• Foto: Scanpix

CXENSE

Søkemotorkongens nye eventyr

Han solgte Fast for 6,6 milliarder­ kroner til Microsoft. Nå vokser John Markus­ Lerviks nye selskap­ med rekordfart.

annonse:

Den norske søkemotorkongen er på’n igjen. John Markus Lervik bygget opp Fast, som nå er Microsofts spydspiss innen søketeknologi.

Nå er det Cxence som gjelder.

– Vi har laget et system som forstår brukerne på internett. Det er det stort sett bare Amazon, Facebook og Google som har fått til, men de bruker dette til å forbedre seg selv. Svært mange andre bedrifter har bruk for å få den samme innsikten i hva brukerne deres liker og interesserer seg for, sier Lervik.

Les også: Han er Googles nye sjefingeniør

Bruker teknologiene

Cxense baserer sin nye tjeneste på de heteste teknologiene innen it. De jobber med big data, nettsky, søk og analyse.

Ved å koble seg til store datamengder og analysere brukerne når de er inne på nettsiden i sanntid, kan selskapet fortelle kundene sine mye mer om brukerne deres.

Det er ikke bare brukernes handling og historie som lager resultatene: Til og med værmeldingen der brukeren er blir analysert.

– Det handler om å gjøre flest mulig relevante åpne datakilder tilgjengelige for systemet. Regner det der en bruker befinner seg, er paraplyannonser mer interessante enn ellers, sier teknologidirektør, medgründer og professor II ved UiO, Aleksander Øhrn.

– Vi har laget et system som gir folk en personalisert og kontekstbasert opplevelse når de er inne på nettsiden. Ved å kjenne brukerne og analysere hva de gjør i sanntid kan vi sørge for at de tilbys innhold og annonser som er mye mer interessante for dem enn det de normalt serveres, sier Lervik.

Les også: Microsoft flytter folk til Norge

Ferdig integrert

Teknologien Cxense utvikler er generisk, men det er mediebransjen selskapet konsentrerer seg om i første omgang.

Det finnes en myriade løsninger som hver gjør en liten del av denne jobben, men det finnes ingen på markedet som integrerer alt i en tjeneste.

Mange mediehus har også en avtale med Google om nettannonser, men det resulterer i at den amerikanske it-giganten både tar en god del av pengestrømmen og at de bruker dataene de samler inn til å forbedre sine egne tjenester.

Lerviks nettskybaserte tjeneste gjør at kundene verken trenger å bekymre seg for driften eller integrasjon.

Systemet har funksjonalitet nok til å dekke de spesialtjenestene bedrifter benytter, som det fort koster både fem og ti millioner kroner å integrere og operere. En av de største medieaktørene i England har valgt å skifte ut fem ulike systemer og i stedet gå over til Cxense.

– Hastighet er svært viktig for oss. Dette er et sanntidssystem som gjør at brukerens data og handlemåte er tilgjengelig for annonsesystemet øyeblikkelig, sier Øhrn.

Les også: Her er Norges rikeste ingeniører

Stort marked

Mens Google, Amazon og Facebook konsentrerer seg om egne behov, er det ikke andre store aktører som kunne levert tilsvarende løsninger som Cxense på dette markedet.

– Oracle, IBM, SAP og Microsoft er veldig gode bak brannmuren, men de har ikke den store forståelsen for brukerne på internett. Jeg tror ikke Google kommer til å bli noen konkurrent, selv om de har evnen. Da måtte de endre forretningsmodellen sin totalt, og klare seg med ti prosent av annonseomsetningen som vi gjør, og ikke 50 til 60 prosent som de er vant med, sier Lervik.

– Det at vi har klart å etablere oss og fått produkter på markedet så raskt ville vært nesten umulig for åtte, ti år siden. I dag er verktøy, rammeverk og ting som nettskyen på plass. Det gjør det mye enklere å starte opp når du har en god forretningsidé. Vi har ikke hatt særlig problemer med å få tak i flinke folk heller, sier Lervik.

Markedet for nettannonser er på rundt 100 milliarder dollar, og det er ventet å doble seg i 2020. Cxense sikter seg inn på å hjelpe medieselskapene med den halvparten hvor Google og de andre store ikke er med.

Les også: Larry Page var på studiebesøk hos Fast

Kundene kommer

I Sveits har Cxense fått de fleste store mediehusene som kunder. I Norge er VG en av kundene. Vekstkurven tyder på at det går bra. Etter en omsetning på 2,5 millioner kroner i 2011 fikk de 30 millioner i fjor.

– Ennå kommer 90 prosent av omsetningen fra mediekunder, men vi begynner å få fotfeste i nettbutikker også. Prinsippene er de samme, men her handler det om å anbefale produkter til de som er inne i butikken. Vi skal snart i gang med den største nettbutikken i Japan, sier Jan Helge Sageflåt, som er produktsjef i Cxense.

– I dag er 35 av de ca. 60 ansatte utviklere. Vi har fått et mye større it-teknologimiljø i Norge over de siste 10–15 årene, og jeg tror det nå er mulig å vokse til et miljø på 200–300 høykompetente programvareutviklere her i Oslo. Jeg er sjeleglad for at vi ikke er etablert i Silicon Valley. Der hopper folk fra selskap til selskap hele tiden, sier Lervik.

Les også:

– Google kunne vært norsk

Google lanserer youtube.no  

De 10 mest populære teknologi-arbeidsplassene  

IBM har tatt ut 67000 patenter  

annonse:

Les også:

annonse:
Anbefalt for deg
Delinger på facebook