• Oslo er kun slått av Stockholm på lista over Nordens mest kø-tunge byer. Listen er basert på GPS-data fra Tomtom. Foto: NTB scanpix

TOMTOM TRAFFIC INDEX

Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden

Profilerte stillinger:

Tvilsom heder.

annonse:
annonse:
annonse:
TomTom Traffic Index

Så mye tid taper bilister i prosent over døgnet i 14 nordiske byer. I rushtrafikken er det selvfølgelig mye verre.

Da må bilister i Oslo ofre 53 ekstra prosent om morgenen og hele 67 prosent mer om ettermiddagen. Det blir en del stress og sene middager av slikt.

  1. Stockholm - 30
  2. Oslo - 24
  3. Stavanger - 23
  4. Trondheim - 22
  5. Århus - 21
  6. Turku - 21
  7. Helsinki - 21
  8. Bergen - 20
  9. København - 19
  10. Uppsala - 18
  11. Gøteborg - 17
  12. Malmø - 14
  13. Odense - 12
  14. Tampere - 12

Les også:

Mange av dem som kjører rundt med en GPS fra Tomtom i bilen er med på å måle hvor fort trafikken beveger seg.

Enheten sender melding tilbake hvor bilen er og hvor fort det går. Når mange nok gjør det kan Tomtom sentralt beregne hvordan det står til med trafikken i sanntid.

Poenget er selvfølgelig å gi bilisten råd om hvordan de skal unngå de verste køene og finne en annen og raskere rute til målet.

Les også: Tysk ekspert: Kollektivtilbudet i Oslo er for godt

Bruker trafikkdata

Men slike data har også en merverdi. De kan brukes av trafikkplanlegger og til å utarbeide rapporter om hvordan det står til i den enkelte by.

Tomtom utgir det de kaller en Traffic Index og den viser at tre av de meste trafikkbelastede byene i Norden er norske.

Det er ikke et mesterskap hvor det gjelder å vinne, men både Oslo, Stavanger og Trondheim utmerker seg.

– I Oslo er 36 minutter av én times biltur i gjennomsnitt en forsinkelse. En pendler med 30 minutters reisevei taper i snitt 86 timer per år. Kun Stockholm er verre, med tilsvarende tall på 37 minutter og 87 timer, sier Norge-sjef for TomTom Tore Bjørnsengen.

Bronsevinner er Stavanger, hvor 32 minutter av en times biltur er forsinkelser. Og Stavanger er attpåtil en liten by i nordisk sammenheng.

Det står verre til i Stavanger enn i København.

Les også: På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei

Triste tall: En bliist i Oslo med 30 minutter til jobben må forvente å tape ytterligere 11 arbeidsdager årlig i bilen. Foto: TomTom

Verre på småveiene

Tomtoms trafikkdata kan også avsløre at det ikke alltid hjelper å prøve seg på småveier.

I Oslo har hovedveiene 20 prosent trafikkbelastning, mens de mindre veiene er 27 prosent belastet. I Bergen er forholdet enda verre.

Les også:

Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter  

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook