• INSPIRERT: Designen til de nye T-banevognene som kommer til Oslo har tatt utgangspunkt i Nydalen T-banestasjon. Prosjektleder Tor Hasselknippe og leder for styringsgruppen, Thorbjørn Thoresen, i Oslo Sporveier mener mye av designkritikken som er kommet opp er ubegrunnet. Foto: RAGNA KRONSTAD

  • INSPIRERT: Designen til de nye T-banevognene som kommer til Oslo har tatt utgangspunkt i Nydalen T-banestasjon. Prosjektleder Tor Hasselknippe og leder for styringsgruppa, Thorbjørn Thoresen, mener mye av designkritikken som er kommet opp er ubegrunnet. Foto: RAGNA KRONSTAD

Ny fargepalett for T-bane

Oslo Sporveier har fått seg ny formveileder med en egen fargepalett. Kritikk for designrot preller av.

annonse:
annonse:
annonse:
Designkritikken

Neste år vil nye moderne grå t-banevogner settes i drift i Oslo. De gamle vognene er rødblå og er tilpasset et grafisk designprogram fra 80-tallet.

Det prisbelønte designprogrammet fra 80-tallet gjaldt buss, trikk, bane, stasjonsmøbler og informajsonssystemer.

Oslo Sporveien har fått kritikk både for kjedelig design av nye vogner og at de ikke passer inn i et helhetlig designprogram. Bystyret skal 28.september vedta om ytterligee 90 vogner skal bestilles fra Siemens. Det vil medføre til en nærmest totalutskifting av vognparken i Oslo.

I 2002 vant designkonseptet Urban Nature, et konsept som alle stasjoner kunne tilpasses. Ingen stasjoner bygges etter dette konseptet i dag.


Les også:

Nye farger er et bevisst valgt. Oslo Sporveier er derfor slett ikke bekymret for designrot i hovedstaden.

- Hele fargepalletten er ny, men den blå fargen på informasjonssystemet fra 80-tallet er beholdt, forklarer siv.ing og prosjektleder Tor Hasselknippe.

Formveilederen ble laget i forbindelse med den offensive MetrOslovisjonen. Visjonen er nå kun en intern visjon i Oslo Sporveier.

Forbildet forsvant

Oslo Sporveier har fått massiv kritikk av flere arkitekter og designere for å ha forlatt et helhetlig designprogram.

Reaksjonene gjaldt først og fremst anskaffelsen av 99 nye grå t-banevogner. Fagdirektør Iacob Heiberg i Norsk Form mente at Oslo Sporveier hadde vært forbilledlige på 80-tallet, men at de nå så ut til å miste grepet på helhetlig design.

– Det viktigste er at det er en helhet innen hver driftsart, altså buss, trikk og bane, svarer Thorbjørn Thoresen. Han er leder av styringsgruppa for innkjøpsprosjektet. Kritikken av vognene tar han helt med ro:

– Design er subjektiv. Alle kan ikke like alt. I anbudet til nye vognene var et av kravene at produsentene måtte bruke profesjonelle designere. Alle måtte ta utgangspunkt i Oslos Sporveiers Formmanual. Ingen foreslo rødblå vogner, forklarer Thoresen.

Misunnelige

Han tror at mye av kritikken egentlig er kritikken av at ingen norske designere fikk jobben. Siemens som produserer vognene for Oslo Sporveier, samarbeider med Porsche Design i Østerrike

– Men kom noen fra Porsche Design til Oslo?

– Nei, men vår rådgiver, Herman Tandberg fra designfirmaet Ogle Noor, kjenner Oslo godt og han har gitt innspill til endringer, sier Tor Hasselknippe.

I Wien har våre t-banevogner preget byens karakter. Vi håper det samme skal skje i Oslo, skriver lederen av Porsche design Roland Heiler i en e-post til Teknisk Ukeblad.

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook