• NYTT: It-moderniseringen av Nav har foregått i et eget bygg med 300 utviklere, men nå må det legges nye planer. Foto: Espen Zachariassen

MODERNISERINGSPROGRAMMET

Nav stanser IT-prosjekt til 3,3 milliarder

Moderniseringsprogrammet var feil metode. Nav får skryt fra statlig ekspert.

annonse:

Arbeids- og velferdsdirektoratet offentliggjorde fredag å stoppe Moderniseringsprogrammet som skulle sørge for en gjennomgående it-modernisering av Nav.

Programmet har opprinnelig en ramme på 3,3 milliarder kroner frem til 2018.

"... prosjektorganisasjonen (MOD) i moderniseringsprogrammet dimensjoneres ned med umiddelbar virkning", heter det i en melding som kommunikasjonsstaben har sendt til Teknisk Ukeblad.

Det betyr at MOD avvikles og at det videre moderniseringsarbeidet skal kjøres videre på andre måter.

Hvordan det skal skje er ennå ikke klarlagt.

De første signalene om at programmet ikke fungerte etter oppskriften kom tidligere i høst.

Da kunne Teknisk Ukeblad avdekke at direktøren hadde gått av og at rundt en tredel av prosjektmedarbeiderne var flyttet over til den interne it-avdelingen for å fullføre programmets del 1, uførereformen, der.

Les mer: Nav: Direktøren har sluttet, 100 medarbeidere er flyttet

Vanskeligere enn ventet

It-moderniseringen i Nav er organisert ved at etaten selv har regien på programmet, mens nødvendig spesialkompetanse hentes inn fra eksterne leverandører gjennom en rekke rammeavtaler.

I forrige runde kunne direktør Ingunn Midttun Godal ved Utviklingssekretariatet fortelle at arbeidet viste seg å være mer komplekst enn først ventet.

Derfor ble den opprinnelige oppskriften på Uførereformen - å utvikle løsningen fra bunnen av - droppet. I stedet skal man kopiere Pensjonsløsningen.

I ukene etterpå har det foregått en sondering som skal ende opp i en såkalt konsekvensanalyse.

Med andre ord: Hvordan skal vi takle resten av oppgavene som Moderniseringsprogrammet er satt til å løse?

Planlegge på nytt

Nav er tydelig på at arbeidet med å modernisere etaten skal fortsette, selv om MOD avvikles.

- Vi jobber alt vi kan for at NAV skal nå sin ambisjon om innføring av uførereformen 1. januar 2015, skriver direktør Ingunn Midttun Godal i Utviklingssekretariatet i en e-post til Teknisk Ukeblad.

For de andre delene av moderniseringsarbeidet handler det om å planlegge gjennomføringen på nytt.

- Det er for tidlig å si noe om eventuelle endringer i innhold og omfang, skriver direktøren.

I Moderniseringshuset jobber anslagsvis 200 mennesker fra Nav og eksterne leverandører. Nav selv har 57 medarbeidere i denne prosjektorganisasjonen, og ingen av dem mister jobben.

- Mandag starter vi en prosess med mål om å finne en løsning for hver enkelt i løpet av uken. Noen vil jobbe videre med modernisering i andre enheter i Nav, mens andre går tilbake til sine tidligere arbeidsoppgaver, skriver Midttun Godal.

Mer om moderniseringen: Bygger IT-plattform for de neste 40 årene

Overrasket leverandørene

Hos Steria er det tydelig at dagens beskjed kom uventet.

It-selskapet er blant de største leverandørene til programmet og har mange medarbeidere i sving hos Nav.

Markedsdirektør Anders Lindgren har foreløpig lite å melde om hvilke konsekvenser dette vil få.

– Vi skal snakke med Nav om den situasjonen som har oppstått. Og det må vi få gjøre før vi kan vi komme med reaksjoner offentlig, sier han i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

I e-posten fra Midttun Godal heter det at man opprettholder "kontraktsdialogen mellom NAV og leverandørene".

Voksen beslutning

Den offisielle strategien med statlige prosjekter er at de ulike etatene skal være åpne om tabber og suksesshistorier.

På den måten skal man lære av hverandre og unngå at flere går i den samme fella.

Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har det overordnede ansvaret for slike oppgaver og ble orientert tidligere i dag.

– Jeg er orientert om at Moderniseringsprogrammet i Nav er nedlagt som organisatorisk enhet, sier avdelingsdirektør Tone Bringedal hos Difi til Teknisk Ukeblad.

Hun mener at Nav har gjort en voksen beslutning.

– Dette er en krevende beslutning å ta når det omfatter så mange mennesker. Når man sitter på et stort gjennomføringsansvar og begynner å kjenne at man ikke jobber på rett måte, er det ansvarlig å ta en pust i bakken. Både forskning og erfaring viser at man heller har for vane å gå for langt før man stopper, sier Bringedal.

– Skal Difi bistå Nav i denne saken?

– Her tror jeg Nav selv har best kompetanse på å finne den videre veien. Derimot er vi interessert i senere å få detaljer om hva de har lært av dette, svarer avdelingsdirektøren.

Les også:

Snart kan du stenges ute fra mobilnettet i en krisesituasjon

Venstre: – Vi trenger et nytt kjernenett for bredbånd i Norge

– Forbrukerne har all grunn til å glede seg. De får mer og betaler mindre  

annonse:

Les også:

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook