SAMFERDSEL

7 av 10 lastebiler og varebiler kan være utslippsfrie i 2030

Bedriftene har høye mål for elektrifisering av kjøretøyparken, men savner infrastruktur for lading.

Ingvild Kilen Rørholt i Miljøstiftelsen Zero vil ha ned utslipppene fra tunge kjøretøy.
Ingvild Kilen Rørholt i Miljøstiftelsen Zero vil ha ned utslipppene fra tunge kjøretøy. Foto: Caroline Dokken Wendelborg/ZERO
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Hele 70 prosent av lastebilene og varebilene her til lands kan være utlsippsfrie innen 2030. Det viser data som Miljøstiftelsen Zero og Grønt landtransportprogram har hentet inn.

– Det som står i veien for målet, er mangel på offentlig ladeinfrastruktur, sier Ingvild Kilen Rørholt, som har fagansvar for transport i Zero.  

Ligger foran regjeringen

Undersøkelsen, som har gått ut til 15 store norske transportfirmaer, viser at bransjen har høye mål for å elektrifisere kjøretøyene sine. Sett under ett har de 15 bedriftene som mål at 70 prosent av kjøretøyparken er elektrisk innen 2030. Med i undersøkelsen er blant annet Posten, Avinor og Mesta.

– Dette er mer progressive enn regjeringens egne mål. De ligger foran målene i klimakur, sier Kilen Rørholt.

 

Klimakur er myndighetenes analyse av hvordan regjeringens klimamål kan nås. Framskrivningene i denne analysen, viser at bare 18 prosent av lastebilene og varebilene vil være utslippsfrie i 2030, mot altså 70 prosent i Zeros undersøkelse.

– Statens vegvesen må nå få enda tydeligere mandat til å bygge ladeinfrastruktur, og Enova må støtte utbygging av ladeinfrastruktur, sier Kilen Rørholt.

– Statens vegvesen må koordinere

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Johan Vasara (Ap), er enig i at det trengs flere ladepunkter for tyngre kjøretøy.

– Det kommer en ladestrategi fra regjeringen i løpet av desember. Der kommer det flere nye tiltak for å hjelpe spesielt det tyngre segmentet av kjøretøy i retning av nullutslipp, sier Vasara.

Den planene har Zero klare forventninger til:

– Det må komme et tydelig mandat til Enova for å bygge ut ladeinfrastruktur for nyttetransporten, slik at alle som ønsker å bygge ut lading, kan få støtte til det. Så må Statens vegvesen få tydelig mandat til å bygge ut ladeinfrastruktur langs riksveiene, sier Kilen Rørholt. Hun ønsker også en opptrappingsplan for når de ulike riksveiene skal ha infrastruktur for ladning på plass.

Les også

– Er ikke dette noe som kan gjøres i privat regi, eksempelvis på bensinstasjoner?

– Tungtransporten stanser ofte andre steder enn privatbilene, som på rasteplasser og andre steder. Det kan bygges ut ladeinfrastruktur på kommersielt grunnlag, men utfordringen er at det tar lag tid å søke om tilkobling og få tillatelser i orden. Den papirmølla tar tid. Vi mener Statens vegvesen må få ansvar for å koordinere og føre fram strøm, så må det gjerne driftes av private, sier Zero-rådgiveren.

Per i dag finnes det kun én offentlig tilgjengelig hurtiglader i Norge, på Filipstad i Oslo. 250 slike må på plass innen 2,5 år for å nå klimamålet i Nasjonal transportplan, men selv ikke dette er nok for å nå Norges klimamål i henhold til Parisavtalen, ifølge Zero.

– Viktig å få utslippene ned

Johan Vasara i Samferdselsdepartementet sier at bedriftene allerede er i gang med å kjøpe inn nullutslippskjøretøy også i det tunge segmentet:

– Ting er på gang. Men tilbakemeldingene vi får er at de ønsker tiltak for ladeinfrastruktur og det kommer, sier han.

De nye tallene ble presentert under Zero-konferansen 24. november. Der var også Colin Campbell, som er bærekraftsdirektør i Posten Norge. Posten har Norges største kjøretøypark med over 3000 varebiler og mopeder, i tillegg til 780 lastebiler.

En fjerdedel av transportutslippene kommer fra tunge kjøretøy. Kilde: SSB

– 2000 av våre kjøretøy er nå fossilfrie og går på biogass, batterier, eller liknende, fortalte Campbell. Han fortalte at Posten også har bestilt 600 elektriske varebiler, men at det er vanskeligere å få tak i klimavennlige løsninger for de tunge kjøretøyene.

Kilen Rørholt peker på at utslippene fra tungtransporten i dag er stor.

– Lastebilene slipper ut mye mer utslipp per mil de kjører enn privatbilene. De kjører langt og de har tung last. Personbilene er kommet mye lenger på elektrifisering. Elektrifisering av bussene er på gang, men med varebilene går det saktere.

–  Vegtransport slipper ut 8,4 millioner tonn CO2 i året, og nyttetransporten, lastebilene og varebilene er de som slipper ut mest: 4,26 millioner tonn, sier hun.

Les også


 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.