning for fossilt drivstoff.

To aktører dominerer markedet: Til sammen har Corvus og PBES godt over 50 prosent. Det er langt ned til nummer tre, fire og fem, det vil si franske SAFT, nederlandske EST-Floattech og norske ZEM. Og bak der puster en rekke nye aktører hverandre i nakken.

Canada og Bergen

Corvus Energy solgte i fjor batteripakker med til sammen 50 MWh kapasitet til 50 fartøyer. Året før, i 2016, var deres totale salg på 5,5 MWh.

Selskapet har hovedkontor, produksjon og utvikling i Vancouver, men det meste av salg, service og markedsapparat i Bergen. 

Salgsdirektør Halvor Hauso i Corvus sier at 2018 etter alle solemerker vil overstige rekordåret 2017. Budsjettall og mål for 2018 er ikke klare ennå, ettersom Corvus har avvikende regnskapsår.

– Så langt ser det ut til at 2018 vil innebære fortsatt økning i antall solgte MWh, sier Hauso til TU.

Canada og Trondheim

Den nest største i markedet, Plan B Energy Storage (PBES), leverte totalt 15,3 MWh fordelt på rundt 20 systemer i 2017. PBES har bygget opp fabrikk i Trondheim og overført det meste av utvikling og salg til Norge.

Salgsdirektør Grant Brown i PBES sier til TU at de ser en voldsom vekst i salgstallene for 2018.

– Vi har allerede 11 ordre på totalt 9 MWh og har stor tro på langt mer salg via elektrosystemintegratorene, sier Brown.

Tyskland og Trondheim

En av dem har tatt steget fullt ut og blir også batteriprodusent.

Siemens har utviklet egne batterier og begynner produksjonen i Trondheim om kort tid.

Andre systemintegratorer vurderer det samme.

Svenske Echandia Marine, som har levert det elektriske systemet på hurtigbåten BB Green, har meldt at de utvikler både lithium-titan-oksid- og  nikkel-metal-hydrid-batterier.  

Tilpassing og spissing

Norske ZEM Energy er ikke så glad for at Simens har gått inn på batteriområdet. ZEM har levert batterier til Siemens-prosjekter.  Det kan det bli færre av.

– Konkurransen har hardnet til. Siemens’ inntreden har ikke gjort den mindre, sier Egil Mollestad i ZEM.

Selskapet leverte i fjor batteripakker på til sammen ca. 3 MWh. Den tøffere konkurransen vil ZEM møte med nye batterityper.

ZEM samarbeider med Norsafe om utvikling av batteridrevne livbåter. Det viktigste for livbåter offshore er å komme raskt vekk fra en plattform. Batterier regner seg ypperlig. Bilde: Norsafe

– Vi har i løpet av 2017 utviklet en batteriløsning for mindre skip, små passasjerferger, arbeidsbåter og lignende. Så langt i 2018 har vi fått to bestillinger på slike systemer. Vi ser det som et spennende marked for oss hvor vi ikke møter den samme konkurransen fra Siemens, Corvus og PBES, sier Mollestad.

Doblet bemanning

Grenland Energy er den minste norske batterielverandøren. De gjør det samme som ZEM, utvikler og spisser systemer til nye markedssegmenter.

I 2017 leverte Grenland Energy batterisystemer til to mobile, aktive hivkompensatorer til subseabruk, men ingen skip. Det blir det en endring på.

Hybridlab på NTNU med Grenland Energy-batterier i en container. Det er ikke gjort designtilpassing for å spare plass, slik man vil i et fartøy. Batteribanken på 50 kWh – tilsvarende en Tesla. Men denne har høy effekt, det vil si at det kan tas ut mye kraft på kort tid. Bilde: Tore Stensvold

– Vi har ekspandert og doblet bemanningen fra fem til ti ansatte. Det har vært jobbet mye med utvikling og testing av en ny generasjon batterier med høyere energitetthet, sier administrerende direktør Roman Stoiber.

Branntesting

De nye batteriene har i internt testprogram gjennomgått Sjøfartsdirektoratets propageringstest 1. Testene er svært strenge og skal hindre såkalt «thermal runaway», overoppheting og brann som kan spre seg mellom cellene i lithiumbatterier.

Batterisystemer som klarer testen, har innebygde sikkerhetssystemer som gjør at det ikke er nødvendig med ekstra brann- og eksplosjonssikring i fartøyet.

– Vi satser for fullt mot det maritime markedet med den nye generasjonen og har fått den første kontrakten for leveranse til Norleds hybride hurtigbåt som skal i drift fra 2019, sier Stoiber til TU. 

Hybrid Scandlines-ferge. Batteripakken  fra Corvus på 2,7 MWh om bord i Prinsesse Benedikte etter installasjon. Bilde: Scandlines

Selskapet også med på to Pilot E-prosjekter, NCE Maritime Clean Techs «Urban Water Shuttle» og autonome ferger sammen med Kongsberg Maritime. 

Nye markeder

Daglig leder Sondre Henningsgård i Maritime Battery Forum ser at batterier er på god vei inn i nye segmenter.

– Ferger, passasjerfartøy og hybridisering av offshore er fortsatt de store driverne i markedet. Samtidig er det tydelig at mindre fartøy som taubåter (tugs), luksusyachter og arbeidsbåter, blant annet til havbruk, får installert batterier, sier Henningsgård.

PBES annonserte i forrige uke en kontrakt for batterier til et estisk politi- og grensepatruljefartøy.

Det er et hybrid fartøy på 44,6 meter og et deplasement på 220 tonn. Framdriftssystemet er på 2 x 2000 kW og hovedmotorene er MTU 16V4000.

PBES-batteriene skal installeres i mars i år og er på 273 kWh.

Det tyske selskapet Norsis er systemintegrator og har bestilt batteriene fra PBES.

Norsis og PBES har undertegnet en samarbeidsavtale. Det har resultert i enda en kontrakt. PBES skal levere en batteripakke på 137 kWh til en mindre svensk ferge. Både fergen og patruljebåten bygges ved Baltic Workboat Shipyard i Estland. Begge fartøy levers i løpet av 2018.

Fornorskning

Corvus ble etablert i Vancouver, Canada i 2009. En av grunnleggerne, Brent Perry, gikk sammen med at par andre etter noen år ut av selskapet og startet Plan B Energy Storage.

Siste sjekk og dokumentasjon. Bilde: Tore Stensvold

Perry så på Norge som ledende i elektrifiseringen av skip og ferger. Via leveranse av Corvus-batterier til verdens første elektriske sjark, Karoline, ble Perry kjent med Selfa-sjefen Erik Ianssen. Forholdet til Norge og Trondheim endte opp i etablering av batterifabrikken i Trondheim.

Corvus har i mellomtiden blitt mer og mer norsk. Statoil Technology Invest, BW  Group og Hydro kontrollerer rundt 70 prosent av aksjene. Sist inn på eiersiden var Hydro med oppkjøp av 25,9 prosent av aksjene i november.

Fergen Ampere. Sjåfører og passasjerer legger ikke merke til at batterier sørger for energien om bord. Bilde: Tore Stensvold

Fra 1. januar 2018 er også administrerende direktør en nordmann. Geir Bjørkeli kom fra nederlandske Huismans Norges-kontor og sitter nå i Bergen.

PBES beholder sitt canadiske eierskap, men har flyttet mer og mer av aktiviteten til Norge.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)