TU Live

Følg nyhetsbildet

11:04

Norsk elbilforening er nå landets nest største bilistorganisasjon

Medlemsvekst har ført til at Norsk elbilforening nå er den nest største bilistorganisasjonen i Norge.

Foreningen har passert 40.000 medlemmer og har i dag over 30 ganger flere medlemmer enn den hadde i 2010. Snart er det solgt 100.000 elektriske biler i Norge, viser tall fra foreningen.

– Vi er størst i verden og nest størst i Norge, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Bu sier de blir brukt litt som foreningen til andre land også.

– Både ved at andre lands myndigheter kontakter oss, og at vi blir spurt om råd ved oppstart av tilsvarende organisasjoner. Vi ser på oss selv som en hybrid mellom en bil- og en miljøorganisasjon, sier generalsekretæren.

Helge Kvale (64) fra Kleppestø utenfor Bergen ble Elbilforeningens medlem nummer 40.000. (©NTB)

Svein-Erik Hole
11:03

Shell må bruke millioner på søppelrydding

Under steindumping på Ormen Lange-feltet i Norskehavet mistet Shell store mengder kjetting, stål og plastbøtter på havbunnen. Nå krever Miljødirektoratet at det ryddes opp.

Prislappen på oppryddingen vil ifølge Offshore være på rundt 65 millioner kroner. Ifølge Shells egne beregninger ville kostnaden begrenset seg til 22 millioner kroner dersom de hadde fått tillatelse til å dekke søppelet med stein.

– Tildekking med stein vil ikke fjerne risikoen for at avfallet over tid vil fragmentere til mikroplast. Miljødirektoratet pålegger derfor Norske Shell å fjerne avfallet innen desember 2018, skriver Miljødirektoratet i et brev til Norske Shell.

Shell opplyser til Sysla Offshore at de ikke kommer til å klage på vedtaket.

Det var under steindumping i 2007, 2012 og 2013 at Shell mistet det avfallet som nå må ryddes opp. Blant det som skal ryddes opp er 940 store plastbøtter, 50 stålbøtter og 90,5 tonn med stål. (©NTB)

Svein-Erik Hole
10:58

Fire storbyer vil forby dieselbiler

Ordførerene i Mexico by, Paris, Athen og Madrid har bestemt at det skal bli forbudt å kjøre dieselbil i byene innen 2025. Forbudet skal sørge for bedre luftkvalitet for byenes innbyggere, skriver BBC.

Avgjørelsen ble tatt under C40 Cities-møtet i Mexico i helgen. C40 er et nettverk bestående av over 80 byer verden over, som jobber med klimaspørsmål. Oslo er medlem av organisasjonen.

De fire storbyene, med nærmere 40 millioner mennesker totalt i metropolregionene, skal jobbe for å øke andelen el-, hydrogen- og hybridbiler i byene. I Paris settes det allerede strenge krav til hvilke biler som får kjøre inn i den sentrale delen. Biler registrert før 1997 er utestengt, og restriksjonene skal bli strengere frem mot 2020, skriver BBC.

Paris' dieselforbud er inspirert av lignende restriksjoner innført i blant annet Tokyo i 2003.

Marius Valle
07:23

USAs hær setter midlertidig stopp for oljerørledning

Den amerikanske hørens ingeniørkorps vil ikke tillate at den omstridte oljerørledningen Dakota Access passerer under den oppdemmede innsjøen Oahe i delstaten North Dakota.

Ingeniørkorpset eier deler av grunnen der den planlagte oljeledningen skal passere. I midten av november opplyste hæren at den trengte mer tid og informasjon før den kunne gi klarsignal til oljeledningen. I en pressemelding søndag opplyser talskvinne Moira Kelley at Dakota Access ikke får passere under innsjøen Oahe. Byggearbeidene ved vannreservoarene som er en del av Missouri-vassdraget, er allerede satt på vent.

Beslutningen regnes som en viktig seier for miljøforkjempere og for de innfødte siouxene ved Standing Rock. De har i flere måneder kjempet mot prosjektet, som de sier truer både drikkevannet og områder som er viktige for siouxenes kultur.

Utbyggerne Energy Transfer Partners har avvist dette og sier de er innstilt på å bore en tunnel under Missouri-elven. Det omfattende prosjektet går på tvers av fire stater og ventes å koste opp mot 3,8 milliarder dollar.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:21

Rapport: Fossilbiler i bruk lenge etter 2050

Bensin- og dieselbiler kommer til å være på veien til langt etter 2050, selv om Stortinget har vedtatt at alle nye biler som selges fra 2025 skal være lav- eller nullutslippskjøretøy.

TØI-rapporten «Kjøretøyparkens utvikling og klimautslipp», som er betalt av SINTEF og NAF, legges fram mandag. Den tar også for seg effekten av den såkalte bilpakken, men da i den første versjonen, ikke den nye som partiene ble enige om lørdag, skriver VG.

Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil det være 13.000 bensinbiler og 98.000 dieselbiler på veien dersom en baserer seg på bilsalget de siste fem månedene, og 31.000 diesel- og bensinbiler om det kun selges nullutslippsbiler fra 2025.

– Det er faktisk ikke utenkelig at vi får en cubansklignende situasjon i Norge, nemlig at folk vedlikeholder bilene som er igjen nærmest inn i evigheten. Det vil uansett ikke være så mange at det spiller noen rolle i klimaregnskapet, sier forsker Lasse Fridstrøm, som har jobbet fram TØI-tallene med kollega Vegard Østli.

De mener at den foreslåtte økningen i bensin- og dieselavgiften vil ha liten effekt på CO2-kuttene regjeringen har foreslått.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:20

Flygerforbundet frykter utflagging av arbeidsplasser

Norsk Flygerforbund er bekymret for at Norwegians bruk av mannskap fra lavprisland kan tvinge andre selskaper til å følge etter for å klare å konkurrere på pris, etter at USA ga selskapet flytillatelse.

– Vi er bekymret for at dette er startskuddet for en utflagging av europeiske og amerikanske arbeidsplasser, sier leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til E24.

Natt til lørdag meldte Dagbladet at Norwegians irske datterselskap Norwegian Air International (NAI) har fått flytillatelse i USA etter tre års kamp.

– Faren er stor for rundt 135.000 arbeidsplasser i Europa. Ikke fordi Norwegian med 40 fly tar i bruk asiatisk arbeidskraft, men fordi de andre selskapene kan komme løpende etter og etablere datterselskap i Irland og etablere samme modell, sier Carlsen.

Norske flygere ønsker at Norwegian skal bruke lokalt ansatte i stedet for billige mannskap fra land med lavere lønnsnivå.

(NTB)

Jannicke Nilsen
07:18

Budsjettforlik kan koste bileierne tre milliarder

Budsjettforliket vil føre til et prishopp på diesel og kan koste bileierne 3,3 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.

Pumpeprisen på diesel kan øke med 74 øre per liter ved et omsetningskrav på 20 prosent biodrivstoff, viser beregning Norsk Petroleumsinstitutt har utført på vegne av avisen.

Med en avgiftsøkning i tillegg med 35 øre per liter, utgjør det en prisøkning på 1,09 kroner per liter. Det selges rundt 3 milliarder liter diesel i året, og det tilsvarer en årlig prisøkning på nesten 3,3 milliarder kroner for norske bileierne.

Statsminister Erna Solberg medgir at beslutningen om å øke andelen biodrivstoff i Norge vil koste forbrukerne penger. 

(NTB)

Jannicke Nilsen
07:17

Nytt forslag om å utsette slukking av FM-nettet

Miljøpartiet De Grønne vil be om utsetting av slukking av FM-nettet på radio. Også Frp og Senterpartiet har kommet med lignende forslag. Saken behandles i Stortinget tirsdag.

Miljøpartiet De Grønne holdt landsstyre i Narvik i helga. Landsstyret vedtok søndag å be Stortinget avvente slukkingen av FM-nettet fram til en vet sikkert at dekningen til DAB er god nok.

– Vi har merket oss bekymringene om dårlig DAB-dekning. Det gjelder også i Nordland, hvor FM-nettet skal slukkes først, etter planen om noen uker. Landets varslingsanlegg trenger et fullverdig alternativ før FM-nettet slukkes. Det er også for mye uklarhet om dekningen til havs for kystfisket, sier partiets nasjonale talsperson Une Aina Bastholm.

Senterpartiet har foreslått å utsette den planlagte slukkingen av FM-nettet. Frp har foreslått å stoppe hele stengningen. Disse forslagene skal behandles i Stortinget tirsdag 6. desember.

(NTB)

Jannicke Nilsen