×
Annonse fra TU Story Labs for
(Bilde: TU Story Labs)

Så lite jobb er det for en elektriker å installere et smart hjem

Det er enkelt å fremtidssikre et hus.

  • TU Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.

Elektromontøren Stig Egge vet godt hva han setter mest pris på når han er ute på en jobb for å gjøre et hus smartere. Han har lenge pludret med løsninger som skal gjøre jobben lettere for elektrikere som han, og livet bedre for forbrukerne, men virkeligheten har lenge vært langt fra så enkel.

Nå er alt dette endret.

– For meg som elektriker er det nå faktisk nesten lettere å installere et smarthus, fremfor et vanlig «dumt» hus. Det er viktig at det er enkelt å montere boksene, utstyret er standardisert og om kunden opplever problemer så har de et landsdekkende supportsenter å kontakte, ikke bare meg direkte, forteller Egge.

– Kundene må selvfølgelig få skikkelig service og oppfølging etter en slik installasjon. Men samtidig kan jeg som elektriker slippe å ta meg av noe som egentlig ikke er min kjerneoppgave. sier han.

Smarte hjem innebærer automatisert og intelligent styring av lys, varme, alarmer og andre elementer av boligen. Jobben med å installere utstyret er en ren elektrikerjobb, og å installere dette er en stor del av Egges hverdag. Det er en hverdagen som har blitt lettere i det siste.

Vanlig hus fra utsiden

Stig Egge jobber som elektromontør for KE Installasjon i Stavanger, og har gjort mange hus smarte de siste årene.
Stig Egge jobber som elektromontør for KE Installasjon i Stavanger, og har gjort mange hus smarte de siste årene. : TU Story Labs

I Stavanger har det nemlig skjedd en spennende utvikling på smarthus-feltet. Sammen med Egge tok turen til et lekkert, fem år gammelt funkisinspirert hjem i den sjarmerende bydelen Byhaugen, rett utenfor sentrum.

Her er ikke mye som tyder på at huset er smartere enn de fleste ved første øyekast. Men så ser vi nærmere etter: Et panel ved hovedinngangen avslører at her er det noe avansert på gang, og lekre brytere på flere vegger er enda et kjennetegn. Utover det? Ingen skjemmende kabler eller forstyrrende bokser. 

Nettopp det er poenget, ifølge Stig Egge. Uansett om huset bygges nytt eller allerede står, skal det være lett å gjøre det smart. Egge jobber for KE Installasjon, som er basert i Klepp utenfor Stavanger, og som blant annet spesialiserer seg på å installere smarte løsninger. Det var han som gjorde akkurat dette huset smart for en tid tilbake.

Se alle bildene av smarthus-installasjonen på neste side »

Enkelt å oppgradere

Spørsmålet er hvor mye jobb det er å oppgradere eksisterende hjem til å bli smarte. Ikke mye, hverken for kunden eller montørene, forteller Egge.

– Kundene kommer gjerne direkte til meg som montør. Vi avtaler en befaring, går gjennom huset og forklarer hva slags løsninger de kan få, for å få et bilde av hva de ønsker, forteller han.

Bli en Smartly-installatør

Komponentene er enkle å montere, og Smartly selv tar seg av kundestøtten om det skulle være utfordringer. Da kan du fokusere på tilby kundene dine en god løsning de vil like, og når installasjonen er overlevert tar Smartly over driften slik at du ikke må tenke på det.

Elektrikere kan gjerne ta kontakt for å bli en sertifisert Smartly-installatør.

Kontakt Smartly her

– Etter befaringen gir vi en pris på jobben. Den største forskjellen på ny bolig og eksisterende boliger, er at vi i nye boliger kan montere store bokser i veggen for å gi plass til utstyret som skal inn. Ved ettermontering må vi i noen tilfeller skjære ut ekstra hull i veggen for å få plass. Men det vil ikke synes, og til vanlig går det greit å bytte ut «dumme» brytere med smarte brytere direkte, sier Egge.

Montøren forteller at systemet han setter opp består av grunnleggende opplegg for lys og varme, som kan for eksempel monteres på badet, og deretter kan kunden velge å bygge videre på et senere tidspunkt, for eksempel med styring av lys, og gjerne i flere rom i samme slengen. 

– Det enkleste for kunden som har et eksisterende hus er å få en skikkelig gjennomgang, så får de en pris for hele pakken, og kan eventuelt trekke fra det man ikke ønsker.

Det gir Egge gode muligheter for oppsalg senere:

– Hvis en kunde først har fått systemet inn i huset, så er det veldig lett å bygge på det. Hvis kunden får lyst å ha gjøre soverommet smart i etterkant, så kommer jeg og fikser det, sier Egge.

Krever ikke spesialkompetanse

Smarthus-systemet kan bygges på videre i etterkant. Det er også mulig å ta bort elementer.
Smarthus-systemet kan bygges på videre i etterkant. Det er også mulig å ta bort elementer. Foto: TU Story Labs

Montering av systemet utføres av en elektriker som har avtale med leverandører som Smartly. De er leverandøren av systemet vi nettopp har sett i aksjon. Det å bli sertifisert for å jobbe med smarte hjem er ikke veldig krevende, forteller Stig. Selv om det er mye datateknologi involvert, trenger elektrikeren ikke datakommunikasjonskurs:

– Du blir lært opp av Smartly, så må du ha en praktisk gjennomgang, og så kan du sertifisere deg. Som med så mye annet: For å bli god i det og ikke glemme kunnskapene, så må du jobbe med det, forklarer Egge.

– Jeg tror smarthus kommer til å bli standard i de fleste nye boliger etter hvert, og entreprenørene vil selge slike løsninger som standardpakke, og da må elektrikerne sertifisere seg for å kunne installere utstyret. Det vil sørge for en god kommunikasjon mellom leverandøren og installatøren, sier han.

Må elektrikeren selv programmere løsningen, eller kommer programvaren fra leverandøren?

– Nei, vi har noe som kalles for inkludering mot gatewayen, selve hjertet av smarthus-systemet. Forskjellige brytere har forskjellige funksjoner, noen dimmer, noen skal bare av og på, og noen er såkalte scenario-brytere. Det vi gjør er bare å definere hvilken bryter som er hva opp mot gatewayen, sier Egge.

Support er nøkkelen til suksess

Det er ikke bare viktig med god opplæring og kommunikasjon, men også oppfølging i etterkant. Ordentlig støtte etter installasjon er essensiell for begge parter, både de som monterer og de som faktisk bruker utstyret.

– Support i etterkant av installasjonen skal helst sørge for at elektrikeren ikke trenger å reise ut igjen, og brukeren får en førstelinje som skal eliminere eventuelle barnesykdommer, forteller Stig.

Skikkelig oppfølging er en del av en større trend i bransjen, i følge Atle Andersen i Smartly: 

– Brukere liker å få løsninger ferdig montert og installert, slik at de er en integrert del av huset. Tidligere ble elementer raskt utdaterte. Slik er det ikke lenger, huset blir oppdatert med ny programvare og nye funksjoner. Ikke helt ulik dagens moderne biler, for eksempel Tesla, sier Andersen.

Egge legger heller ikke skjul på at det er enkelthelten i systemet og støtten etter installasjonen som skiller denne leverandøren fra andre i markedet. Andre løsninger krever gjerne mer kompetanse hos brukerne, men i dette tilfellet er alt ferdig satt opp.

Omfattende support i etterkant er også noe kunder tydeligvis setter pris på, skal vi tro Erik Askvik som faktisk bor i huset og bruker systemet daglig. 

– Det har ikke hatt så mye å si fra dag til dag – ting har jo fungert. Men hvis det skjer noe kan jeg ringe til døgnåpen kundeservice i stedet for å ringe elektriker, så kan de restarte det som eventuelt må restartes. Jeg slipper å vente til mandag morgen mens barna klager på at det er kaldt på badet. Det er veldig praktisk, sier Askvik.

Se alle bildene av smarthus-installasjonen på neste side »

Stadig utvikling

Erik Askvik og familien hans er svært fornøyde med løsningen.
Erik Askvik og familien hans er svært fornøyde med løsningen. Foto: TU Story Labs

Jobben i tiden fremover bør bli enda enklere for installatørene. Alle Lyse-hjem vil fremover være klargjort for en smart oppgradering, slik at det kun er brytere og ekstrautstyr som må installeres.

– Det leveres ikke lenger custom-løsninger, heller ferdige boligtyper med faste oppsett. Dette er enklere å montere og vedlikeholde, samt billigere for alle parter, sier Atle Andersen i Smartly.

Stig Egge påpeker at det er mye å se frem til. Det er støtte for tre typer funksjonalitet i bryterne: Lys og varme er det kundene får per i dag, men det jobbes med å legge til støtte for blant annet musikkfunksjoner. Slike tilleggsfunksjoner vil automatisk legges til i programvaren.

Smarte hjem er kommet for å bli, og da er det logisk å velge den mest smertefrie måten å oppgradere på, både for de som monterer og de som bruker teknologien.

Bli en Smartly-installatør 

Komponentene er enkle å montere, og Smartly selv tar seg av kundestøtten om det skulle være utfordringer. Da kan du fokusere på tilby kundene dine en god løsning de vil like, og når installasjonen er overlevert tar Smartly over driften slik at du ikke må tenke på det.

Elektrikere kan gjerne ta kontakt for å bli en sertifisert Smartly-installatør.

Interessert? Ta kontakt!

Dette er et Smartly-hjem

Er du en sluttbruker som selv ønsker å gjøre huset ditt til et smart hjem? Smartly leverer smarte brytere i moderne design, intelligent varmestyring som sørger for at varmen kun brukes ved behov, sikker låsing av hoveddøren som beskytter deg og dine – alt uten at du trenger å tenke på det.

Et smart hjem skal være smart på egenhånd, og når du vil sjekke strømforbruket, styre lysene fra sofakroken eller låse utgangsdøra kan du gjør dette via en brukervennlig app.

Interessert? Ta kontakt!

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)