BYGG

Oslo-arkitektens radikale konsept vil snu opp ned på hovedstaden som sykkelby

Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.

Oslo kan bli en langt mer sykkelvennlig by, mener arkitekt Steven Fleming.
Oslo kan bli en langt mer sykkelvennlig by, mener arkitekt Steven Fleming. Foto: Tuva Strøm Johannessen
31. mai 2018 - 05:15

Forestill deg at du kan sette deg på sykkelen før du har kommet deg ut av døra hjemme, og først gå av sykkelsetet når du er inne på kontoret. Sykkelen parkerer du i et stort glassbur midt i lokalet, så du slipper å bekymre deg for at noen skal stjele den.

Transportetappen til jobb gjorde deg heller ikke altfor kald eller våt, for overbygg og karnapper ga ly for vind og vær.

Skulle du likevel ha fått fuktige buksebein, har arkitekt og sykkelentusiast Dr. Steven Fleming et forslag til løsning.

– Jeg skulle ønske at Dyson (produsent av hårfønere, red.) kunne begynne å lage fotfønere og plassere dem i foajeen i bygninger. Bare det ville gjort det mer attraktivt å bruke sykkelen for dem som vanligvis ikke gjør det, sier han.

Sykler inn i lokalene

Den australske arkitekten møter TU på Tjuvholmen i Oslo med en el-lastesykkel han har fått låne for anledningen. I forsetet ligger hans egen, sammenleggbare sykkel. Den er med når han reiser verden rundt med sin konsulentvirksomhet Cycle Space for å hjelpe byer med sykkel-sentrisk arkitektur og byplanlegging. 

– Poenget er at bygningene skal inviterer deg til å velge sykkelen, sier han, og bruker de mange designbyggene på Tjuvholmen som eksempel.

– Hvis bygningene her på Tjuvholmen skulle blitt designet på nytt, uten å gjøre store endringer, så kunne man først tenkt på innendørs sykkelparkering. Med børster i spor på gulvet kan snø og søle fjernes fra hjulene, foreslår han.

Verden vil se på Oslo

Dr. Fleming har sett seg ut Oslo som en foregangsby for hvordan ny arkitektur kan gjøre at sykkel blir det foretrukne fremkomstmiddelet for folk flest.

En av ideene hans går ut på at boligkomplekser skal designes slik leilighetene ligger på et skråplan eller i en spiral. En stor heis tar beboerne og syklene opp til øverste etasje, og derfra vil sykkelkorridorer med helning føre fram til de enkelte leilighetene.

– På den måten slipper du å laste av varer fra handleturen eller løfte barnet av barnesetet før du er kommet inn i leiligheten, sier Dr. Fleming.

Spiraltegnet boligbygg som gjør det enkelt for beboerne å sykle inn og ut av leiligheten sin. <i>Foto: Cycle Space</i>
Spiraltegnet boligbygg som gjør det enkelt for beboerne å sykle inn og ut av leiligheten sin. Foto: Cycle Space

Særlig er det tilretteleggingen fra politisk hold, samt det folkelige engasjementet for sykling, som gjør at han nå velger å flytte til Oslo for å bli med på utviklingen av byen som sykkelby. I selskapet Hoi Arkitektur skal han drive sine idéer videre.

Bymiljøetaten har siden 2010 jobbet med et sykkelprosjekt, der visjonen er at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hovedmålet er at 16 prosent av alle reiser skal skje på sykkel innen 2025.

I fjor ble Oslo kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019 av EU, og det vil påvirke de politiske beslutningene mye, tror Dr. Fleming.

– Politikerene vet at verden vil følge med på Oslo i 2019, og med Statens pensjonsfonds store investeringer i utlandet, vet de også at de har en posisjon og et ansvar for å vise verden hvordan man kan skape et grønnere samfunn, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Veikryss uten trafikklys

Politikerne vil bygge flere sykkelveier, men det er ikke den eneste løsningen for en mer sykkelvennlig by, mener Dr. Fleming.

– Det beste er egentlig å tynne ut biltrafikken og sakke den ned. Med færre biler og flere sykler vil biltrafikken havne bak syklistene på veiene. Da kan trafikklys fjernes, for gjennomsnittsfarten til en syklist er 18 km/t. Slik vil det også bli færre avbrudd i trafikken. Det vil faktisk føre til at både bilister, syklister og gående vil komme seg raskere fram i byen, sier han.

Togstasjon med effektiv sykkelparkering i Randstad, et område som består av de største byene i Nederland. Her er det trygt å parkere egen sykkel, og du kan også låne en sykkel for å komme deg videre til neste destinasjon. <i>Foto:  Cycle Space</i>
Togstasjon med effektiv sykkelparkering i Randstad, et område som består av de største byene i Nederland. Her er det trygt å parkere egen sykkel, og du kan også låne en sykkel for å komme deg videre til neste destinasjon. Foto:  Cycle Space

Et annet poeng som Dr. Fleming mener er viktig, er flere sykkelparkeringer ved togstasjoner.

– Det må bygges større og mer effektive sykkelparkeringer på Oslo S og på Lillestrøm stasjon, slik at du raskt og trygt kan parkere i stasjonens kjelleretasje og ta heisen opp til perrongen. I tillegg bør det være mulig å leie sykkel på stasjonen der du går av, i tilfelle reisemålet ligger et stykke unna, sier han.

Studenter som tenker nytt

Store selskaper er ofte så opptatt av rask profitt og å unngå søksmål at de ikke tør å tenke nytt, mener Dr. Fleming. Han håper unge arkitekt- og ingeniørstudenter kan vise vei.

– Studenter kan arbeidet vårt videre, inspirere selskaper til å ta større sjanser og dytte samfunnet videre. Til slutt blir de nye ideene mainstream, sier han.

For de selskapene som ikke er villig til å ta store sjanser, anbefaler han å tenke små steg for å bedre bymiljøet.

– Selskapene kan også starte med de små tingene, som å bygge flere karnapper og bygninger med lang levetid. En samfunnsendring trenger ikke å skje over natten, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.